Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.
Roy Ervin Solstad
Lønnsoppgjøret 2022
Ingen busstreik: Her er den nye lønna for bussjåførene
Bussjåførene får i gjennomsnitt en lønnsøkning på 21.500 kroner i året, etter at partene ble enige i 9.30-tiden lørdag morgen.
roy@lomedia.no
morten.hansen@lomedia.no
Det bekrefter forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet, overfor Magasinet for fagorganiserte.
– Det har vært en god og krevende mekling, men vi har kommet fram til et resultat som har vært gjennomgått i alle delegasjonene. Resultatet ble anbefalt av et flertall på 32 mot fire stemmer, sier han.
Både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet har 13 delegater hver, mens Fagforbundet og Norsk Jernbaneforbund har fem delegater hver som stemmer over resultatet.
Sivertsen vil imidlertid ikke røpe hvor nei-stemmene har kommet, men er likevel trygg på at dette resultatet vil få flertall i den kommende uravstemningen.
– Vi registrerer at det er nei-stemmer, men dette har gått ut med anbefaling om å stemme ja. Avstemningsresultatet i forhandlingsutvalgene ga et mye tydeligere ja-flertall enn sist, og jeg tror det vil bety at ja-flertallet i uravstemningen også vil bli mye større. Vi har fått en betydelig styrking av avtalen spesielt gjennom tekniske bestemmelser som vi har slitt med tidligere. Nå har vi fått gode løsninger på det, sier Sivertsen.
KOM I MÅL: Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport (til venstre) og Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, og forhandlingsleder på arbeidstakersiden, ble enige om en ny tariffavtale for bussbransjen nesten ti timer på overtid i meklingen.
Roy Ervin Solstad
Nærmere industriarbeiderlønn
Resultatet betyr at hver bussjåfør i gjennomsnitt vil få en lønnsøkning på 21.500 kroner i året – som følge av årets oppgjør.
I tillegg vil sjåførene få forskuttert sykepenger av arbeidsgiver og betalt ved uforutsette forsinkelser. Det har også kommet inn pensjon fra første krone. Totalt har man klart å holde seg innenfor det såkalte Frontfagets ramme på 3,7 prosent.
Rent konkret gis det et generelt tillegg på fire kroner timen fra 1. april 2022. Et normallønnstillegg på kr. 4,50 fra 1. juli i år, og i tillegg er det avtalt en økning på kr. 4,50 fra 1. april 2023. Tillegget for fagbrev økes også med tre kroner timen.
Tid til sikkerhet
Ved forsinkelser slår overtida inn etter fire minutter. Tidligere måtte forsinkelsen være på mer enn i ti minutter for at det kunne regnes som overtid. Denne endringen skjer imidlertid ikke før fra 1. oktober i år. Partene har også blitt enige om hva som skal være med i en sikkerhetssjekk, og at sikkerhetssjekken skal være en del av den ordinære arbeidstida.
Minstelønnssatsene for renholdere økes med 15 kroner timen, for mekanikere og hjelpearbeidere med sju kroner timen, mens turbilsjåfører får et minstelønnsløft på 20 kroner timen. Alle disse gruppene får også et økt fagbrevtillegg på tre kroner timen.
– Slik jeg vurderer regnestykket så vil vi komme nærmere industriarbeiderlønna. Det er ikke de store jafsene, men det som er avtalt av lønnstillegg for mellomoppgjøret neste år, betyr at avtalen er på vei til å nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sier Sivertsen.
Viktig sykelønn
Finn Arne Solberg i Norsk Jernbaneforbund er også fornøyd, men skulle gjerne hatt enda mer.
– Vi hadde håpet å få alle opp på et tosifret kronebeløp i timen, men det lot seg ikke gjøre. Likevel vil jeg anbefale resultatet. Helheten er bra, sier Finn Arne Solberg, leder av NJF Buss.
Spesielt er han fornøyd med at de endelig har fått gjennomslag for forskuttering av sykepenger. Det har vært et viktig krav for bussjåførene i Norsk Jernbaneforbund.
– Det er gledelig at det skal gjelde for både NHO- og Spekter-området. Men skal jeg snakke for våre medlemmer, har akkurat det kravet stått høyt på lista, sier Solberg.
NHO: – Strukket oss langt
Også Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport, er fornøyd
– Vi er veldig glad det ikke ble streik. Da kan vi fremdeles frakte passasjerene våre til jobb, skole og fritidsaktiviteter som tidligere. Vi har strukket oss ganske langt for å unngå en konflikt, vi er glad for at vi har holdt oss innenfor frontfagets ramme, påpeker han.
Nettopp å holde seg innenfor ramma, mener Stordrange var det vanskeligste i årets oppgjør.
– Det var mange tekniske og økonomiske krav, og bussbransjen har store utfordringer fremdeles. Mange passasjerer er ikke kommet tilbake etter pandemien og vi sliter med høye drivstoffutgifter, minner han om.
De økte pensjonskostnadene som NHO Transport ville skulle tas med i beregningen av årets lønnsoppgjør, ble imidlertid ikke en del av oppgjøret.
– Nei, det kravet måtte vi gi fra oss, smiler Jon H. Stordrange.
Mest lest
De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.
Hanna Skotheim
Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen
Jan-Erik Østlie
Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen
KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.
Ole Palmstrøm
Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
«Hanne» så at kollegaen var beruset på Teams: – Det er ufattelig hvor lenge man kan gå slik i en statlig jobb
Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.
Anne Myklebust Odland
Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til
SJÅFÆR: Rebecca Husom (22) er Norges yngste yrkessjåfør, og anbefaler varmt å velge denne veien.
Alf Ragnar Olsen
Rebecca (22) er en av Norges yngste yrkessjåfører
Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.
Jan Kåre Ness
Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022
– Lene begynte å tulle med meg på et seminar, minnes Ulrikke (t.v.) om de første tegnene til at det var noe mer mellom dem. Så kasta kollegaene seg på og sendte et bilde av at de stod sammen og skrev: «Planlegger fremtiden sammen». Nå er de tidligere kollegaene snart gift.
Hanna Skotheim
Lene mente det var en privatsak da hun forelsket seg i Ulrikke på jobb. Flere er uenig med henne
Per Flakstad
Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai
Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.
Colourbox
Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar
Annkarin mener hun og andre med 16 års ansiennitet burde tjent 20.000 kroner mer i året.
Simen Aker Grimsrud
Da vernepleier Annkarin sjekket tilleggene for ansiennitet, ble hun overrasket: – Det føles feil
Enigheten i Landsoverenskomsten for elektrofag (LOK) har ei økonomisk ramme på 3,7 prosent. (Arkivfoto)
Erlend Angelo
Den nye elektrikerlønna: 8,99 mer i timen og bedre betingelser for arbeidsreiser
Ole Palmstrøm
Lisa ble slått ned av en medelev som skrek «jævla neger». Først da grep de voksne inn
SJOKK: A-krimsamarbeidet i Møre og Romsdal avdekte sjokkerande lønns- og arbeidsvilkår hos underleverandørar på Vard Søviknes. No har verftet tatt grep, forsikrar verftsdirektør Arnt Inge Gjerde, klubbleiar Rune Torsvik og tillitsvald Kristian Ertresvåg i Fellesforbundet.
Tormod Ytrehus
Rumenarar jobba for 30 kroner timen hos underleverandør: – Vi mista kontrollen
ERFAREN: – Få deg fast jobb og bli medlem av en fagforening, råder det fortsatt stolte medlemmet av Handel og Kontor.
Brian Cliff Olguin
Torbjørn (92) har vært fagorganisert i snart 70 år. Her er hans beste råd
PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).
Ylva Seiff Berge
Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer
Tor Arne Johansen, konserntillitsvalgt i Tine.
Erlend Angelo
Konserntillitsvalgt reagerer kraftig på hvordan Tine uttalte seg etter at de tapte i tingretten
Først i fjor ble Katrine tilkjent 1,67 millioner. Nå vil hun hjelpe andre.
Per Flakstad
Katrine ble slått ned på jobb. Så startet en 13 år lang kamp mot Nav
North Sea Link kom i drift på høsten i fjor. Her jobbes det med å legge kabelen.
Statnett
Ny analyse: Strømprisene skyldes kraftkablene til utlandet
KLARE FOR KAMP: Vidar Martin Hasle Jensen og Lars Martin Mediaas i NTL Kommunal- og distriktsdepartementet er klare for å gå i streik om ikke kravene fra LO Stat blir møtt hos Riksmekleren.
Eirik Dahl Viggen