Handelskrig
USAs bilarbeiderforbund ønsker Trumps nye toll velkommen
Deres canadiske kollegaer mener de lurer seg selv.
MADE IN AMERICA: Det er fortsatt bilproduksjon i USA, som her på den gamle Chrysler-fabrikken i Detroit, som nå heter Stellantis etter internasjonale oppkjøp. Men bransjen har vært ustabil i mange år.
Erlend Angelo
Saken oppsummert
harald@lomedia.no
Det store bilarbeiderforbundet UAW – United Auto Workers – var ett felles forbund i USA og Canada fram til 1985.
Da startet canadierne sitt eget, blant annet fordi de mente ledelsen i USA ga for mye etter for arbeidsgiverne.
Og for at det ble jobbet for mye med å flytte bilproduksjonen til USA.
Det er noe av kjernen nå også. Som kjent har president Donald Trump innført toll på varer fra Canada og Mexico, mot mange advarsler.
Men ikke fra UAW.
Bombe
«Vi er glade for å ha fått en amerikansk president som går til kraftige motangrep på frihandelskatastrofen som har truffet arbeiderklassen som en bombe», skrev UAW i en uttalelse i begynnelsen av mars.
Det synet støttes ikke av Unifor, som det canadiske bilforbundet heter i dag, etter en sammenslåing med et annet forbund.
– Disse tollbarrierene vil skade arbeiderklassen i begge landene, med høyere priser på varer og færre jobber, advarer Unifor-leder Lana Payne.
Katastrofalt
– Dette vil ha katastrofale konsekvenser for høyt integrerte produksjonskjeder, som i bilindustrien, i både Canada og USA, sier hun – og får støtte av Peter Frise, som forsker på bilindustrien ved Universitetet i Windsor.
– Å bygge opp helt selvstendige leverandørkjeder på hver sin side av grensen, vil ta mange, mange år, og koste mange hundre milliarder dollar, sier han til TV-kanalen CBC.

Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Nå: 0 stillingsannonser