Mener lønna ikke er verdig det norske arbeidslivet: – Trist og bekymringsverdig
Den lave lønna og de dårlige vilkårene, gjør at de kabinansatte går inn i Fellesforbundet for å få orden i luftfarten.
MER MUSKLER: Fellesforbundets Endre Røros (t.v.) og Gunnar Holm i Flyarbeidernes forening skal sammen med Elin Roverudseter sikre kabinansatte bedre lønn og vilkår.
Håvard Sæbø
etk@lomedia.no
has@lomedia.no
Gardermoen: Cabin crew, kabinansatte, flyvertinner og flyverter – kjært barn har mange navn. De har ansvar for sikkerheten ombord, men de som gjør disse viktige jobbene i lufta er ofre for rovdrift, mener Fellesforbundet:
– Kabinansatte er jo nærmest fritt vilt, med lønn og arbeidsvilkår vi ikke kan være bekjent av i norsk arbeidsliv, sier Gunnar Holm i Flyarbeidernes forening.
I slutten av 2023 bestemte medlemmene i Kabinansattes Forbund nær enstemmig at de ønsker å gå inn i Fellesforbundet. Fra 1. juli er det derfor Holms avdeling som har ansvar for de 766 kabinansatte, som jobber i SAS, SAS Link og Norse Atlantic Airways.
– Vi står mye sterkere sammen, mener Elin Roverudseter, tidligere leder i Kabinansattes Forbund, som nå blir organisasjonssekretær i Fellesforbundets avdeling for flyarbeidere. Hun vil fortsatt ha ansvar for de kabinansatte, men nå med større ressurser.
– Målet er å få orden i luftfarten, og det blir en formidabel jobb, forteller Roverudseter.
Kabinansatte Hanne Sofie Gangstø (t.v.) og Kristin Yu Pallesen-Mustikay er begge glade i jobben sin, men syns lønna kunne vært bedre.
Håvard Sæbø
Skviser og utnytter
Utgangspunktet er nemlig dårlig, forklarer hun og hennes nye kollegaer, Gunnar Holm og Endre Røros. Lønna er elendig og nesten uten tillegg, med en startlønn på 27.300 kroner i måneden i SAS.
– Man skviser og utnytter det man kan. Man prøver heller ikke å optimalisere balanse mellom arbeidstid og fritid. Her har vi en viktig og nødvendig jobb å gjøre, sier Holm.
For kabinansatte kan være borte fra hjemmet mellom fem og femten netter i måneden, forklarer Roverudseter. Arbeidsuka er opptil 47,5 timer i SAS og 60 timer i SAS Link og de fleste andre selskaper.
Det er også vanlig med lange arbeidsdager, i verste fall opptil 17 timer på standbyvakter. I tillegg har kabinansatte bare krav på én frihelg i måneden.
De dårlige vilkårene og den lave lønna fører ifølge Elin Roverudseter til høyt turnover av ansatte, og at det er vanskelig å få nye folk inn i yrket.
– Mange kommer inn ivrige og slutter etter noen få måneder, når de skjønner hvor mye man må jobbe for lønna. Det er veldig trist og bekymringsverdig, mener Roverudseter.
– Noen må betale prisen for at folk skal ha rimelige flybilletter, og da er det lett å ta penger og arbeidstid der regelverket er dårligst, altså hos kabinansatte og piloter, mener Elin Roverudseter.
Håvard Sæbø
Jobber maksimalt
Utenfor gaten på Oslo lufthavn, Norges største arbeidsplass, står de kabinansatte klare til å bemanne neste SAS-fly til Kristiansund. Kristin Yu Pallesen-Mustikay har jobbet i lufta siden 2018, i flere selskaper. Selv med erfaring kan det være vanskelig å holde styr på alle avgangene:
– Jeg trodde jeg skulle til Kirkenes – det blir så mange destinasjoner på en dag!
Hun liker jobben sin veldig godt. Samtidig mener hun lønna ikke den beste hun har vært borti, og at det til tider kan bli mye arbeid.
– Det er typisk at vi jobber maksimalt i sommer. Etter at jeg har vært sykmeldt en periode, er fritiden min blitt viktigere enn noensinne.
Spent på oppgjøret
Kollega Hanne Sofie Gangstø er helt ny i jobben. Hun syns er spennende å reise mye og møte nye folk, selv om hun innrømmer at det kan vært slitsomt.
– Og lønna kunne vært bedre. Jeg tror alle er spent på oppgjøret, sier Gangstø.
Oppgjøret hun sikter til er meklingen i lønnsforhandlingene mellom SAS og de kabinansatte, som starter 21. august. Så hva mener de kabinansatte om at de nå går fra et forbund på 766 medlemmer, til å ha tyngden av hele Fellesforbundet, med over 175.000 medlemmer, i ryggen?
– Jeg tenker det er dritbra. I august smeller det, sier Pallesen-Mustikay og ler.
Hanne Sofie Gangstø og Kristin Yu Pallesen-Mustikay er spente på årets lønnsoppgjør for kabinansatte i SAS. Over halvparten av de kabinansatte som nå går inn i Fellesforbundet er unge, og fire av fem er kvinner.
Håvard Sæbø
Langt fra hverandre
SAS og de kabinansatte står «langt fra hverandre i virkelighetsforståelse», ifølge Gunnar Holm.
Først og fremst må lønna opp og arbeidstiden ned, mener fagforeninga. Og ikke minst skal det kjempes for å få flere frihelger. I tillegg står andre kamper på blokka, for eksempel at de kabinansatte ikke skal ha rydde- og rengjøringsansvar ombord.
De kabinansatte ønsker selvfølgelig ikke streik, sier avdelingslederen, men understreker at det er viktig å få resultater for denne yrkesgruppa.
Samtidig sier Holm at de vanskelig kan endre de felleseuropeiske reglene kabinansatte også er underlagt, som særlig kompliserer arbeidet med å få ned arbeidstiden.
– Vi kommer til å mene en hel del, men kan jo ikke trylle, dessverre. Her trenger vi politisk drahjelp også, forklarer Holm.
SAS forventer enighet
På spørsmål om hva SAS mener om kritikken, hvordan det blir å forhandle med Fellesforbundet, og hva selskapet vil si om den kommende meklingen, svarer Joachim Sponheim, fungerende pressesjef for SAS i Norge, følgende på e-post:
«Det ble brudd i forhandlingene tidligere i våres, og vi vil nå ta hjelp av Riksmekleren hvor det både er et ønske og en forventning om at vi kommer til enighet med kabinforeningene. Meklingen er berammet i august og inntil da ønsker vi ikke å kommentere dette ytterligere.»
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.