Ny rapport avdekker et svakt punkt på alle busser
De to bussene kolliderte i lav fart. Likevel døde den ene sjåføren, mens den andre ble kritisk skadet. Statens Havarikommisjon mener at manglende støtfanger foran bussjåførene førte til det fatale utfallet
FARLIG FOR SJÅFØRENE: Undersøkelsen av ulykken i Fredrikstad viser at venstre hjørnekonstruksjon på busser ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt.
Statens Havarikkomisjon
has@lomedia
I romjulen i fjor frontkolliderte to busser på ei bru i Fredrikstad. Begge bussene fikk omfattende skader på førerplass. Farten var 32 og 35 km/t på bussene, som begge var 2013-modeller fra produsenten MAN.
– Utformingen med manglende støtavvisende konstruksjon på bussenes venstre front representerer en generell teknisk utfordring hos flere bussprodusenter, skriver kommisjonen i sin rapport. De konkluderer med at bussførere som arbeidstakere bør være bedre beskyttet.
Jobber med saken
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen I Fellesforbundet ble ikke overrasket over rapporten.
– Den konkluderer med at sikkerheten for bussjåførene er for dårlig i slike ulykker. Selv med det nye regelverket, er ikke sikkerheten god nok. Det er betenkelig at arbeidet med å bedre sikkerheten tar så lang tid. Vi samarbeider med regjeringen med disse spørsmålene, men må jobbe for å få et internasjonalt regelverk som raskt bedrer sikkerheten for sjåførene, sier Sivertsen.
Kravene holder ikke mål
Nye norske krav til frontkollisjonsbeskyttelse i nye busser trådte i kraft 1. oktober 2023. Kravet innebærer en pendeltest der en 1 500 kg tung plate på slår mot fronten av en buss i rundt 30 km/t.
Undersøkelsen har imidlertid vist at venstre hjørne på busser har svakheter i frontkollisjoner med liten overlapp, som ikke nødvendigvis vil bli avdekket gjennom ett flatt anslag mot fronten i en slik pendeltest.
Møteulykker der buss er et av de involverte kjøretøyene utgjør rundt 2–3 prosent av alle omkomne i trafikken. Kommisjonen mener derfor at det er behov for større kunnskap om sikkerheten i buss og den påvirkningen dette kan ha på andre trafikanter i møteulykker.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.