JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det er bekymringer knytta til delmangelen for Sikorsky-helikopterne, siden de er de eneste som frakter oljearbeidere til og fra norsk sokkel.

Det er bekymringer knytta til delmangelen for Sikorsky-helikopterne, siden de er de eneste som frakter oljearbeidere til og fra norsk sokkel.

Arkivfoto: Atle Espen Helgesen/IE&FLT

Offshore

Oljearbeiderne kan få problemer med å komme seg til og fra jobb

Sikorsky-helikopterne er de eneste som frakter oljearbeidere til og fra norsk sokkel. Nå er mange av dem satt ute av drift.



03.01.2024
13:27
04.01.2024 09:46

petter@lomedia.no

Når oljearbeidere skal på jobb på norsk sokkel, setter de seg først inn i et helikopter på en av heliportene langs kysten.

I dag brukes det kun Sikorsky S92-helikoptre til dette. Men den amerikanske produsenten sliter med mangel på deler til disse.

– Vi begynner nå å se konsekvenser av delmangelen som treffer alle operatører av Sikorsky S92-helikoptre, sier leder i LOs helikopterutvalg, Henrik Fjeldsbø på LO-forbundet IE&FLTs nettsider.

Han er bekymret for at det vil bety store trafikkforstyrrelser for arbeiderne som skal på jobb, og at det kan føre til store konsekvenser for norsk olje- og gassproduksjon.

Mangelen vil øke

Fjeldsbø viser til at én konsekvens er at helikoptre nå settes å bakken på grunn av delmangelen, og at det derfor blir mer krevende å holde på det oppsatte flyprogrammet.

– En får mer forstyrrelser. Det betyr også at en er mer restriktiv på flytimene i dag og en søker å få best mulig seteutnyttelse, forklarer han til FriFagbevegelse.

Det er ikke bare den amerikanske helikopterprodusenten som sliter med å få tak i deler, men de er hardt ramma. Over 30 offshorehelikoptre globalt er ute av drift og i Norge står sju-åtte på grunn av delmangel.

Petroleumsindustriens globale forum, International Association of Oil & Gas Producer (IOGP), mener antallet vil øke gjennom året, skriver nettavisen Energy Voice.

LOs utvalg fikk vite om problemene i mars og IE&FLT skrev i oktober at delmangelen nok ville bety store trafikkforstyrrelser for offshoretransporten.

Ifølge utvalgslederen er det mange faktorer som spiller inn og det jobbes hardt med å løse situasjonen hos alle parter.

– Det alle er enige om er at dagens situasjon er krevende, og at det vil fortsette å være krevende en stund framover, men at det ikke skal svekke helikoptersikkerheten eller beredskapen.

Problemer hos leverandørene

Én av årsakene til mangelen er nedgangstiden i offshorenæringen, der oljebransjen varslet lavere behov for helikoptre. Det gjorde at helikopterprodusenten Sikorsky reduserte produksjonen av deler og nye helikoptre.

Deretter rammet pandemien leverandørene og krigen i Ukraina har også her ført til råvaremangel og mindre tilgjengelighet på enkelte komponenter.

Leder Henrik Solvorn Fjeldsbø i LOs helikopterutvalg følger nøye med på situasjonen og er bekymret for hvilke konsekvenser det kan få.

Leder Henrik Solvorn Fjeldsbø i LOs helikopterutvalg følger nøye med på situasjonen og er bekymret for hvilke konsekvenser det kan få.

Arkivfoto: Atle Espen Helgesen / IE & FLT

Det er spesielt en kritisk mangel på girbokser til helikoptrene, men også andre delerm som dempere mangler det stort av, skriver forbundet.

Til Flight Global har president Paul Lemmo for produsenten Sikorsky sagt at problemet handler om en kombinasjon av økte flytimer og problemer i forsyningskjeden.

Produksjonen av girkassene kan ta et år å produsere. Det, sammen med mangel på arbeidskraft, er et av problemene utstyrsprodusentene melder om.

– Vi har brukt mye penger, tid og ressurser i forsyningskjeden for å samarbeide med alle våre leverandører som har hatt utfordringer for å hjelpe dem gjennom prosessen, sier han til Flight Global.

Fortsatt trygt å fly på jobb

For operatørselskapet Equinor er det viktig å understreke at vedlikeholdsrutinene er opprettholdt, også med delmangelen, og at det er trygt å fly på jobb.

– Utfordringen med reservedeler er kjent og vil følge oss framover. Gjennom Offshore Norge jobber vi sammen med de andre operatørene på sokkelen tett slik at vi i fellesskap sikrer en best mulig utnyttelse av den tilgjengelige helikopterflåten, skriver Equinors pressetalsperson Gisle Ledel Johannessen i en e-post.

Det er også laget felles retningslinjer på tvers av alle selskaper på sokkelen for å redusere unødvendige flyginger og spare flytimer, forklarer Johannessen:

– Foreløpig går trafikken, og vi koordiner flygingene med flere operatører på sokkelen for å utnytte kapasiteten og ikke fly med ledige seter. Drift og produksjon fra våre installasjoner går som normalt.

Skal være i rute igjen innen 2025

Daglig leder Tore Villard i helikopterselskapet CHC sier til Stavanger Aftenblad at «det har blitt en perfekt storm av problemer som hopet seg opp», og at de kommer til å slite med det i lang tid:

– I ytterste konsekvens kan halvparten av helikoptrene våre stå på bakken til sommeren.

IOGP har, ifølge Energy Voice, fortalt sine medlemmer at situasjonen fører til en operasjonsrisiko og sikkerhetsproblemer for S-92-helikoptrene. De skriver videre at operatørene på sokkelen ikke har kontroll over denne situasjonen.

LOs helikopterutvalg følger nøye med og har hyppig kontakt med både oljeselskapene, helikopterselskapene og produsenten om situasjonen.

– Samtidig vedgår de at tilgangen på deler vil være anstrengt gjennom hele vinteren og våren. Sikorskys plan er å være «i rute igjen» innen årsskiftet 2024-25, forteller Fjeldsbø.

Tillitsvalgte tar kontakt

Utvalgslederen forteller om flere henvendelser fra tillitsvalgte og medlemmer i bransjen. Ifølge utvalgslederen jobber oljeselskapene med løsninger for å gjøre konsekvensene så små som mulig.

– Men det blir færre tilgjengelige helikoptre i tiden framover. Og det vil merkes av de offshorereisende, erkjenner han.

Samtidig er det viktig for han og utvalget at de holder tillitsvalgte orientert og oppdatert. Også fordi det er viktig at man er samordna om eventuelle tiltak og har mest mulig lik praksis:

– Vi må være på vakt mot «kreative forslag til midlertidige løsninger» fra oljeselskapene. Det er også viktig at våre tillitsvalgte blir holdt orientert av sine respektive selskaper og at de er i tett dialog med helikopterutvalget og forbundet, sier han.

Har ønsket alternativ helikoptertype lenge

For å sikre kapasiteten, i tilfelle det skulle skje noe med denne ene helikoptertypen, har LOs helikopterutvalg gjennom flere år krevd en alternativ helikoptertype.

– Vi ser nå at flere oljeselskaper ønsker å få inn en alternativ helikoptertype på norsk sokkel. Men det finnes ingen rask løsning på dagens situasjon, sier Fjeldbø.

Det vil ta mellom 18 og 24 måneder fra bestilling til et nytt helikopter som oppfyller kravene er levert, ifølge utvalgslederen, som forsikrer om at de og IE & FLT vil følge nøye med være i jevnlig kontakt med partene framover.

Fram til 2016 ble også en annen helikoptertype brukt, Airbus Super Puma.

Men etter den fatale styrten ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland 29. april 2016, hvor 13 personer omkom, har de ikke blitt tatt i bruk igjen på norsk sokkel.

03.01.2024
13:27
04.01.2024 09:46



Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

– Lønnsmessig er jo dette som å jobbe i Nordsjøen sammenlignet med å kjøre drosje

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får han jobben tilbake

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Fagbevegelsen har hatt oppmerksomhet mot AFP og lønn, men vi må ikke glemme pensjonen gjennom folketrygden, mener Tor Rønning (til venstre) og nestleder Roger Olsen i Fellesforbundets klubb på grossistlageret til Astrup AS i Oslo.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

ORGANISATOR: Salgskonsulent i BCP Norway, Arne J. Aarum, fikk med seg de fleste av kollegene sine og søkte om tariffavtale.

Brian Cliff Olguin

Arne fikk et tips av en kollega. Det var verdt over en million kroner i pensjon

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland.

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

UT AV VESTBREDDEN: UNI Global Union-leder Christy Hoffman vil ha Oljefondet ut av okkuperte områder.

Brian Cliff Olguin

20 millioner arbeidere fra 150 land med Palestina-krav til Oljefondet

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

Håvard Sæbø

Hva var det blennende lyset Emil så? Hittil har ingen kunnet forklare


Flere saker