Amira Okanovic ser nøye på det grønne ID-kortet. Jon Olav Ødegaard noterer at foten som stikker ut av førerhuset ikke er en vernesko.
Torkjell Trædal
Med blikk for det farlige
Kun et trenet øye kan oppdage farene du kan være utsatt for på arbeidsplassen.
torkjell.tradal@lomedia.no
– Sorry, kompis. Men det der er vel ikke akkurat en vernesko.
Jon Olav Ødegaard prikker lett med pennen på en tynn tøysko som stikker ut av førerhuset på en liten anleggsmaskin.
– Nei, innrømmer sjåføren som eier foten.
Ødegaard er på jobb som kontrollør for Jernbaneverket. Sammen med kollega Camilla Stensbye, reiser han rundt på Jernbaneverkets egne anleggsplasser for å avdekke mulige farer for ansatte og miljøet. Ødegaard sjekker sikkerhet, helse og arbeidsmiljø. Stensbye sjekker det ytre miljøet, som for eksempel at byggeplassene er ryddige og at kjemikalier er sikret.
– Denne beholderen er umerka. Mest sannsynlig er det vann, men den må merkes. Det kan være kjemikalier, advarer Stensbye, mens hun dunker på en svær, hvit beholder som rekker henne til brystet.
Hun gjør notater i boka si, og fortsetter videre nedover den brede, steinete veien på Høvik rett utenfor Oslo. Her skal det snart legges togskinner og bygges ny stasjon, slik at lokaltoget får flere avganger.
Både kontrollerer og støtter
Stensbye setter seg ned og tar bilder av en gammel sprayboks med speilreflekskameraet hun har rundt halsen.
– I starten var det kanskje en tredel av jobben min å kontrollere. Nå er det fulltid for både meg og Camilla, konstaterer Ødegaard.
– Dette er en ferdighet. Etterhvert får man blikket for ting som bør rettes opp i, mener Stensbye.
Snart skal de to både til Sørlandet og Nordland for å kontrollere.
– Vi reiser hele året landet rundt. Målet er å kartlegge hvilke områder som er gjengangere på anleggsplassene og at vi kan fortelle videre til prosjektledelsen på byggeplassene hva vi leter etter. Da vet de selv hva de skal se etter i hverdagen, forklarer Stensbye.
Med på kontrollen på Høvik er også Jarle Amundsen og Asmira Okanovic. De jobber med å følge opp HMS og sikkerhet på byggeplassen hver dag.
– Det er også en del av jobben å støtte HMS-sjefer rundt omkring. De kan kanskje føle at de ikke alltid blir lyttet til av alle, mener Stensbye.
Vil fange opp trendene
– Jobber du mye med stige? spør Ødegaard en arbeider han møter langs den kommende skinnegangen.
Det grønne ID-kortet er gått ut på dato med noen dager og må fornyes så fort som mulig.
– Stigen din er ikke sikra på toppen. Du kan skaffe en klemme til stigen som sikrer den over gjerdet, vet du, oppfordrer Ødegaard.
Tilbake i anleggsmaskinen tar kontrollørene en lang titt på ID-kortet til mannen i førerhuset. I tillegg til manglende vernesko, mangler hjelm og vernetøy. Maskinboka ligger igjen på kontoret. Sjåføren bedyrer at de ikke hadde tenkt seg inn på selve anleggsområdet, han jobber på nabotomta og arbeider egentlig ikke på anlegget. Men manglene skal føres ned på papiret.
– Vi skriver en punktliste. Den kan prosjetet følge opp og bruke senere selv, forteller Stensbye.
Det neongule kontrollfølget fortsetter videre. De legger lokk på to meter dype kummer, slik at ingen skal ramle nedi. Og de skryter av sorteringen av søppel. De er detaljerte, kanskje til og med pirkete. Men kontrollørene gjør det for at arbeidsplassene skal være tryggest mulig.
– Vi vil oppdage trendene og ser nøye etter for å finne ut av hvordan ståa er på byggeplassen. Det er uvanlig å ikke finne noe, smiler Stensbye.
Mest lest
TØFT PÅ IKEA: Bjørn Høgberg, Irene Nilssen og Merethe Solberg (til høyre) hadde mange konflikter med ledelsen da de var tillitsvalgte for Fellesforbundet på Ikea. For alle tre gikk jobben som tillitsvalgt hardt utover helsa.
Håvard Sæbø
Merethe, Irene og Bjørn sier at jobben på Ikea nesten tok livet av dem: – En brutal verden
Elisabeth Thoresen som leder AAP-aksjonen, forteller at hun har blitt kontaktet av flere som er rammet i denne saken, som sier de har vært tydelige overfor Nav om at de ikke ønsker at deres informasjon skal være åpent tilgjengelig.
Jan-Erik Østlie
Bekymret for Nav-brukere med hemmelig nummer: – Det er her den store fadesen kan ligge
HØYE BUNKER: Dokumentbunkene har vokst seg fete i løpet av den tiden saken har pågått. Tor Teigland er klar på at uten FLT og LO på laget hadde han måttet gi opp kampen etter tapet i Trygderetten.
Kai Hovden
Tor fikk avslag på yrkesskadesøknad hos Nav og tapte i Trygderetten – så kom kontrabeskjeden
LEI: Henning Brøgger Pedersen gikk etterhvert ganske lei av stua si etter å ha blitt permittert.
Brian Cliff Olguin
Henning (28) er sjanseløs på boligmarkedet: – Det vi har i dag er Willochs arv, sier forsker
Privat
Ryszard har jobba i Norge i 13 år. No står han utan ei krone i inntekt
Maja og Simon Lotric ble permittert i mars. Det gikk 15 uker, og kanskje 15 uker til? Foto: Ylva Seiff Berge
Ylva Seiff Berge
Maja og Simon har hatt redusert inntekt i ett år. Slik har det gått
Fra mandag kan dagpendlere fra Sverige og Finland igjen kunne komme på jobb i Norge. (Illustrasjonsfoto)
Ola Tømmerås
LO glad for løsning for dagpendlere fra Sverige og Finland, men etterlyser kompensasjon
Laila Robert synes det er tøft å måtte gjennom kontroll på grensa mellom Norge og Sverige på vei til og fra jobb. Nå er hun sykmeldt.
Privat
Vernepleier Laila ble syk av Sverige-pendling: – Du føler deg som en kjeltring
Direktør Tor Asak Giæver og personalsjef Mari Ulven Blekkerud sendte ut de første permitteringsvarslene grunnet covid-19.
Helge Rønning Birkelund
240 ansatte fikk permitteringsvarsel. Slik klarte bedriften å beholde alle
På hver sin side av grensen: Til venstre LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, til høyre svenske Joakim Ahlström.
Helge Rønning Birkelund
Dagpendler Joakim mistet en månedslønn da grensa stengte, men må betale like mye skatt
IKKE LIKE SIKKERT: Nils Ole Morken (f.v.), Glenn Noss og Johannes H. Haugen konstaterer at stemningen blant verkstedarbeiderne i Lodalen er laber. Usikkerhet rundt arbeidssituasjonen har gjort at flere vurderer å bruke kompetansen sin et annet sted.
Morten Hansen
Verkstedarbeiderne i Lodalen vet ikke om jobbene blir flyttet: – Vi har veldig lite vi skulle sagt
Kristin Oudmayer har skrever flere bøker om mobbing og utenforskap.
Anita Arntzen
Da Kristin fant ut at datteren ble mobbet, kjørte hun rett hjem og ringte læreren: – Det skulle jeg ikke ha gjort mens jeg var så sint
Jonas Gahr Støre har snakket med mange fagpersoner den siste tiden. Han mener vi må leve med dette lenge ette at siste vaksine er satt.
Jan-Erik Østlie
Støre er bekymret for folkehelsen. Jo mer Ap-lederen snakker med fagfolkene, jo mer uroet blir han
PÅ JOBB PÅ TUR: Guro Vadstein går ofte tur med Buster i Østmarka. Da benytter hun anledningen til å ta flere jobbsamtaler.
Katharina Dale Håkonsen
Hjemmekontor-reglene er 20 år gamle. Nå krever LO fornyelse
Debatt
Å gå fra straff til hjelp er faglig, etisk og samfunnsøkonomisk riktig, skriver Hanne Glemmestad og Mimmi Kvisvik.
Jan-Erik Østlie
«Lytt til fakta og forskning, ikke følelser og fordommer», skriver FO-toppene om rusreformen
Håvard Sæbø
Fagforeningsleder melder overgang til arbeidsgiverne
Rødt og Marie Sneve Martinussen har hatt større oppslutning enn Venstre i 33 måneder på rad og KrF i 27 måneder.
Martin Guttormsen Slørdal
Rødt vil sprenge sperregrensa
VURDERER DANSKE REGLER: Danmark har innført strengere regler for utenlandske turbusser enn resten av Europa. Hvordan EU reagerer på de danske reglene vil få betydning for om Norge skal innføre de samme reglene, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Martin Guttormsen Slørdal
Hareide vurderer å gjøre som danskene og innføre strengere regler for utenlandske turbusser
Illustrasjonsfoto fra Møller Bil Kalbakken
Erlend Angelo
Bilkonsern gir koronabonus til 4.000 ansatte
Framtidsscenario: – Vi har fått dublert utstyret vårt. Jeg har mistanke om at normalsituasjonen vil være mer hjemmekontor etter pandemien også, sier Ingvild Vaggen Malvik.
Ole Palmstrøm