JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny rapport avdekker et svakt punkt på alle busser

De to bussene kolliderte i lav fart. Likevel døde den ene sjåføren, mens den andre ble kritisk skadet. Statens Havarikommisjon mener at manglende støtfanger foran bussjåførene førte til det fatale utfallet
FARLIG FOR SJÅFØRENE: Undersøkelsen av ulykken i Fredrikstad viser at venstre hjørnekonstruksjon på busser ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt.

FARLIG FOR SJÅFØRENE: Undersøkelsen av ulykken i Fredrikstad viser at venstre hjørnekonstruksjon på busser ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt.

Statens Havarikkomisjon

has@lomedia

I romjulen i fjor frontkolliderte to busser på ei bru i Fredrikstad. Begge bussene fikk omfattende skader på førerplass. Farten var 32 og 35 km/t på bussene, som begge var 2013-modeller fra produsenten MAN.

– Utformingen med manglende støtavvisende konstruksjon på bussenes venstre front representerer en generell teknisk utfordring hos flere bussprodusenter, skriver kommisjonen i sin rapport. De konkluderer med at bussførere som arbeidstakere bør være bedre beskyttet.

Jobber med saken

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen I Fellesforbundet ble ikke overrasket over rapporten.

– Den konkluderer med at sikkerheten for bussjåførene er for dårlig i slike ulykker. Selv med det nye regelverket, er ikke sikkerheten god nok. Det er betenkelig at arbeidet med å bedre sikkerheten tar så lang tid. Vi samarbeider med regjeringen med disse spørsmålene, men må jobbe for å få et internasjonalt regelverk som raskt bedrer sikkerheten for sjåførene, sier Sivertsen.

Kravene holder ikke mål

Nye norske krav til frontkollisjonsbeskyttelse i nye busser trådte i kraft 1. oktober 2023. Kravet innebærer en pendeltest der en 1 500 kg tung plate på slår mot fronten av en buss i rundt 30 km/t.

Undersøkelsen har imidlertid vist at venstre hjørne på busser har svakheter i frontkollisjoner med liten overlapp, som ikke nødvendigvis vil bli avdekket gjennom ett flatt anslag mot fronten i en slik pendeltest.

Møteulykker der buss er et av de involverte kjøretøyene utgjør rundt 2–3 prosent av alle omkomne i trafikken. Kommisjonen mener derfor at det er behov for større kunnskap om sikkerheten i buss og den påvirkningen dette kan ha på andre trafikanter i møteulykker.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse