JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

NYTT OPPSLAG: Fosstvedt henger opp et nytt infoskriv som sier at toalettet er åpent for sjåfører og besøkende.

Eline Lønnå

Koronaviruset:

Ledelsen nekter sjåførene å bruke toalettet: – Skammelig!

Hos spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo er det så stor uenighet om lastebilsjåførene skal ha tilgang til toalett, at hele «dritten» må avgjøres av Arbeidstilsynet.



23.03.2020
10:30
23.03.2020 12:59

roy@lomedia.no

eline@lomedia.no

En spedisjonsbedrift eier ikke egne varer, men tar imot større kvanta av varer som blir ompakket og videresendt til mottakerne.

Det betyr at det stadig er varer som kommer inn og varer som kjøres ut.

Hos Skanlog på Ulven i Oslo har det fram til fredag vært atskilte toaletter for ansatte og gjester, der lastebilsjåførene har kunnet benytte gjestetoalettet når de enten har levert eller hentet varer hos den danskeeide Oslo-bedriften.

Øker smitterisikoen

Nå har imidlertid frykten for koronasmitte gjort at bedriftsledelsen har valgt å stenge toalettet som lastebilsjåførene benytter. Det var en ordre som ikke ble godt tatt imot av de ansatte på spedisjonslageret og sjåførene som tidligere har hatt dette tilbudet.

p

– Bedriftsledelsen utestenger sjåfører fra grunnleggende sanitære lokaler midt i en pandemi. Det øker smitterisikoen for både sjåførene og oss som deler arbeidsflate og verktøy med sjåførene. Alle bedrifter som har daglig kontakt med sjåfører bør tilrettelegge gode sanitære fasiliteter for dem. Hvordan skal det gå for sjåførene hvis alle stenger toalett dørene for dem? Da må de gjøre fra seg utendørs uten tilgang til såpe og vann. Å holde toalettet åpent er et smittebegrensende tiltak, understreker han.

Ledelsen tapte i AMU

Saken ble tatt opp i bedriftens Arbeidsmiljøutvalg (AMU) 14. mars der både tillitsvalgte, verneombud og bedriftens ledelse sitter. AMU delte seg på midten, men med lederens dobbeltstemme gikk AMU mot bedriftens vedtak og krevde at toalettet igjen skulle åpnes.

– Vi har lederen for AMU i år og derfor flertall. Direktøren holdt på å dette av stolen da han skjønte at han ikke hadde styringsrett i denne saken, sier AMU-leder Jon Andre Fosstvedt.

Han er også klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i bedriften.

Saken fortsetter under bildet

LANGT TIL TOALETTET: – Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

LANGT TIL TOALETTET: – Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon, sier Jon André Fosstvedt, leder for arbeidsmiljøutvalget og klubbleder for Fellesforbundets medlemmer på spedisjonsbedriften Skanlog i Oslo.

Eline Lønnå

Skal holdes åpent

Uten at det medførte gjenåpning av toalettet.

– Trass i vedtaket nekter ledelsen å følge opp. Det er skammelig, så nå ber vi Arbeidstilsynet gripe inn, sier Fosstvedt.

Han sier at fram til en avgjørelse i Arbeidstilsynet skal AMU sitt vedtak etterleves.

– Når lastebilene er parkert ved lasterampene, må sjåførene gå omtrent en halv kilometer til toalett på nærmeste bensinstasjon. Det er jo ikke tillatt å urinere ute i offentligheten, sier Fosstvedt oppgitt.

Derfor har klubben nå fjernet bedriftens skilt om at toalettet er stengt og hengt opp sitt eget skilt om at toalettet er åpent.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

TO SPRÅK: Oppslaget er på både norsk og engelsk siden mange av sjåførene som henter og leverer hos Skanlog er utenlandske.

Eline Lønnå

Skuffet over ledelsen

Han innrømmer imidlertid at en slik sak ikke skaper noe godt klima mellom de tillitsvalgte og bedriftsledelsen.

– Min erfaring med ledergruppen fram til nå har stort sett har vært gode. Vi har funnet gode løsninger sammen, og de ganger vi har vært uenige har det blitt løst på en rasjonell og edruelig måte. Derfor er jeg skuffet og trist over at ledergruppen nå nekter å høre på AMU og direkte motarbeider et viktig helsevedtak, sier han.

– Helter skal hedres

Han mener bedriften må ta hensyn til de som utfører jobbene.

– Det blir for enkelt for folk med hjemmekontor å bestemme slikt. Vi arbeidsfolk må stå sammen og støtte hverandre. At sjåførene er ansatt i andre firma betyr ingenting. Tross risiko for egen helse, er de ute og kjører hver eneste dag. Uten dem hadde landet stoppet. Sjåførene er helter. De skal hedres, ikke bli motarbeidet, tordner Jon André Fosstvedt.

– Gjort for å beskytte

Administrerende direktør i Skanlog, Arnfinn J. Svensli, forteller at stengning av lageret og dermed toalettet var på agendaen allerede 25. februar.

Da var det enighet mellom klubben og ledelsen om å holde toalettet åpent. Det var imidlertid før korona-pandemien eksploderte over hele Europa og alle de landene Skanlog får varer fra. Han sier videre at vedtaket fra 14. mars om å stenge toalettet ble gjort for å beskytte både ansatte, leverandører, kunder og sjåførene selv mot smitte. Stengningen betyr at ingen eksterne får benytte toalettet.

p

Det gjelder alle utenfra også bedriftens egne kunder.

– Vi vurderte leietoaletter, men kom til at da kan smitte spres mellom ulike deler av verdikjeden, sier han, og presiserer at man verken skiller på yrkesgrupper eller bakgrunn.

– Siden toalettet er lokalisert inne i lagerlokalene, vil stengning redusere risikoen for smitteoverføring både inne på vårt lager og ut i våre leveringskjede, dersom det skulle oppstå smitte hos oss, sier han.

– Uansvarlig å holde åpent

Svennsli poengterer at det samtidig beskytter bedriften mot smitte som kan føre til enten nedstengning eller vesentlig antall syke eller karantenetilfeller.

– Det kan avgjøre om vi kan opprettholde drift eller ikke, påpeker han.

Svensli viser også til det har hatt betydning at Skanlog vanskelig kan ha kontroll på smitterisikoen underleverandører og eksterne har vært utsatt for.

– Ikke minst siden varetransport i hvert fall så langt er unntatt fra karantenereglene. I denne situasjonen vil det være uansvarlig av oss å tillate at eksterne personer fritt kan bevege seg inn til toalettene inne på lageret.

Vi har vurdert det slik at det vil være en for stor utfordring for oss å skille på ankomster fra utlandet eller ankomster fra innlandet. Derfor har vi sett det som nødvendig å innføre et felles regelverk som ikke skiller på dette og som da gjelder alle, sier han.

Mener vedtaket er ugyldig

Han er uenig i at AMU sitt vedtak om å gjenåpne toalettet, som han minner om ble gjort med Fosstvedt sin dobbeltstemme, kan overprøve ledelsens vedtak før en avgjørelse hos Arbeidstilsynet.

– Arbeidsmiljøloven gjelder normalt sett mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, men ingen av disse gruppene omfattes av denne beslutningen. Vi kan altså ikke se at denne beslutning har betydning for noen av våre arbeidstakere eller setter disse i fare på noen som helst måte, sier Svensli.

p

Derfor mener han også vedtaket i AMU er ugyldig, siden han mener det går utover AMU sitt myndighetsområde.

– Det har ikke vært noen innsigelser mot dette fra våre transportører og vi kjenner ikke til hendelser der denne beslutningen har satt våre arbeidstakeres liv og helse i fare. Det er heller ikke meldt inn noen hendelser i forhold til dette fra våre verneombud, understreker han.

– Tatt saken i egne hender

Svensli sier ledelsen i Skanlog har måttet ta raske beslutninger vedrørende risikovurderinger i forbindelse med korona-pandemien.

– Det er en situasjon som nå endrer seg fra dag til dag. Da hjelper det ikke å være på etterskudd. Det vil være for sent å stenge tilgangen til lageret for eksterne fra utbruddsområder når man får informasjon om at smitte der er et faktum, sier han.

Han har registrert at tiltaket om å stenge toalettene bevisst er blitt sabotert ved at informasjonen om at toalettet er stengt er blitt strøket over eller fjernet.

p

– Dette er ikke noe AMU eller vernetjenesten står bak samlet. For oss virker derfor være enkeltpersoner som har tatt saken i egne hender. Det mener vi er alvorlig da vi mener den utsetter alle, både sjåfører, ansatte og bedriften for en høyere risiko enn om tiltaket ikke gjennomføres, sier Svensli.

Kritisk til Fosstvedts kompetanse

Han stiller også spørsmålstegn ved hvilken kompetanse Fosstvedt har for å vurdere hva som gir størst smitterisiko, når alle anbefalinger fra myndighetene sier man skal holde avstand til andre, og at personer som ankommer fra utlandet skal i karantene i fjorten dager.

– Hans vurdering må derfor stå for hans regning, men han har ikke kommet med noen løsning på hvordan saken skal løses uten at man utsetter sjåfører for smitte fra andre og over landegrensene. Den eneste begrunnelsen vi har fått er at «må man, så må man». Vi har ikke sett noen risikovurdering, men han ga beskjed om at han som AMU-leder ikke kunne akseptere stengningen allerede før AMU hadde diskutert saken, og uten at vernetjenesten hadde tatt opp saken, sier Svensli.

Han hevder at det ikke er enighet blant verneombudene på de forskjellige avdelingene om at stenging ikke skal godtas.

p

– Flere av disse har heller ikke blitt tatt med på råd, noe som hovedverneombudet, som ga Fosstvedt sin stemme, strengt tatt burde forhørt seg om først, sier Svennsli.

Transportørene er informert

Han forteller at bedriftens transportleverandør på utgående har fasiliteter bare tre minutter unna som er spesielt tilrettelagt med egne områder og fasiliteter for deres sjåfører.

– De har gitt tilbakemelding om at dette ikke er å anse som et problem for dem. Tvert imot er smitterisiko der ivaretatt på en bedre måte enn vi selv kan klare. Vi har også gitt beskjed i forkant til transportørene om at toaletter ikke vil være tilgjengelige. Det er ikke kommet noen reaksjoner på dette fra transportørene.

Tvert imot er tilbakemeldingen at det er bra vi innfører tiltak for å sikre alle, sier han.

Mener Fosstvedt er historieløs

Han reagerer også sterkt på at Fosstvedt antyder at bedriften ikke anerkjenner sjåførenes jobb og viktighet.

– Det synes vi er trist og historieløst. Tvert imot har vi hatt meget god kontakt og samarbeid med sjåfører som har kjørt for oss gjennom leverandører, helt ned til de som er ansatt hos underleverandører av våre leverandører. Tiltaket er altså også basert på å beskytte disse sjåførene. Vi anser sjåfører både som vårt viktigste ansikt utad og en helt vesentlig ressurs og bidragsyter for vår drift og suksess. Vi behandler sjåfører som egne ansatte, og flere sjåfører som har hatt oppdragene for oss, har gitt tilbakemeldinger om at de føler de i større grad er en del av vår bedrift enn der de faktisk er ansatt. Vi får gjentatte ganger tilbakemeldinger fra sjåfører om at de savner å kjøre for oss, sier han

p

Skal være fleksible

Skanlog-direktøren understreker at bedriften selvsagt skal være fleksible hvis det oppstår prekære situasjoner.

– Da må dette løses enkeltvis, slik at det ikke oppstår risiko for andre, avslutter Arnfinn J. Svensli.

23.03.2020
10:30
23.03.2020 12:59



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

– Illegal rusmisbruk vil ikke forsvinne uansett hvor hardt vi straffer det. Det ser vi i land med strenge straffer, sier sosionomen, sier sosionom Tore Mangseth.

CRYSTALWEED cannabis/Unslpash

– Vi har ført en krig mot narkotiske stoffer i 50 år. Nå må vi senke terskelen for å snakke om rus

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

STRØMSTØTTE-INNSPILL: Fagfolk fra både regjering, LO og NHO skal nå komme med innspill på strømstøtte til bedriftene. LO-leder Peggy Hessen Følsvik er klar med LO sine krav.

Jan-Erik Østlie

Her er LOs fire krav til bedrifter som skal få strømstøtte

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

BEKYMRET: Ingeborg Kivle, leder for NFF region sør, krever at arbeidet intensiveres med å forebygge psykisk sykdom blant kriminalomsorgens ansatte.

Ole Palmstrøm

– Å se en kollega bli skadet på denne måten, er voldsomt og påvirker arbeidsmiljøet

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

Debatt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik og Arbeiderpartiets leder Jonas Gahr Støre.

Sissel M. Rasmussen

«Hva gjør LO hvis ikke regjeringen øker strømstøtten?» spør LO-medlem Bjørn

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Tre medlemmer i Skolenes Landsforbund ved Olsvik skole i Bergen ha vært i streik siden 8. juni. Nå får de følge av mange kolleger som slutter seg til streiken ved skolestart.  Her er Joakim Haugen og Cathrine Govenius på streikevakt.

Privat

Lærerstreiken trappes opp fra neste uke

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

Debatt

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Norge bruker 50 ganger mer på strømstøtte enn på strømsparing. Da skyver Norge problemene foran seg, skriver Truls Gulowsen.

Leif Martin Kirknes

«Et alvorlig problem at det går 50 ganger mer til strømstøtte enn tiltak som får ned forbruket»

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

I dag er Stine butikkansvarlig i Kommunikasjon Voss og selger mobiltelefoner og annen elektronikk. Kundemøter er helt uproblematisk.

Ingerid Jordal

Å stå opp om morgenen for å gå på jobb, føltes til tider umulig for Stine. Så fikk hun hjelp

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

Kommentar

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Høyreleder Erna Solberg kan garantere at hun ville ha fått på plass strømstøtte til næringslivet. Men snakker mindre om hva annet hun vil gjøre med strømmen. 

Ole Berg Rusten / NTB

«Høyre vil ha mye mer av en politikk folket sier tydelig nei til. Og flyr høyt på det»

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Debatt om regjeringens togpolitikk: – Vi som jobber med vedlikehold og renhold, er usynlige


Flere saker