Offshore
Oljearbeiderne kan få problemer med å komme seg til og fra jobb
Sikorsky-helikopterne er de eneste som frakter oljearbeidere til og fra norsk sokkel. Nå er mange av dem satt ute av drift.
Det er bekymringer knytta til delmangelen for Sikorsky-helikopterne, siden de er de eneste som frakter oljearbeidere til og fra norsk sokkel.
Arkivfoto: Atle Espen Helgesen/IE&FLT
petter@lomedia.no
Når oljearbeidere skal på jobb på norsk sokkel, setter de seg først inn i et helikopter på en av heliportene langs kysten.
I dag brukes det kun Sikorsky S92-helikoptre til dette. Men den amerikanske produsenten sliter med mangel på deler til disse.
– Vi begynner nå å se konsekvenser av delmangelen som treffer alle operatører av Sikorsky S92-helikoptre, sier leder i LOs helikopterutvalg, Henrik Fjeldsbø på LO-forbundet IE&FLTs nettsider.
Han er bekymret for at det vil bety store trafikkforstyrrelser for arbeiderne som skal på jobb, og at det kan føre til store konsekvenser for norsk olje- og gassproduksjon.
Mangelen vil øke
Fjeldsbø viser til at én konsekvens er at helikoptre nå settes å bakken på grunn av delmangelen, og at det derfor blir mer krevende å holde på det oppsatte flyprogrammet.
– En får mer forstyrrelser. Det betyr også at en er mer restriktiv på flytimene i dag og en søker å få best mulig seteutnyttelse, forklarer han til FriFagbevegelse.
Det er ikke bare den amerikanske helikopterprodusenten som sliter med å få tak i deler, men de er hardt ramma. Over 30 offshorehelikoptre globalt er ute av drift og i Norge står sju-åtte på grunn av delmangel.
Petroleumsindustriens globale forum, International Association of Oil & Gas Producer (IOGP), mener antallet vil øke gjennom året, skriver nettavisen Energy Voice.
LOs utvalg fikk vite om problemene i mars og IE&FLT skrev i oktober at delmangelen nok ville bety store trafikkforstyrrelser for offshoretransporten.
Ifølge utvalgslederen er det mange faktorer som spiller inn og det jobbes hardt med å løse situasjonen hos alle parter.
– Det alle er enige om er at dagens situasjon er krevende, og at det vil fortsette å være krevende en stund framover, men at det ikke skal svekke helikoptersikkerheten eller beredskapen.
Problemer hos leverandørene
Én av årsakene til mangelen er nedgangstiden i offshorenæringen, der oljebransjen varslet lavere behov for helikoptre. Det gjorde at helikopterprodusenten Sikorsky reduserte produksjonen av deler og nye helikoptre.
Deretter rammet pandemien leverandørene og krigen i Ukraina har også her ført til råvaremangel og mindre tilgjengelighet på enkelte komponenter.
Leder Henrik Solvorn Fjeldsbø i LOs helikopterutvalg følger nøye med på situasjonen og er bekymret for hvilke konsekvenser det kan få.
Arkivfoto: Atle Espen Helgesen / IE & FLT
Det er spesielt en kritisk mangel på girbokser til helikoptrene, men også andre delerm som dempere mangler det stort av, skriver forbundet.
Til Flight Global har president Paul Lemmo for produsenten Sikorsky sagt at problemet handler om en kombinasjon av økte flytimer og problemer i forsyningskjeden.
Produksjonen av girkassene kan ta et år å produsere. Det, sammen med mangel på arbeidskraft, er et av problemene utstyrsprodusentene melder om.
– Vi har brukt mye penger, tid og ressurser i forsyningskjeden for å samarbeide med alle våre leverandører som har hatt utfordringer for å hjelpe dem gjennom prosessen, sier han til Flight Global.
Fortsatt trygt å fly på jobb
For operatørselskapet Equinor er det viktig å understreke at vedlikeholdsrutinene er opprettholdt, også med delmangelen, og at det er trygt å fly på jobb.
– Utfordringen med reservedeler er kjent og vil følge oss framover. Gjennom Offshore Norge jobber vi sammen med de andre operatørene på sokkelen tett slik at vi i fellesskap sikrer en best mulig utnyttelse av den tilgjengelige helikopterflåten, skriver Equinors pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i en e-post.
Det er også laget felles retningslinjer på tvers av alle selskaper på sokkelen for å redusere unødvendige flyginger og spare flytimer, forklarer Johannessen:
– Foreløpig går trafikken, og vi koordiner flygingene med flere operatører på sokkelen for å utnytte kapasiteten og ikke fly med ledige seter. Drift og produksjon fra våre installasjoner går som normalt.
Skal være i rute igjen innen 2025
Daglig leder Tore Villard i helikopterselskapet CHC sier til Stavanger Aftenblad at «det har blitt en perfekt storm av problemer som hopet seg opp», og at de kommer til å slite med det i lang tid:
– I ytterste konsekvens kan halvparten av helikoptrene våre stå på bakken til sommeren.
IOGP har, ifølge Energy Voice, fortalt sine medlemmer at situasjonen fører til en operasjonsrisiko og sikkerhetsproblemer for S-92-helikoptrene. De skriver videre at operatørene på sokkelen ikke har kontroll over denne situasjonen.
LOs helikopterutvalg følger nøye med og har hyppig kontakt med både oljeselskapene, helikopterselskapene og produsenten om situasjonen.
– Samtidig vedgår de at tilgangen på deler vil være anstrengt gjennom hele vinteren og våren. Sikorskys plan er å være «i rute igjen» innen årsskiftet 2024-25, forteller Fjeldsbø.
Tillitsvalgte tar kontakt
Utvalgslederen forteller om flere henvendelser fra tillitsvalgte og medlemmer i bransjen. Ifølge utvalgslederen jobber oljeselskapene med løsninger for å gjøre konsekvensene så små som mulig.
– Men det blir færre tilgjengelige helikoptre i tiden framover. Og det vil merkes av de offshorereisende, erkjenner han.
Samtidig er det viktig for han og utvalget at de holder tillitsvalgte orientert og oppdatert. Også fordi det er viktig at man er samordna om eventuelle tiltak og har mest mulig lik praksis:
– Vi må være på vakt mot «kreative forslag til midlertidige løsninger» fra oljeselskapene. Det er også viktig at våre tillitsvalgte blir holdt orientert av sine respektive selskaper og at de er i tett dialog med helikopterutvalget og forbundet, sier han.
Har ønsket alternativ helikoptertype lenge
For å sikre kapasiteten, i tilfelle det skulle skje noe med denne ene helikoptertypen, har LOs helikopterutvalg gjennom flere år krevd en alternativ helikoptertype.
– Vi ser nå at flere oljeselskaper ønsker å få inn en alternativ helikoptertype på norsk sokkel. Men det finnes ingen rask løsning på dagens situasjon, sier Fjeldbø.
Det vil ta mellom 18 og 24 måneder fra bestilling til et nytt helikopter som oppfyller kravene er levert, ifølge utvalgslederen, som forsikrer om at de og IE & FLT vil følge nøye med være i jevnlig kontakt med partene framover.
Fram til 2016 ble også en annen helikoptertype brukt, Airbus Super Puma.
Men etter den fatale styrten ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016, hvor 13 personer omkom, har de ikke blitt tatt i bruk igjen på norsk sokkel.