JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

Eline Lønnå

Koronaviruset:

Ledelsen nekter sjåførene å bruke toalettet: – Skammelig!

Hos spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo er det så stor uenighet om lastebilsjåførene skal ha tilgang til toalett, at hele «dritten» må avgjøres av Arbeidstilsynet.



23.03.2020
10:30
23.03.2020 12:59

roy@lomedia.no

eline@lomedia.no

En spedisjonsbedrift eier ikke egne varer, men tar imot større kvanta av varer som blir ompakket og videresendt til mottakerne.

Det betyr at det stadig er varer som kommer inn og varer som kjøres ut.

Hos Skanlog på Ulven i Oslo har det fram til fredag vært atskilte toaletter for ansatte og gjester, der lastebilsjåførene har kunnet benytte gjestetoalettet når de enten har levert eller hentet varer hos den danskeeide Oslo-bedriften.

Øker smitterisikoen

Nå har imidlertid frykten for koronasmitte gjort at bedriftsledelsen har valgt å stenge toalettet som lastebilsjåførene benytter. Det var en ordre som ikke ble godt tatt imot av de ansatte på spedisjonslageret og sjåførene som tidligere har hatt dette tilbudet.

p

– Bedriftsledelsen utestenger sjåfører fra grunnleggende sanitære lokaler midt i en pandemi. Det øker smitterisikoen for både sjåførene og oss som deler arbeidsflate og verktøy med sjåførene. Alle bedrifter som har daglig kontakt med sjåfører bør tilrettelegge gode sanitære fasiliteter for dem. Hvordan skal det gå for sjåførene hvis alle stenger toalett dørene for dem? Da må de gjøre fra seg utendørs uten tilgang til såpe og vann. Å holde toalettet åpent er et smittebegrensende tiltak, understreker han.

Ledelsen tapte i AMU

Saken ble tatt opp i bedriftens Arbeidsmiljøutvalg (AMU) 14. mars der både tillitsvalgte, verneombud og bedriftens ledelse sitter. AMU delte seg på midten, men med lederens dobbeltstemme gikk AMU mot bedriftens vedtak og krevde at toalettet igjen skulle åpnes.

– Vi har lederen for AMU i år og derfor flertall. Direktøren holdt på å dette av stolen da han skjønte at han ikke hadde styringsrett i denne saken, sier AMU-leder Jon Andre Fosstvedt.

Han er også klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i bedriften.

Saken fortsetter under bildet

LANGT TIL TOALETTET: – Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

LANGT TIL TOALETTET: – Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

Eline Lønnå

Skal holdes åpent

Uten at det medførte gjenåpning av toalettet.

– Trass i vedtaket nekter ledelsen å følge opp. Det er skammelig, så nå ber vi Arbeidstilsynet gripe inn, sier Fosstvedt.

Han sier at fram til en avgjørelse i Arbeidstilsynet skal AMU sitt vedtak etterleves.

– Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon. Det er jo ikke tillatt å urinere ute i offentligheten, sier Fosstvedt oppgitt.

Derfor har klubben nå fjernet bedriftens skilt om at toalettet er stengt og hengt opp sitt eget skilt om at toalettet er åpent.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

Eline Lønnå

Skuffet over ledelsen

Han innrømmer imidlertid at en slik sak ikke skaper noe godt klima mellom de tillitsvalgte og bedriftsledelsen.

– Min erfaring med ledergruppen fram til nå har stort sett har vært gode. Vi har funnet gode løsninger sammen, og de ganger vi har vært uenige har det blitt løst på en rasjonell og edruelig måte. Derfor er jeg skuffet og trist over at ledergruppen nå nekter å høre på AMU og direkte motarbeider et viktig helsevedtak, sier han.

– Helter skal hedres

Han mener bedriften må ta hensyn til de som utfører jobbene.

– Det blir for enkelt for folk med hjemmekontor å bestemme slikt. Vi arbeidsfolk må stå sammen og støtte hverandre. At sjåførene er ansatt i andre firma betyr ingenting. Tross risiko for egen helse, er de ute og kjører hver eneste dag. Uten dem hadde landet stoppet. Sjåførene er helter. De skal hedres, ikke bli motarbeidet, tordner Jon André Fosstvedt.

– Gjort for å beskytte

Administrerende direktør i Skanlog, Arnfinn J. Svensli, forteller at stengning av lageret og dermed toalettet var på agendaen allerede 25. februar.

Da var det enighet mellom klubben og ledelsen om å holde toalettet åpent. Det var imidlertid før korona-pandemien eksploderte over hele Europa og alle de landene Skanlog får varer fra. Han sier videre at vedtaket fra 14. mars om å stenge toalettet ble gjort for å beskytte både ansatte, leverandører, kunder og sjåførene selv mot smitte. Stengningen betyr at ingen eksterne får benytte toalettet.

p

Det gjelder alle utenfra også bedriftens egne kunder.

– Vi vurderte leietoaletter, men kom til at da kan smitte spres mellom ulike deler av verdikjeden, sier han, og presiserer at man verken skiller på yrkesgrupper eller bakgrunn.

– Siden toalettet er lokalisert inne i lagerlokalene, vil stengning redusere risikoen for smitteoverføring både inne på vårt lager og ut i våre leveringskjede, dersom det skulle oppstå smitte hos oss, sier han.

– Uansvarlig å holde åpent

Svennsli poengterer at det samtidig beskytter bedriften mot smitte som kan føre til enten nedstengning eller vesentlig antall syke eller karantenetilfeller.

– Det kan avgjøre om vi kan opprettholde drift eller ikke, påpeker han.

Svensli viser også til det har hatt betydning at Skanlog vanskelig kan ha kontroll på smitterisikoen underleverandører og eksterne har vært utsatt for.

– Ikke minst siden varetransport i hvert fall så langt er unntatt fra karantenereglene. I denne situasjonen vil det være uansvarlig av oss å tillate at eksterne personer fritt kan bevege seg inn til toalettene inne på lageret.

Vi har vurdert det slik at det vil være en for stor utfordring for oss å skille på ankomster fra utlandet eller ankomster fra innlandet. Derfor har vi sett det som nødvendig å innføre et felles regelverk som ikke skiller på dette og som da gjelder alle, sier han.

Mener vedtaket er ugyldig

Han er uenig i at AMU sitt vedtak om å gjenåpne toalettet, som han minner om ble gjort med Fosstvedt sin dobbeltstemme, kan overprøve ledelsens vedtak før en avgjørelse hos Arbeidstilsynet.

– Arbeidsmiljøloven gjelder normalt sett mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men ingen av disse gruppene omfattes av denne beslutningen. Vi kan altså ikke se at denne beslutning har betydning for noen av våre arbeidstakere eller setter disse i fare på noen som helst måte, sier Svensli.

p

Derfor mener han også vedtaket i AMU er ugyldig, siden han mener det går utover AMU sitt myndighetsområde.

– Det har ikke vært noen innsigelser mot dette fra våre transportører og vi kjenner ikke til hendelser der denne beslutningen har satt våre arbeidstakeres liv og helse i fare. Det er heller ikke meldt inn noen hendelser i forhold til dette fra våre verneombud, understreker han.

– Tatt saken i egne hender

Svensli sier ledelsen i Skanlog har måttet ta raske beslutninger vedrørende risikovurderinger i forbindelse med korona-pandemien.

– Det er en situasjon som nå endrer seg fra dag til dag. Da hjelper det ikke å være på etterskudd. Det vil være for sent å stenge tilgangen til lageret for eksterne fra utbruddsområder når man får informasjon om at smitte der er et faktum, sier han.

Han har registrert at tiltaket om å stenge toalettene bevisst er blitt sabotert ved at informasjonen om at toalettet er stengt er blitt strøket over eller fjernet.

p

– Dette er ikke noe AMU eller vernetjenesten står bak samlet. For oss virker derfor være enkeltpersoner som har tatt saken i egne hender. Det mener vi er alvorlig da vi mener den utsetter alle, både sjåfører, ansatte og bedriften for en høyere risiko enn om tiltaket ikke gjennomføres, sier Svensli.

Kritisk til Fosstvedts kompetanse

Han stiller også spørsmålstegn ved hvilken kompetanse Fosstvedt har for å vurdere hva som gir størst smitterisiko, når alle anbefalinger fra myndighetene sier man skal holde avstand til andre, og at personer som ankommer fra utlandet skal i karantene i fjorten dager.

– Hans vurdering må derfor stå for hans regning, men han har ikke kommet med noen løsning på hvordan saken skal løses uten at man utsetter sjåfører for smitte fra andre og over landegrensene. Den eneste begrunnelsen vi har fått er at «må man, så må man». Vi har ikke sett noen risikovurdering, men han ga beskjed om at han som AMU-leder ikke kunne akseptere stengningen allerede før AMU hadde diskutert saken, og uten at vernetjenesten hadde tatt opp saken, sier Svensli.

Han hevder at det ikke er enighet blant verneombudene på de forskjellige avdelingene om at stenging ikke skal godtas.

p

– Flere av disse har heller ikke blitt tatt med på råd, noe som hovedverneombudet, som ga Fosstvedt sin stemme, strengt tatt burde forhørt seg om først, sier Svennsli.

Transportørene er informert

Han forteller at bedriftens transportleverandør på utgående har fasiliteter bare tre minutter unna som er spesielt tilrettelagt med egne områder og fasiliteter for deres sjåfører.

– De har gitt tilbakemelding om at dette ikke er å anse som et problem for dem. Tvert imot er smitterisiko der ivaretatt på en bedre måte enn vi selv kan klare. Vi har også gitt beskjed i forkant til transportørene om at toaletter ikke vil være tilgjengelige. Det er ikke kommet noen reaksjoner på dette fra transportørene.

Tvert imot er tilbakemeldingen at det er bra vi innfører tiltak for å sikre alle, sier han.

Mener Fosstvedt er historieløs

Han reagerer også sterkt på at Fosstvedt antyder at bedriften ikke anerkjenner sjåførenes jobb og viktighet.

– Det synes vi er trist og historieløst. Tvert imot har vi hatt meget god kontakt og samarbeid med sjåfører som har kjørt for oss gjennom leverandører, helt ned til de som er ansatt hos underleverandører av våre leverandører. Tiltaket er altså også basert på å beskytte disse sjåførene. Vi anser sjåfører både som vårt viktigste ansikt utad og en helt vesentlig ressurs og bidragsyter for vår drift og suksess. Vi behandler sjåfører som egne ansatte, og flere sjåfører som har hatt oppdragene for oss, har gitt tilbakemeldinger om at de føler de i større grad er en del av vår bedrift enn der de faktisk er ansatt. Vi får gjentatte ganger tilbakemeldinger fra sjåfører om at de savner å kjøre for oss, sier han

p

Skal være fleksible

Skanlog-direktøren understreker at bedriften selvsagt skal være fleksible hvis det oppstår prekære situasjoner.

– Da må dette løses enkeltvis, slik at det ikke oppstår risiko for andre, avslutter Arnfinn J. Svensli.

23.03.2020
10:30
23.03.2020 12:59



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut


Flere saker