JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Har du en skravle­bøtte på jobb? Seks måter å takle dem på

Enkle grep kan bidra til å lette din frustrasjon, mener forskere.
 Intervjuet 16 allmennleger om pasienter som prater mye. (Illustrasjonsfoto)

Intervjuet 16 allmennleger om pasienter som prater mye. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

tonje@lomedia.no

Personer som snakker uten stopp, kan både være irriterende og kjedelige å høre på.

Du slipper ikke til orde, men du har jo ikke lyst å være frekk og blir fanget i en evigvarende flom av ord. I en artikkel i Psychology Today oppsummerer forsker Susan Krauss Whitebourne måter du kan håndtere de som babler i vei.

Hun er professor i psykologi og hjerneforskning ved universitetet Massachusetts Amherst. Whitebourne understreker at det er viktig å være raus fordi de som skravler, kan være både ensomme og nervøse.

Hvorfor skravler de?

En studie fra 2016 av Esther Giroldi og kollegaer ved universitetet i Maastricht, er opphavet til de seks strategiene for å håndtere de som snakker mye.

Teamet med forskere intervjuet 16 allmennleger om pasienter som prater mye, mangler fokus og struktur, snakker mye utenom temaet, deler mye som ikke er relevant, gjentar seg selv og er vanskelig å lede inn på det relevante sporet.

Deretter hadde de inne 25 ulike leger som vurderte hva de mener kan være årsaken bak at disse pasientene er så pratsomme.

De utledet så tre strategier som kan virke positivt på årsaken til pratsomheten.

• Gi emosjonell støtte til personer som muligens snakker mye fordi de er ensomme.

• Lag en struktur for å hjelpe de som har dårlige kommunikasjonsevner til å snevre inn de mest relevante poengene deres.

• Prøv å skape trygghet og støtte for personer som kan være nervøse.

Begrens monologen

Alle de seks strategiene til Giroldi og hennes forskerteam er laget med mål om å bygge og ivareta et godt forhold mellom partene.

De tre siste metodene er utformet for å begrense problemet på en skånsom måte.

• Først bør du prøve å se om du kan begrense de som snakker for mye. Men du bør ikke være for direkte og for eksempel be dem om å være stille.

• Se om du kan få med flere personer inn i samtalen.

• Å avbryte noen kan være ydmykende, så vis empati når du avbryter og bruk gjerne humor.

I allmennlegenes tilfelle opplevde de at de ikke fikk informasjonen de trengte for å hjelpe pasienten. Både problemet og strategiene er gjeldende på andre arbeidsplasser og i privatlivet.

Forskning.no har også omtalt denne forskningen og viser til at overdreven snakking også kan knyttes til alt fra autisme, ADHD, angst og depresjon, ifølge en artikkel i The Washington Post.

Warning
Dette er en artikkel fra

Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri, ledere, ingeniører og teknikere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse