Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.
Roy Ervin Solstad
Lønnsoppgjøret 2022
Ingen busstreik: Her er den nye lønna for bussjåførene
Bussjåførene får i gjennomsnitt en lønnsøkning på 21.500 kroner i året, etter at partene ble enige i 9.30-tiden lørdag morgen.
roy@lomedia.no
morten.hansen@lomedia.no
Det bekrefter forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet, overfor Magasinet for fagorganiserte.
– Det har vært en god og krevende mekling, men vi har kommet fram til et resultat som har vært gjennomgått i alle delegasjonene. Resultatet ble anbefalt av et flertall på 32 mot fire stemmer, sier han.
Både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har 13 delegater hver, mens Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund har fem delegater hver som stemmer over resultatet.
Sivertsen vil imidlertid ikke røpe hvor nei-stemmene har kommet, men er likevel trygg på at dette resultatet vil få flertall i den kommende uravstemningen.
– Vi registrerer at det er nei-stemmer, men dette har gått ut med anbefaling om å stemme ja. Avstemningsresultatet i forhandlingsutvalgene ga et mye tydeligere ja-flertall enn sist, og jeg tror det vil bety at ja-flertallet i uravstemningen også vil bli mye større. Vi har fått en betydelig styrking av avtalen spesielt gjennom tekniske bestemmelser som vi har slitt med tidligere. Nå har vi fått gode løsninger på det, sier Sivertsen.
KOM I MÅL: Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, og forhandlingsleder på arbeidstakersiden, ble enige om en ny tariffavtale for bussbransjen nesten ti timer på overtid i meklingen.
Roy Ervin Solstad
Nærmere industriarbeiderlønn
Resultatet betyr at hver bussjåfør i gjennomsnitt vil få en lønnsøkning på 21.500 kroner i året – som følge av årets oppgjør.
I tillegg vil sjåførene få forskuttert sykepenger av arbeidsgiver og betalt ved uforutsette forsinkelser. Det har også kommet inn pensjon fra første krone. Totalt har man klart å holde seg innenfor det såkalte Frontfagets ramme på 3,7 prosent.
Rent konkret gis det et generelt tillegg på fire kroner timen fra 1. april 2022. Et normallønnstillegg på kr. 4,50 fra 1. juli i år, og i tillegg er det avtalt en økning på kr. 4,50 fra 1. april 2023. Tillegget for fagbrev økes også med tre kroner timen.
Tid til sikkerhet
Ved forsinkelser slår overtida inn etter fire minutter. Tidligere måtte forsinkelsen være på mer enn i ti minutter for at det kunne regnes som overtid. Denne endringen skjer imidlertid ikke før fra 1. oktober i år. Partene har også blitt enige om hva som skal være med i en sikkerhetssjekk, og at sikkerhetssjekken skal være en del av den ordinære arbeidstida.
Minstelønnssatsene for renholdere økes med 15 kroner timen, for mekanikere og hjelpearbeidere med sju kroner timen, mens turbilsjåfører får et minstelønnsløft på 20 kroner timen. Alle disse gruppene får også et økt fagbrevtillegg på tre kroner timen.
– Slik jeg vurderer regnestykket så vil vi komme nærmere industriarbeiderlønna. Det er ikke de store jafsene, men det som er avtalt av lønnstillegg for mellomoppgjøret neste år, betyr at avtalen er på vei til å nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier Sivertsen.
Viktig sykelønn
Finn Arne Solberg i Norsk Jernbaneforbund er også fornøyd, men skulle gjerne hatt enda mer.
– Vi hadde håpet å få alle opp på et tosifret kronebeløp i timen, men det lot seg ikke gjøre. Likevel vil jeg anbefale resultatet. Helheten er bra, sier Finn Arne Solberg, leder av NJF Buss.
Spesielt er han fornøyd med at de endelig har fått gjennomslag for forskuttering av sykepenger. Det har vært et viktig krav for bussjåførene i Norsk Jernbaneforbund.
– Det er gledelig at det skal gjelde for både NHO- og Spekter-området. Men skal jeg snakke for våre medlemmer, har akkurat det kravet stått høyt på lista, sier Solberg.
NHO: – Strukket oss langt
Også Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, er fornøyd
– Vi er veldig glad det ikke ble streik. Da kan vi fremdeles frakte passasjerene våre til jobb, skole og fritidsaktiviteter som tidligere. Vi har strukket oss ganske langt for å unngå en konflikt, vi er glad for at vi har holdt oss innenfor frontfagets ramme, påpeker han.
Nettopp å holde seg innenfor ramma, mener Stordrange var det vanskeligste i årets oppgjør.
– Det var mange tekniske og økonomiske krav, og bussbransjen har store utfordringer fremdeles. Mange passasjerer er ikke kommet tilbake etter pandemien og vi sliter med høye drivstoffutgifter, minner han om.
De økte pensjonskostnadene som NHO Transport ville skulle tas med i beregningen av årets lønnsoppgjør, ble imidlertid ikke en del av oppgjøret.
– Nei, det kravet måtte vi gi fra oss, smiler Jon H. Stordrange.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
FORSVARSVERK: På hver side av buret settes et gjerde av aluminiumsrør ned i Skallelva. Rørene står løst slik at de kan gli ned og tette åpninger som oppstår når pukkellaks og vannstrømmer graver i steinbunnen.
Kolbjørn Rushfeldt
Fengselsbur fra Vadsø fengsel fanget 40.000 pukkellaks
Kronikk
Det som virkelig kjennetegner en god tillitsvalgt, er evnen til å gjøre andre gode, skriver Ole Roger Berg.
Leif Martin Kirknes
Etter å ha vært tillitsvalgt i 35 år har jeg gjort meg noen tanker
Iris Holm Haug følte at hun ikke hørte til noe sted før hun oppdaget at hun var 50 prosent tater. Ektemann Terje Karlsen nøyer seg med 12,5 prosent taterblod.
Roy Ervin Solstad