Kabotasjekjøring:
Ny regel kan bety flere oppdrag til norske transportører: – En gladmelding i disse vanskelige tidene
Fellesforbundet påpeker at kampen mot liberalisering ikke er over, tross glede over norske tiltak.
VIL VISE OMFANGET: – Jeg tror det vil synliggjøre at vi har hatt rett i mistanken vi hele tiden har hatt om at kabotasjekjøringen er mer omfattende enn det som er registrert til nå, sier Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
I mange år kjempet Norsk Transportarbeiderforbund for å få på plass et digitalt transportregister og innføringen av elektroniske fraktbrev. Den kampen har transportarbeiderne fortsatt etter at forbundet ble en del av Fellesforbundet i fjor.
p
Nå har endelig kampen båret frukter, etter at et mindretallsforslag fra Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet fikk flertall sammen med stemmene til Senterpartiet og Fremskrittspartiet tirsdag 31. mars.
Forslaget skal sikre et digitalt register for all internasjonal godstrafikk i Norge, at elektroniske fraktbrev skal bli obligatoriske og at det skal bli mulig å kreve inn bøter for brudd på kabotasjereglene når de blir oppdaget.
Regjeringspartiene mente at tiltakene skulle være frivillige, men nå må regjeringen rette seg etter stortingsflertallet.
Vil vise omfanget
Det gleder tidligere nestleder i Transportarbeiderforbundet, nå forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen.
– Vi har hatt dette høyt prioritert i årevis, så dette var virkelig en gladmelding i disse vanskelige tidene, sier Sivertsen.
Han tror effekten av tiltakene når de trer i kraft, vil være at myndighetene vil få større oversikt over kabotasjekjøringen i Norge, det vil si transport innenfor Norges grenser som utføres av utenlandske transportører.
– Jeg tror det vil synliggjøre at vi har hatt rett i mistanken vi hele tiden har hatt om at kabotasjekjøringen er mer omfattende enn det som er registrert til nå, sier han.
Bra for norske aktører
Sivertsen minner om at kabotasjekjøring i utgangspunktet var ment å være transport som ikke var planlagt, men som kunne gjøres i forbindelse med transport som gikk ut eller inn av landet. Hele poenget var at da ville man unngå at det gikk tomme lastebiler på veiene.
– I stedet har vi sett at det ikke er det internasjonale oppdraget, men kabotasjekjøringen som har blitt hovedgeskjeften. Den kjøringen har blitt en ren konkurrent til innenlandske oppdrag, og har gjort det vanskelig å konkurrere for norske transportører, påpeker han.
p
De vedtatte tiltakene tror han kan bidra til å snu den utviklingen.
– Jeg tror det vil bety at det kan bli flere oppdrag til norske transportører, siden det blir vanskeligere å drive med ulovlig kabotasje, sier han.
Kampen fortsetter
Vedtaket gjør imidlertid ikke at Sivertsen eller Fellesforbundet kan si seg fornøyd med situasjonen for godstransporten på norske og europeiske veier.
– Dette er et skritt i riktig retning, men det vil fortsatt være en kamp mellom de som vil ha liberalisering av regelverket og vi som ønsker en innstramming. Den kampen er ikke over fordi vi har fått et vedtak om digitalt transportregister og elektroniske fraktbrev i Norge, avslutter Dag-Einar Sivertsen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.