Høyre: – Utflagging av skip kan være et onde vi må ta
Tom Christer Nilsen måtte forsvare regjeringens planer om utflagging overfor sjøfolket.
Tom Christer Nilsen kom til løvens hule da han snakket om Color Line hos sjømannsforbundet.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
Tom Christer Nilsen, maritimpolitisk talsperson på Stortinget for Høyre, kom til løvens hule da han gjestet landsmøtet til Norsk Sjømannsforbund tirsdag. Han hørte knivene ble slipt allerede da han nevnte Color Line med navn, innrømmet han fra talerstolen.
Sjømannsforbundet har i sterke ordelag advart mot en lovendring som åpner for utflagging av Color Lines skip. Forbundet mener dette kan sette 700 arbeidsplasser i fare.
Nilsen understreker at saken ennå ikke er helt avgjort.
– For å si det først, har vi ikke åpnet for utflagging. Vi har en utredning som kan åpne for det. Uenigheten baserer seg i en stor grad på en ulik risikovurdering. Hvis en tillatelse om utflagging kan hindre at 2 500 ansatte mister jobben fordi hele selskapet flagger ut, er dette et onde jeg mener vi burde ta.
– Dersom risikoen om total utflagging ikke er der, og det er noen som mener akkurat det, ser saken annerledes ut. Nå skal vi gå gjennom grunnlaget på nytt, så da må vi bare håpe at vi får et godt og tydelig svar, mener Høyre-politikeren.
Norske sjøfolk
– Målet til regjeringen er å ha flest mulig norske sjøfolk på norske skip. Det jobber vi for. Og vi har gjort mye bra for norsk skipsfart. Vi har lovfestet nettolønnsordningen, med økt ramme. Norsk skipsfart er mer konkurransedyktig enn før. Vi har fått en utvidet ordning med NIS. Vi har flere norske sjøfolk på disse skipene. Og det er også viktig for sjøfolk at vi har gjort noe med formueskatten, som er viktig for å sikre at rederiene blir i Norge, sa Tom Christer Nilsen til sjøfolkene.
Aps næringspolitiker, Terje Aasland, var ikke fornøyd med Nilsens budskap.
– Det virker nesten som næringsministerens viktigste sak er å åpne for utflagging av Color Line. Det er et grelt eksempel på at arbeidsfolk ofres på kapitalens alter. Det handler om folk, trygghet, inntekt og framtidsutsikter, mente Terje Aasland.
– Det verste er at regjeringen ikke ser konsekvensene. Det er opp til Color Line hvor mange ansatte som går med i dragsuget, la han til.
Ta retorikken ned
Den påfølgende paneldebatten i etterkant ble etterhvert høylytt. Utredningen om norske lønns- og arbeidsvilkår til vanns og Color Line tar hele energien på området, mente noen.
Det fikk Tom Christer Nilsen til å be om at retorikken ble dempet.
– Dette dreier seg ikke om at den ene vil noen vondt eller ikke. Vi frykter at Color Line vil flagge ut hvis vi ikke gjør disse endringene. Noen er uenig i det. Jeg vil ikke sende 2 500 sjøfolk ut i ledighet. Samtidig må jeg erkjenne at Terje (Aasland) har en god omsorg for norske sjøfolk. Nå skal vi gå gjennom tallene på nytt, sa Nilsen.
Lederen i næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad (Sp) var ikke enig om at retorikken skulle dras ned.
– Jeg vil heller dra opp denne saken og løfte den opp. Regjeringen bryter med norsk politikk. Nå er regjeringen i ferd med å lage en egen politikk for ett eneste selskap. Og det handler om hva slags framtid vi vil ha i det norske bassenget, mente Pollestad.
Geir Pollestad (Sp) er leder av næringskomiteen på Stortinget.
Tri Nguyen Dinh
Sp-politikeren høstet stor applaus.
– Senterpartiet har ikke 700 norske sjøfolk å gi bort. Men jeg frykter at denne saken og skjebnen ikke bare til 700 sjøfolk, men til alle som jobber i Color Line, kan bli rotet inn i budsjettprosessen på et lukket rom en sen natt på Stortinget hos regjeringen og KrF. Har de ikke lært noen ting av sukkeravgiften som kostet arbeidsplasser, flyseteavgiften som kostet arbeidsplasser. Slutt med det, er mitt råd til regjeringspartiene. Nå må dere behandle sakene skikkelig, manet Pollestad om.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.