JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Ingen busstreik: Her er den nye lønna for bussjåførene

Bussjåførene får i gjennomsnitt en lønnsøkning på 21.500 kroner i året, etter at partene ble enige i 9.30-tiden lørdag morgen.
Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.

Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

morten.hansen@lomedia.no

Det bekrefter forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet, overfor Magasinet for fagorganiserte.

– Det har vært en god og krevende mekling, men vi har kommet fram til et resultat som har vært gjennomgått i alle delegasjonene. Resultatet ble anbefalt av et flertall på 32 mot fire stemmer, sier han.

Både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har 13 delegater hver, mens Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund har fem delegater hver som stemmer over resultatet.

Sivertsen vil imidlertid ikke røpe hvor nei-stemmene har kommet, men er likevel trygg på at dette resultatet vil få flertall i den kommende uravstemningen.

– Vi registrerer at det er nei-stemmer, men dette har gått ut med anbefaling om å stemme ja. Avstemningsresultatet i forhandlingsutvalgene ga et mye tydeligere ja-flertall enn sist, og jeg tror det vil bety at ja-flertallet i uravstemningen også vil bli mye større. Vi har fått en betydelig styrking av avtalen spesielt gjennom tekniske bestemmelser som vi har slitt med tidligere. Nå har vi fått gode løsninger på det, sier Sivertsen.

KOM I MÅL: Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, og forhandlingsleder på arbeidstakersiden, ble enige om en ny tariffavtale for bussbransjen nesten ti timer på overtid i meklingen.

KOM I MÅL: Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, og forhandlingsleder på arbeidstakersiden, ble enige om en ny tariffavtale for bussbransjen nesten ti timer på overtid i meklingen.

Roy Ervin Solstad

Nærmere industriarbeiderlønn

Resultatet betyr at hver bussjåfør i gjennomsnitt vil få en lønnsøkning på 21.500 kroner i året – som følge av årets oppgjør.

I tillegg vil sjåførene få forskuttert sykepenger av arbeidsgiver og betalt ved uforutsette forsinkelser. Det har også kommet inn pensjon fra første krone. Totalt har man klart å holde seg innenfor det såkalte Frontfagets ramme på 3,7 prosent.

Rent konkret gis det et generelt tillegg på fire kroner timen fra 1. april 2022. Et normallønnstillegg på kr. 4,50 fra 1. juli i år, og i tillegg er det avtalt en økning på kr. 4,50 fra 1. april 2023. Tillegget for fagbrev økes også med tre kroner timen.

Tid til sikkerhet

Ved forsinkelser slår overtida inn etter fire minutter. Tidligere måtte forsinkelsen være på mer enn i ti minutter for at det kunne regnes som overtid. Denne endringen skjer imidlertid ikke før fra 1. oktober i år. Partene har også blitt enige om hva som skal være med i en sikkerhetssjekk, og at sikkerhetssjekken skal være en del av den ordinære arbeidstida.

Minstelønnssatsene for renholdere økes med 15 kroner timen, for mekanikere og hjelpearbeidere med sju kroner timen, mens turbilsjåfører får et minstelønnsløft på 20 kroner timen. Alle disse gruppene får også et økt fagbrevtillegg på tre kroner timen.

– Slik jeg vurderer regnestykket så vil vi komme nærmere industriarbeiderlønna. Det er ikke de store jafsene, men det som er avtalt av lønnstillegg for mellomoppgjøret neste år, betyr at avtalen er på vei til å nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier Sivertsen.

Viktig sykelønn

Finn Arne Solberg i Norsk Jernbaneforbund er også fornøyd, men skulle gjerne hatt enda mer.

– Vi hadde håpet å få alle opp på et tosifret kronebeløp i timen, men det lot seg ikke gjøre. Likevel vil jeg anbefale resultatet. Helheten er bra, sier Finn Arne Solberg, leder av NJF Buss.

Spesielt er han fornøyd med at de endelig har fått gjennomslag for forskuttering av sykepenger. Det har vært et viktig krav for bussjåførene i Norsk Jernbaneforbund.

– Det er gledelig at det skal gjelde for både NHO- og Spekter-området. Men skal jeg snakke for våre medlemmer, har akkurat det kravet stått høyt på lista, sier Solberg.

NHO: – Strukket oss langt

Også Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, er fornøyd

– Vi er veldig glad det ikke ble streik. Da kan vi fremdeles frakte passasjerene våre til jobb, skole og fritidsaktiviteter som tidligere. Vi har strukket oss ganske langt for å unngå en konflikt, vi er glad for at vi har holdt oss innenfor frontfagets ramme, påpeker han.

Nettopp å holde seg innenfor ramma, mener Stordrange var det vanskeligste i årets oppgjør.

– Det var mange tekniske og økonomiske krav, og bussbransjen har store utfordringer fremdeles. Mange passasjerer er ikke kommet tilbake etter pandemien og vi sliter med høye drivstoffutgifter, minner han om.

De økte pensjonskostnadene som NHO Transport ville skulle tas med i beregningen av årets lønnsoppgjør, ble imidlertid ikke en del av oppgjøret.

– Nei, det kravet måtte vi gi fra oss, smiler Jon H. Stordrange.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse