JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundet og Parat brøt forhandlingene med Norsk Industri:

Streikefare på oljedepoter og fuel-anlegg ved flyplassene

Det kan bli dårlig med drivstoff på både flyplasser og bensinstasjoner etter at Fellesforbundet og Parat brøt forhandlingene med Norsk Industri.
RAMMER FLYTRAFIKKEN: En eventuell streik vil kunne ramme drivstofftilgangen til flyene på norske flyplasser.

RAMMER FLYTRAFIKKEN: En eventuell streik vil kunne ramme drivstofftilgangen til flyene på norske flyplasser.

Sissel M. Rasmussen

roy@lomedia.no

Det er kun et par hundre personer som er omfattet av Oljeavtalen mellom arbeidsgiverforeningen Norsk Industri og arbeidstakerorganisasjonene Fellesforbundet og Parat. Likevel vil en arbeidskonflikt i dette tariffoppgjøret kunne ramme mange svært hardt.

Avtalen regulerer nemlig arbeidet til ansatte på oljedepoter som forsyner blant annet bensinstasjoner med bensin og diesel, og ansatte som jobber med drivstoff til fly på flyplassene.

Uunngåelig brudd

Nå kan bransjen bli rammet av en streik allerede fra 12. oktober etter at forhandlingene om ny tariffavtale brøt sammen onsdag 23. september. Forhandlingsleder for Fellesforbundet, Ole Einar Adamsrød, sier til Magasinet for fagorganiserte at tilbudet fra arbeidsgiverne var så dårlig at et brudd var uunngåelig.

– Egentlig var det vel nesten ikke et eneste av våre økonomiske krav de ville innfri, og heller ikke den revisjonen av selve avtalen som vi ønsket de kom oss i møte på, sier Adamsrød.

Dette kan stoppe busstreiken: Slik vurderer de tvungen lønnsnemnd

Under frontfaget

Oljeavtalen inneholder blant annet et punkt som sier at lønnssatsene skal reguleres 1. april hvert år, og at i forhandlingen om satsene skal lønnsutviklingen det foregående året på overenskomstområdet være retningsgivende.

– Tallene viser at i 2019 var lønnsutviklingen på 4,2 prosent, mens vi regnet ut at kronetilbudet vi fikk fra Norsk Industri ville bety 1,3 prosent økning. Det er jo til og med langt under frontfaget, sier Adamsrød oppgitt.

I kroner og øre var tilbudet et generelt tillegg på en krone timen (inkludert 50-øringen frontfaget fikk) og 1,7 prosent økning på skiftsatsene.

(Saken fortsetter under bildet)

KLARE TIL KAMP: – Vi gjør det vi må for å få en avtale vi kan leve med, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød (til venstre). Her sammen med resten av forhandlingsutvalget, Robert Jacobsen (videre fra venstre), Ole Andreas Vinje, Ole Skaalbones og Jo Jørstad.

KLARE TIL KAMP: – Vi gjør det vi må for å få en avtale vi kan leve med, sier Fellesforbundets forhandlingsleder Ole Einar Adamsrød (til venstre). Her sammen med resten av forhandlingsutvalget, Robert Jacobsen (videre fra venstre), Ole Andreas Vinje, Ole Skaalbones og Jo Jørstad.

Fellesforbundet

Kunne forhandlet videre

Fellesforbundets forhandlingsleder innrømmer imidlertid at de ville fortsatt forhandlingene dersom arbeidsgiversiden hadde innfridd noen av de andre kravene.

– Vi er selvsagt klar over at koronakrisen har rammet både bedrifter og ansatte hardt. Mange er blitt permittert og oppsagt, og fremtiden ser heller ikke så lys ut. Hadde vi ikke bare fått et seigtrukkent nei på alt vi krevde, så kunne vi kanskje sett på en lavere regulering av satsene enn de drøyt fire prosentene som skulle dannet grunnlaget. Da måtte det vært en forutsetning at det hadde blitt protokollert som et engangstilfelle, sier han.

Tom (62) kan ikke lenger leve av å være drosjesjåfør: – Blir sosialklient eller minstepensjonist

Null, null og null

Adamsrød legger ikke skjul på at det virket som om vedtaket i representantskapet til NHO om at det ikke skal gis verken lokale eller sentrale tillegg eller gjøres endringer i tariffavtalene lå som et bakteppe for oljeforhandlingene.

– Når de kommer til forhandlingene og sier de ikke har fullmakter til å gi noe, så skinner jo det vedtaket klart igjennom. Det virket ikke som dette var reelle forhandlinger i det hele tatt, sier han.

Klare til kamp

Datoen for meklingen mellom partene er allerede satt til 10–11. oktober. Det betyr at en streik kan være en realitet fra den 12. oktober. Ifølge Adamsrød er medlemmene klare til å ta en konflikt.

– Det er arbeidsgiver som ønsker oss ut i konflikt, men vi er klare til kamp. Vi vil gjøre det vi må for å få på plass en avtale vi kan leve med, sier Adamsrød.

Hvor omfattende en eventuell streik vil bli umiddelbart etter et brudd, ønsker han ikke å være veldig konkret på. Han avslører imidlertid at et moment er viktig å ha i bakhodet.

– Vi er nødt til å ta ut med nøysom hånd, slik at vi ikke får en tvungen lønnsnemnd med en gang, avslutter Ole Einar Adamsrød.

(Saken fortsetter under bildet)

MEKLET I 2016: For fire år siden måtte også Sunniva Berntsen i Norsk Industri og Ole Einar Adamsrød (den gang i Norsk Transportarbeiderforbund) til mekleren for å få landet en avtale.

MEKLET I 2016: For fire år siden måtte også Sunniva Berntsen i Norsk Industri og Ole Einar Adamsrød (den gang i Norsk Transportarbeiderforbund) til mekleren for å få landet en avtale.

Roy Ervin Solstad

– Det siste vi trenger

Forhandlingsleder for Norsk Industri, Sunniva Berntsen, ønsker ikke å gå i detalj om hva uenighetene besto i under forhandlingen, siden partene skal i mekling.

– Men det er riktig at uenigheten også gjelder økonomibiten, skriver hun i en epost til Magasinet for fagorganiserte.

Berntsen forteller at bedriftene i bransjen opplever sviktende omsetning og fallende lønnsomhet som følge av koranakrisen.

– Det har medført både permitteringer og oppsigelser. Blant annet har bedriften som tanker flyene på Gardermoen har opplevd en volumnedgang på ca. 60 prosent, påpeker hun.

Nå setter Berntsen sin lit til at partene finner en løsning under meklingen i oktober.

– En streik nå er det siste bransjen trenger, avslutter Sunniva Berntsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse