Notodden Bluesfestival
Tore og Robert er LO-reklame på bluesfestivalen
Bussjåfør Tore Eriksen og oljehavnarbeider Robert Jacobsen er to av mange frivillige for LO på Notodden Bluesfestival.
GOD STEMNING: Robert Jacobsen (til venstre) og Tore Eriksen (i midten) prøver å pushe på noen gratis solbriller til mannen de nettopp har solgt en T-skjorte til på LO sin stand på torget i Notodden. Salget går til inntekt for Norsk Folkehjelp sitt arbeid på Gaza.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
– Et flott sted å vise fram fagbevegelsen, sier de.
De to transportarbeiderne begynte som frivillige på bluesfestivalen i Telemark koronasommeren 2020. Det ga mersmak.
– Dette er sommerens høydepunkt, så det skal mye til før jeg slutter å stille opp som frivillig for LO på denne festivalen, smiler Tore Eriksen.
Robert Jacobsen nikker, men innrømmer at fjorårets festival gikk uten ham.
– En familieferie til Stockholm «ødela» fjoråret, men det er siste gangen vi legger en slik ferie samtidig med bluesfestivalen. I år har jeg tatt med kona på festivalen i stedet, gliser han.
Gratiskonsert
LO er hovedsponsor for Notodden Bluesfestival, og et at de tydeligste resultatene av det er gratiskonserten på festivalens avslutningsdag, kalt «Somliga Går På Trasiga Skor».
I år skal det være en hyllestkonsert for den norske bluesgitaristen Morten Omlid som gikk bort høsten 2023.
Tidligere har artister som Odd Nordstoga og Øystein Sunde lokket folk til det store konsertteltet på torget i Notodden.
– Da Øystein Sunde var her, var det smekk fullt i teltet og det sto kø helt ned til rundkjøringen ved Blueshuset, forteller Jacobsen.
Hvor mange som kommer på søndag vites ikke, men vanligvis har det vært 3000–4000 i teltet.
IKKE BARE JOBBING: Robert (til venstre) og Tore får heldigvis opplevd musikken på festivalen også. Robert gleder seg mest til Deep Purple, mens Tore er spent på konserten med Ragbone Man.
Roy Ervin Solstad
Ser fram til Deep Purple
Tore Eriksen påpeker at selv om man har vakter som frivillig hver eneste dag, så får de med seg mye av festivalen også.
– Vi bor oppe på studenthyblene på Høgås, og det er veldig sosialt mellom alle oss frivillige. Vi får også sett mye konserter, og jeg gleder meg til å se Ragbone Man på lørdag, forteller han.
Jacobsen trenger heller ikke lang betenkningstid for å komme opp med hva han gleder seg mest til på årets festival.
– Det er Deep Purple. Med en eldre bror og en onkel som spilte den typen musikk fra jeg var liten, så har jeg vokst opp med Deep Purple. Det er også den typen musikk jeg finner fram på LP når jeg sitter alene og kan spille høyt, smiler han.
LO OVERALT: LO sin logo pryder både t-skjorter og plakater over hele byen under festivalen som avsluttes på søndag med LOs gratiskonsert som i år skal hylle bluesgitarist Morten Omlid som gikk bort i fjor høst.
Roy Ervin Solstad
LO-promotering
Å være frivillig for LO er for øvrig bare en av mulighetene man har til å være frivillig på Bluesfestivalen. Festivalen selv har et eget frivillighetskorps som hjelper til med å få festivalen til å gå rundt. For Eriksen og Jacobsen, gir det imidlertid en tilleggsdimensjon å være frivillig for LO.
– Bluesfestivalen er et flott sted å vise fram LO på, og her på standen er vi alle like, enten vi er forbundsledere i ulike LO-forbund eller «vanlige» fotsoldater i LO slik som oss, sier de to medlemmene i Fellesforbundet.
På LOs mange stander, er en av de viktigste oppgavene å selge T-skjorter til inntekt for Norsk Folkehjelp. I fjor gikk inntektene til Folkehjelpas arbeid i Ukraina.
I år er det organisasjonens arbeid i Gaza som får støtte, og ifølge Are Stranden i Folkehjelpa, er det gutta i Fellesforbundet som er de ivrigste selgerne.
Hjelper medlemmer
Ofte blir de imidlertid spurt om mer «vanlige» ting som LO-tillitsvalgte holder på med.
– Det hender jo at det kommer folk til oss både for å melde seg inn i et LO-forbund, eller kommer med et problem de har på arbeidsplassen. Da er det en fordel å ha vært tillitsvalgt noen år slik som vi har vært, og det er jo stor erfaring fra tillitvalgtsarbeid i mange forbund på LO sine stander her på bluesfestivalen, sier Tore Eriksen.
Litt mindre erfaring har de muligens med å betjene bankterminaler når de selger T-skjorter, uten at Robert Jacobsen bekymrer seg så mye om det.
– Jobben vår her er å pushe T-skjorter, og vi har jo ikke hemninger på det. En T-skjorte til inntekt for Folkehjelpa koster 250 kroner, men en gang solgte jeg en T-skjorte til 500 kroner, og han som kjøpte den, ville ikke engang ha T-skjorte. Han ville bare støtte Folkehjelpa, ler Robert Jacobsen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.