Arbeidstid
Nå kan Kim la være å svare hvis sjefen ringer utenfor arbeidstid
... eller så kan han ta telefonen og få overtidsbetalt, ifølge den nye tariffavtalen.
Operatør og skiftleder Kim Kloster er glad for at de ansatte nå får betalt, dersom de tar telefonen utenom arbeidstida.
Privat
petter@lomedia.no
Hvis det skulle skje noe i produksjonen ved legemiddelbedriften Laerdal Medical på kveldsskiftet, kan det være nyttig å få råd fra en av operatørene som har jobba på dagen.
Disse rådene har inntil nå blitt gitt gratis.
Operatør og skiftleder Kim Kloster er godt fornøyd med at de framover vil få overtid hvis de velger å ta telefonen utenom arbeidstida.
– Det er betryggende og en god sikkerhet å kunne ringe en kollega hvis du er litt usikker. Og det er fint at vi da får betalt for rådene som gis, forteller han til Magasinet Styrke.
Unngår stans i produksjonen
Kloster har tidligere ringt kolleger som var ferdig på jobb for dagen, men at det ikke har skjedd ofte. Han anslår at det i snitt har vært én gang i halvåret.
– Men en slik telefonsamtale kan forhindre eller korte ned stopp i produksjonen, og sørge for at vi ikke ødelegger noe av det dyre utstyret vi har her.
Det var gjennom forhandlingene mellom bedriftsledelsen og LO-forbundet Styrke, tidligere IE&FLT, om ny tariffavtale, at de fikk på plass den nye telefonsupport-ordningen.
Hvis en arbeidstaker blir oppringt fra arbeidsgiver utenom arbeidstida, er det frivillig å svare. Men dersom hen svarer, skal det betales overtid for hver påbegynte time.
Hovedtillitsvalgt Frank Johannessen er godt fornøyd med at de fikk i land dette under forhandlingene:
– Det bør sees på som en fordel, både for bedriften og arbeidstakeren. Hvis en prosess stopper i produksjonen, så må det å få i gang igjen produksjonen være det viktigste for alle parter.
De arbeiderne som er en del av vaktordninga med kompensasjon deretter, blir ikke dekka av ordningen med telefonsupport.
Hovedtillitsvalgt Frank Johannessen er godt fornøyd med det de fikk til i de sentrale forhandlingene og er klar for å ta det lokale lønnsoppgjøret 22.august.
Arkivfoto: Petter Pettersen
Lokale forhandlinger om lønna
Avtalen for Laerdal Medical er landsomfattende, men gjelder kun for denne ene bedriften og rundt 120 produksjonsansatte hos dem.
De ligger rett utenfor Stavanger og lager hjelpemidler og høyteknologisk utstyr til opplæring innen førstehjelp.
I tillegg til telefonsupport har de fått oppdatert avtalens litt gamle språkdrakt og fått inn andre viktige justeringer, ifølge Johannessen.
Hele protokollen kan leses her.
Blant annet et punkt om bedre lokale forhandlinger, et om bærekraft og et punkt om kompensasjon for de som har ansvaret for lærlinger i bedriften.
– Jeg synes vi har fått til ganske mye i år, og vi er fornøyd med at vi fikk ordnet og oppdatert mye i avtalen.
22. august skal han selv forhandle lokalt om lønna til de ansatte, der de fra før av er sikret 7 kroner i tillegg etter den sentrale enigheten.
– Forventningene til det er reelle forhandlinger med tanke på de fire kriteriene og at begge parter strekker seg. Rent lønnsmessig må vi se til frontfaget og hva de fikk til der, forklarer Johannessen.
Magasinet Styrke har forsøkt få en kommentar fra bedriftsledelsen i Laerdal Medical til saken, men har ikke lykkes med det.
Dette er en artikkel fra
Vi skriver om ansatte i olje-, gass- og landindustri, ledere, ingeniører og teknikere.