Kåre kan bli erstattet av teknologi
På en av Norges største industriparker tester de ut førerløse kjøretøy og kraner. Målet er at industriparken skal bli autonom.
Kåre Rønningen er logisikkoperatør for Bilfinger. Jobben hans vil trolig erstattes av kunstig intelligens på sikt.
Petter Pettersen
tonje@lomedia.no
På Herøya i Telemark kjører trailere, trucker og biler om hverandre. Samtidig eksperimenterer de med autonome kraner, følgebil, båt, transport av konteinere og systemer for vann- og energieffektivisering.
Logistikkoperatør Kåre Rønningen i Bilfinger kan dermed bli erstattet av intelligente maskiner.
– Jeg tror jeg er pensjonist i god tid før det skjer, sier en ubekymret Rønningen.
Nestleder i Herøya Arbeiderforening, Roger Hansen, tror det fortsatt vil være behov for folkene, men at arbeidsoppgavene vil endres.
– Skal du overleve som industri, må du være med på utviklingen. Da kan ikke vi i fagforeninga være sidrumpa, mener Hansen, som også er hovedtillitsvalgt i Yara på Herøya.
Nestleder i Herøya Arbeiderforening Roger Hansen
Petter Pettersen
Utvikler logistikken
Industriparken følger utviklingen i teknologien tett og mener det er et spørsmål om tid før kunstig intelligens (KI) tar over rattet. En autonom industripark er målet.
– Vi har ambisjoner om å ta i bruk KI til å nå mål som vi har satt. Men vi innfører ikke ny teknologi bare fordi det er kult, sier Skjalg Aasland. Han er leder for markeds- og forretningsutvikling i Herøya Industripark.
Yara bruker det selvkjørende, batteridrevne skipet sitt «Yara Birkeland» til å frakte konteinere mellom fabrikken på Herøya og kaia i Breivik.
Slik får de ned utslippene og skjermer barnehager og husstander fra mye tung trafikk. For tiden er det mannskap ombord, men det er meningen at skipet skal kjøre alene på sikt.
På kaia står ei kran som opererer autonomt innenfor et gulmalt gjerde. Inne i kontrollrommet er det folk som fjernstyrer løft som går utenfor gjerdet, hvor det er trafikk og ansatte i gata. Lenger bort står tre førerløse straddle carriere parkert.
Disse kan løfte konteinere og bære dem under seg for så å laste dem av på et definert område. Foreløpig er ikke de oransje KI-kjempene i bruk.
Både skipet Yara Birkeland og den blå krana er laget for å gå autonomt.
Petter Pettersen
Industriparken har også testet ut autonome busser og førerløse losbiler, som hjelper trailere å finne fram til riktig sted i parken.
Ny kompetanse
Fagforeninga har tro på at kompetansen som vil bli etterspurt framover vil endre seg, og at enkelte jobber vil endre seg mye.
At dagens prosessoperatører kanskje trenger ekstra kompetanse som elektriker, automatiker eller mekaniker for eksempel. For maskinene klarer seg ikke på egen hånd, og det må fortsatt være mennesker som følger dem opp.
– Folk må fortsatt ha grunnleggende kompetanse. For hva gjør vi hvis strømmen går, og vi er avhengige av KI? spør Hansen.
Han er opptatt av å følge opp ansattes interesser i utviklingen. Klubblederen advarer også mot å miste verdifull kompetanse. Hvis for eksempel ingen ansatte skal ha erfaring med å styre krana manuelt, og en situasjon oppstår hvor det er nødvendig.
– Det blir som å kjøre opp til sertifikat med autogir og så må du kjøre en manuell bil, mener han.
Industriparken har testet ut straddle carrierere. Disse kan plukke opp, frakte og sette fra seg containere uten hjelp av kraner og trucker. Kristian Birkeland (bildet) er en av tre slike kjøretøy, som er testet og satt på vent bak noen siloer.
Petter Pettersen
Bedre arbeidsdager?
Industriparken håper at kunstig intelligens kan bidra til bedre sikkerhet og helse. For eksempel kan KI bidra til at færre folk må ferdes i risikoutsatte områder, mindre repetitive arbeidsoppgaver, at det blir færre trafikkulykker på området, og at nattarbeid i noen tilfeller kan reduseres. Industriparken har blant annet lekt med tanken på å sette inn en autonom kostebil, som kan jobbe ugunstige tider og ta unna støv når det er riveprosjekt i parken.
Klubben har forståelse for at noen typer jobber vil forsvinne på sikt, både på lager, i logistikk og på grunn av annen automatisering.
– Det skapes samtidig nye arbeidsplasser med andre oppgaver, mener Tore Sølverød som er hovedverneombud i industriparken. Det må fortsatt være mennesker som jobber med maskinene.
Sølverød jobber for bedriften Bilfinger, som tilbyr ulike tjenester innen service og vedlikehold. Implementering av KI i frakt vil gi et helt annen type vedlikehold, men også autonome kjøretøy og maskiner trenger å bli tatt vare på.
Dette er en artikkel fra
Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri, ledere, ingeniører og teknikere.