JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Postkasseselskapenes tid ved verftene er forbi når nye regler trer i kraft

Fra 1. november tettes smutthullet med å opprette postskasseselskaper på verftene for å slippe å dekke ansattes reise, kost og losji. Et skår i gleden hos Fellesforbundet er Tariffnemdas beslutning om å svekke allmenngjøringen av reisereglene.
REISEREGLER: Fellesforbundet og Norsk Industri kommer med en veiviser for de nye reglene for reise, kost og losji ved verftene.

REISEREGLER: Fellesforbundet og Norsk Industri kommer med en veiviser for de nye reglene for reise, kost og losji ved verftene.

Erlend Angelo

eline.lonna@lomedia.no

– Vi har fått på plass en felles forståelse med arbeidsgiverne om bruken av reisereglementet, og det er rett og slett utrolig viktig, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum.

Spol tilbake til årets tariffoppgjør, der Fellesforbundet og Norsk Industri kom til enighet om nye regler for dekkingen av ansattes utgifter til reise, kost og losji (RKL) og ulempetillegg for å bo borte fra hjemmet. For Fellesforbundet sto mye på spill, etter år med kamp for å unngå at reglene ble omgått av verft som ønsket å skaffe seg billigst mulig arbeidskraft importert fra utlandet.

Odd og Karsten ble for dyre for verftet, som heller ville ha billig, utenlandsk arbeidskraft

Særlig opprettelsen av såkalte postkasseselskaper som så ga tilreisende kontrakter som lokalt ansatte, «inntatt på stedet», var viktig for arbeidstakersiden å få bukt med. Ut av oppgjøret kom enighet om å definere en bedrift så strengt at postkasseselskapene ikke aksepteres som skikkelige bedrifter, og hele konseptet om «inntatt på stedet» ble fjernet.

Veileder på plass

Men en ting er enighet om formuleringer en sen nattetime på riksmeklerens kontor, en helt annen er hvordan reglene tolkes og praktiseres ute i den virkelige verden. For å unngå nye tvister, tolkningskrangler og rettssaker satte partene ned et utvalg som sammen skulle utarbeide en detaljert veileder for hvordan reglene skal brukes. Veilederen er nå ferdig, og gjelder fra 1. november.

– Arbeidsgiversiden ser at disse reglene er kommet for å bli, det er ingen vei utenom. Når ingen av aktørene kan sluntre unna sine tarifforpliktelser får heller ingen den konkurransefordelen det er å la vær å betale, sier Jørn Eggum.

(Saken fortsetter under bildet.)

IRRITERT: Det er en fallitterklæring fra Tariffnemnda å legge seg nesegrus for ESA på denne måten. Og det er totalt unødvendig, sier Fellesforbundet-leder Jørn Eggum.

IRRITERT: Det er en fallitterklæring fra Tariffnemnda å legge seg nesegrus for ESA på denne måten. Og det er totalt unødvendig, sier Fellesforbundet-leder Jørn Eggum.

Erlend Angelo

Et spørsmål om tillit

Han innrømmer at dette handler om tillit. For i det øyeblikket et verft leter opp og tar i bruk det de mener er et hull i regelverket for å spare penger, ved å dytte kostnadene for reisen over på arbeiderne, settes kappløpet i gang.

– Nå skal alle ledd skoleres, både hos oss som fagforening og på arbeidsgiversida. Dersom noen begynner å operere i gråsoner skal vi reagere kjapt, ikke med tvisteprotokoller og slikt som kan ta år.

Eggum sier at reglene som ble forhandlet fram i tariffoppgjøret innebærer en kraftig innstramming, rett og slett ved at konkurransefordelen ved å jukse på arbeidernes reise, kost og losji er eliminert.

– De som har lent seg for langt ut av vinduet for å «tilpasse» seg reglene, de detter ut nå, for å si det slik, poengterer Eggum.

• Følg oss på Facebook

Sjokk fra nemnda

Så langt alt vel, etter Fellesforbundets mening. Rett før lanseringen av den nye veilederen for RKL-reglene kom den statlige Tariffnemnda som bestemmer hvilke deler av tariffavtalene som kan og skal allmenngjøres (gjøres lovpålagt for alle i en bransje å følge uansett om de har tariffavtale eller ikke), med en bombe.

Etter press fra EØS-avtalens overvåkingsorgan ESA valgte nemnda å ta ut reise til Norge av allmenngjøringen ved verftene. Dette skjedde mot LOs stemme i nemnda. Resten av allmenngjøringa fortsatte som før, med regler for minstelønn, arbeidstid, bortetillegg og reiser innad i Norge.

– Det er en fallitterklæring å legge seg nesegrus for ESA på denne måten. Og det er totalt unødvendig. Nemnda gjør dette to år før den nye utstasjoneringsdirektivet de viser til at Norge må tilpasse oss til trer i kraft. Vi kunne trengt tiden for å se hvordan andre land implementerer direktivet, men i stedet skal de rushe prosessen, sier en oppgitt Eggum.

Uro og usikkerhet

Etter Tariffnemdas vedtak vil det være for eksempel polske regler for dekking av reise som gjelder når en polsk arbeider reiser til Norge. Reglene i de ulike medlemslandene varierer veldig, og det blir mye usikkerhet nå om hva arbeiderne faktisk har krav på.

– Tariffnemnda åpner et rom for spekulasjon, og det er irriterende når vi nå hadde fått denne prosessen på skinner her hjemme. Vi får uro og usikkerhet rundt reglene igjen. Dette er det stikk motsatte av å bruke handlingsrommet i EØS-avtalen, og viser at Tariffnemnda ikke er i kontakt med virkeligheten ute i arbeidslivet, sier Eggum.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse