JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Søker etter brudd på arbeidsvilkår i egne rekker

Nå kontrollerer store offentlige utbyggere seg selv i kampen mot sosial dumping.
KONTROLLBLIKKET: Camilla Stensbye (t.v.) og Tina Jaspal fører internkontroll i Jernbaneverket. Jaspal leder en egen gruppe som kontrollerer lønns- og arbeidsvilkår.

KONTROLLBLIKKET: Camilla Stensbye (t.v.) og Tina Jaspal fører internkontroll i Jernbaneverket. Jaspal leder en egen gruppe som kontrollerer lønns- og arbeidsvilkår.

Torkjell Trædal

torkjellt@gmail.com

– Veit dere hvilken tariff som brukes?

– Snakker anleggsarbeiderne norsk?

– Er de fagorganiserte?

Spørsmålene hagler fra Tina Jaspal. Hun leder Jernbaneverkets egen kontrollgruppe for lønns- og arbeidsvilkår. Før helga var hun på et oppstartsmøte på en anleggsplass på Høvik utenfor Oslo. Jaspal skal kontrollere at de som bygger jernbane for hennes eget selskap har får riktig lønn og like vilkår. Hun driver internkontroll.

– Er arbeiderne ansatt eller innleid hos underentreprenøren, veit dere det? spør Jaspal prosjektledelsen innerst i kontorbrakka.

– Vet ikke, er svaret på flere spørsmål.

– Finner alltid brudd

Gruppen Jaspal leder er unik. Den ble startet opp i fjor, på bakgrunn av at de offentlige utbyggerne har plikt til å se til at lønns- og arbeidsvilkår følges hos entreprenørene de bruker. Hun vet ikke om andre offentlige utbyggere som jobber på samme måten.

– Vi gjennomfører kontroller og rådfører prosjektledelsene på ulike prosjekter i Jernbaneverket sånn at de kan forhindre sosial dumping. Målet er at prosjektledelsen i framtiden skal ha bedre rutiner og gjennomføre flere kontroller selv, forteller Jaspal.

Derfor lages det blant annet håndbøker prosjektene selv kan bruke. Det finnes alltid brudd på vilkårene ute hos entreprenørene.

– Det kan være brudd på hviletid, arbeidsforhold, underbetaling eller mangler ved reise, kost og losji, opplyser Jaspal.

Oppdages brudd på reglene, kan Jernbaneverket sanksjonere mot entreprenørene som bryter loven.

– Funnene vi gjør må motbevises. Blir de ikke motbevist får de frister på seg til å for eksempel etterbetale de arbeiderne som ligger under tariff. Skjer ikke det, kan vi holde igjen kontraktspenger eller melde fra til Arbeidstilsynet eller Politiet.

Nasjonalt samarbeid

Siden i vår har gruppen inngått i et nasjonalt råd, sammen med blant annet Vegvesenet, Oslo kommune og Forsvarsbygg. Målet er å finne en felles vei å gå, for å sikre like lønns- og arbeidsvilkår på byggeplassene til utbyggerne i offentlig sektor.

– Det nasjonale rådet er fortsatt veldig nytt. Men vi jobber blant annet med å lage gode kontraktsmaler med gode formuleringer, slik at entreprenørene blir nødt til å etterleve dem, forklarer Jaspal.

– Har det hatt noen effekt å starte opp gruppa?

– Det ble en bevisstgjøreing om sosial dumping i Jernbaneverket. Og flere prosjekter rapporterer inn behov for kontroller eller bistand på spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår enn før, mener Jaspal.

Hun sier Arbeidstilsynet ofte tar kontakt med gruppa Jernbaneverket hvis de får varsler om brudd på vilkår.

– Kan ikke det føre til at entreprenørene slipper unna Arbeidstilsynet, og heller får besøk av sin egen byggherre?

– Nei, vi tar rollen til Arbeidstilsynet. Og vi tar kanskje dette enda mer på alvor. Det handler jo om ryktet vårt, svarer Jaspal.

Overingienør i Arbeidstilsynet, Anne Sørum, sier ingen er fredet.

– Jernbaneverket har påseplikt og må kontrollere selv. Vi får inn mange ulike tips om arbeidsforhold. Av og til kan det hende vi sier ifra, men det betyr ikke at vi ikke kan komme på tilsyn. Vi er glade for at utbyggerne kontrollerer selv, men er det behov drar vi på tilsyn uansett, sier Sørum.

Detektivarbeid

I kontorbrakka på Høvik i Oslo blir det klart at det er rundt 10 underentreprenørene innen flere fagområder som er med på å bygge ny stasjon.

– Her er det altså flere tariffer som gjelder, konstaterer Jaspal.

Prosjektledelsen på Høvik har jobbet mye med HMS-arbeid fram til nå, men lite med lønns- og arbeidsvilkår. Derfor er mye av det som tas opp i kontrollen nytt, og med få konklusjoner må nå kontrollgruppa innhente dokumentasjon fra hoved- og underentreprenørene. Kopier av ID-kort, utskrifter av arbeidstidsplaner, lønnsfakturaer. Til sammen kan det bli flere hundre sider.

– Deretter er vi to-tre stykker i kontrollgruppa som går gjennom dokumentasjonen og leter. Det tar lang tid og er ordentlig detektivarbeid, slår Jaspal fast.

– Dette er en byggeplass hvor det skjer mye, så vi kommer sikkert til å finne noe, sier hun bestemt til prosjektledelsen.

– Garantert? spør han som har best oversikt over underentreprenørene.

Jaspal smiler og tar han i hånda.

– Det kan jeg ta deg i hånda på. Garantert.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse