JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
TRENGER HVILE: Høyre vil bruke 50 millioner til etablering av nye døgnhvileplasser for tungtransporten i 2024.

TRENGER HVILE: Høyre vil bruke 50 millioner til etablering av nye døgnhvileplasser for tungtransporten i 2024.

Roy Ervin Solstad

Alternativt statsbudsjett

Høyre vil bruke 50 millioner til hvileplasser for langtransportsjåfører

Det kan bety langt flere nye døgnhvileplasser enn det regjeringen kom med i sitt forslag til statsbudsjett.



04.12.2023
15:14
04.12.2023 16:04

roy@lomedia.no

Det er 50.000 langtransportsjåfører på norske veier, men til sammen har de bare 56 døgnhvileplasser på deling. Tafatte politikere får skylda av Fellesforbundet.

I sitt alternative budsjett har Høyre nå foreslått 50 millioner kroner til etablering av nye døgnhvileplasser.

Liv Kari Eskeland, som sitter i transportkomiteen på Stortinget for Høyre, anslår at det kan bli til mellom 16 og 33 nye døgnhvileplasser.

– Uten at jeg kan gå god for tallene, så mente en entreprenør vi snakket med at det ville koste mellom 1,5 og 3 millioner kroner per døgnhvileplass. Dette er likevel svært usikre anslag, og vil variere mye fra plass til plass, sier Eskeland.

Bakgrunn: Trøtte lastebilsjåfører mangler hvileplasser – tafatte politikere får skylda

Overrasket over regjeringen

Da Høyre overtok regjeringsmakten i 2013, var det kun 15 døgnhvileplasser der tungbilsjåførene kunne ta sine pålagte hvilepauser.

I 2021 – etter åtte år med borgerlige regjeringer, var det ifølge Liv Rakel Øvstedal i Statens vegvesen 55 døgnhvileplasser.

Da overtok Arbeiderpartiet og Senterpartiet regjeringsmakten, og antallet døgnhvileplasser sank til 51 i 2022 før det nå er oppe i 56 plasser, altså en økning på kun én døgnhvileplass på to år.

– Jeg er litt overrasket over at dagens regjering ikke har fulgt opp, siden dette handler om at de som har veien som arbeidssted skal ha en anstendig arbeidsplass. Vi setter strenge krav til at sjåførene skal ta pauser. Da må vi legge til rette for at det skal være mulig, påpeker hun.

Krisemangel på sjåfører

Eskeland mener utbygging av døgnhvileplasser vil være spesielt viktig for kvinner.

– Med de sanitære forholdene som tilbys, ikke minst for kvinner, så vil halvparten av befolkningen vegre seg for å ta en jobb som tungbilsjåfør. Det er ikke bra når vi vet at det er krisemangel på sjåfører, understreker Eskeland.

Nå håper hun at forhandlingsutvalget mellom regjeringen og SV som er Ap og Sp sin foretrukne budsjettpartner, vil finne penger til å få etablert flere døgnhvileplasser allerede i 2024.

– Jeg håper de kommer på bedre tanker og ser at Høyres forslag er veldig godt. Egentlig er jo dette bare småpenger for å legge til rette for en hel næring, sier Liv Kari Eskeland fra Høyre.

Fire nye i 2024

Det er planlagt bygging av fire nye døgnhvileplasser i 2024, skriver statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet i en e-post til Magasinet for fagorganiserte.

To langs riksvei 9 gjennom Setesdalen i Agder, en langs E6 ved Berkåk i Trøndelag og en ved den sørgående rasteplassen på E6 ved Andelva ved Eidsvoll Verk i Viken.

– Det er et kontinuerlig arbeid å følge opp de eksisterende døgnhvileplassene, opprettholde antall plasser og utvide med flere gode døgnhvileplasser, påpeker han.

Kalsås innrømmer at det har blitt åpnet færre døgnhvileplasser enn i perioden før.

– Det har sammenheng med at det blir mer tid- og ressurskrevende å opprette flere døgnhvileplasser etter hvert som de mest trafikkerte delene av veinettet er dekket, forklarer han.

INGEN FLERE NORDPÅ: I 2024 er det planlagt å etablere to nye døgnhvileplasser på Sørlandet, en i Trøndelag og en rett nord for Gardermoen. Det er like mange som det er fra Hamarøy i Nordland og nordover.

INGEN FLERE NORDPÅ: I 2024 er det planlagt å etablere to nye døgnhvileplasser på Sørlandet, en i Trøndelag og en rett nord for Gardermoen. Det er like mange som det er fra Hamarøy i Nordland og nordover.

Roy Ervin Solstad

Ifølge statssekretæren ble det i 2020 utarbeidet en mer overordnet rasteplass-strategi der målet er å rydde opp i de mange ulike rasteplassene som finnes og etablere færre og bedre rasteplasser langs riksveinettet, som i større grad skal legge til rette for yrkessjåfører.

– Strategien skiller mellom hovedrasteplasser og øvrige rasteplasser. For hovedrasteplasser er hovedregelen at de skal være tilgjengelig for alle typer kjøretøy, ha døgnkontinuerlig helårsdrift med toalett, utemøbler og avfallshåndtering, forteller han.

Kalsås avslører også at regjeringen vil komme med ytterligere tiltak til våren.

– Vi ønsker å fortsette arbeidet med å etablere nye døgnhvileplasser. Den videre satsingen på døgnhvileplasser er noe som vurderes i arbeidet med ny Nasjonal transportplan, som legges fram våren 2024, avslutter statssekretær Tom Kalsås.

Fersk og utålmodig

Å få det inn i NTP, synes Tom Einar Karlsen, som sitter i transportkomiteen for Arbeiderpartiet, er helt naturlig.

Så sent som i høst var han organisasjonsarbeider i Fellesforbundet. Han kjenner derfor godt til forbundets synspunkter, og tar det nærmest som en forpliktelse å jobbe for flere døgnhvileplasser.

VIL HA FORTGANG: - Jeg skal ikke felle noen dom over arbeidet som har vært gjort etter en måned på Stortinget, men jeg er utålmodig etter å få på plass flere plasser, sier Tom Einar Karlsen fra Arbeiderpartiet.

VIL HA FORTGANG: - Jeg skal ikke felle noen dom over arbeidet som har vært gjort etter en måned på Stortinget, men jeg er utålmodig etter å få på plass flere plasser, sier Tom Einar Karlsen fra Arbeiderpartiet.

Jonas Fagereng Jacobsen

– Jeg skal ikke felle noen dom over arbeidet som har vært gjort etter en måned på Stortinget, men jeg er utålmodig etter å få på plass flere plasser. Dette handler om arbeidsvilkårene for de som jobber langs veien. Det er viktig ikke bare for meg, men for Arbeiderpartiet som har hatt fokus på tungbilnæringa de siste årene, blant annet gjennom handlingsplanen mot sosial dumping som kom i 2022, påpeker han.

– Det skal settes i gang etablering av fire nye døgnhvileplasser i 2024, men ingen i Nord-Norge. Hva synes du om det?

– Vi ser at det er langt mellom fasilitetene ute i distriktene. Det er dessverre ikke noe annerledes innen transportbransjen. Derfor er jeg utålmodig etter å komme i gang. Dette handler jo også om gode sanitære forhold for kvinner, og med så stor etterspørsel etter sjåfører, må vi tilrettelegge slik at de ikke velger bort sjåføryrket av den grunn, sier Tom Einar Karlsen.

Når det gjelder forslaget til Høyre, så sier Karlsen det ikke er behandlet i komiteen ennå.

04.12.2023
15:14
04.12.2023 16:04



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland. (arkivfoto)

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland. (arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

Håvard Sæbø

Hva var det blennende lyset Emil så? Hittil har ingen kunnet forklare


Flere saker