JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fergeanbud på agendaen

Som avtalt inviterte medlem av næringskomiteen på Stortinget Else-May Botten (Ap) sjømannsorganisasjonene til møte. Hun ønsker å se etter løsninger, og tydeliggjøre regjeringens endringer og konsekvenser for ansatte og reisende, og bruke det i valgkampen langs hele kysten.
LEGGE EN PLAN: Sjømannsorganisasjonene møtte Else-May Botten for å diskutere anbudspolitikken.

LEGGE EN PLAN: Sjømannsorganisasjonene møtte Else-May Botten for å diskutere anbudspolitikken.

De ansatte i innenriks fergefart er bekymret for utviklingen med at det billigste anbudet velges av kommunen. Dette går utover mannskap, vedlikehold og sikkerhet. Etter at Maritim Logg belyste problematikken blant fergeansatte både i Møre og Romsdal og i Nordland, tok Else-May Botten (Ap) initiativ til et samarbeid sammen med sjømannsorganisasjonene. Hun håper at de sammen skal kunne klare å belyse alvorlighetsgraden av den anbudspolitikken som føres i dag, hvordan dette går utover arbeidsplassene til mannskap, og den voksende frykten for sikkerheten om bord på fergene.

– Jeg kommer fra et fergefylke og opplever at mannskap om bord på fergene sier til meg at de er bekymret for fremtiden. Vi må få endret utviklingen, og det krever at vi setter fokus på dette. Jeg kunne godt tenke meg å få til en klar taktikk nå inn i valgkampen, slår Botten fast.

Bekymret

Leder i Norsk Sjømannsforbund, Johnny Hansen, sier at anbudspolitikken har gått fra vondt til verre. Han mener utviklingen har gått slik sjømannsorganisasjonen fryktet da anbud skulle bli normen også på fergesambandene. Isteden for å gjøre det tryggere og bedre, har det gått stikk motsatt vei.

– Nå går det på bekostning av mannskap og sikkerhet. Vi får bare være glad for at ikke noe virkelig alvorlig har skjedd, sier Hansen.

Han mener også at anbudspolitikken går utover vedlikeholdet av fergene.

– Jeg er bekymret over at de som har hatt anbud i en periode, gir beskjed om at det ikke er så nøye med vedlikehold siden det ikke er sikkert de får anbudet neste gang. Dette er svært urovekkende, slår Hansen fast.

Taper pensjon

Sjømannsorganisasjonene er også opptatt av at med den type anbudspolitikk som føres i Nordland, der mannskapet går på anbudskontrakter på rundt tre måneder, fører til tap av pensjonsrettigheter for mannskapet. Denne utviklingen kan ikke fortsette, mener de.

I dette første møtet fikk Else-May
Botten servert en rekke scenarier og fakta på hvor alvorlig situasjonen faktisk er i innenriksfarten. Hun ønsker å fortsette samarbeidet med sjømannsorganisasjonene, samt begynne å aktivisere politikere i fergefylkene.

– Jeg tror det er viktig å få frem de
konsekvensene som kan bli utfallet hvis anbudspolitikken får fortsette slik som i dag. Fergefylkene må begynne å rope og da helst sammen. Jeg håper vi kan komme frem til gode argumenter som vi kan kjøre i spørretimen på Stortinget, men helst ser jeg at vi får dette inn i valgkampen, sier Botten.

I mars skal partene møtes på ny, og utrede denne saken videre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse