JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Konkurransekraften svekkes for sjøfolk i offshore service

Nettolønnsordningen videreføres uten å økes. Det betyr at konkurransekraften svekkes for norske sjøfolk som jobber om bord på skip i offshore service. Ellers bød statsbudsjettet på få overraskelser.
 MELLOMFORNØYDE: Sjømannsorganisasjonene er stort sett fornøyd med forslaget til statsbudsjett. Fra venstre forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, adm. dir. Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund og adm. dir. Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.

MELLOMFORNØYDE: Sjømannsorganisasjonene er stort sett fornøyd med forslaget til statsbudsjett. Fra venstre forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund, adm. dir. Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund og adm. dir. Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund.

Tri Nguyen Dinh

– Når taket i refusjonsordningen ligger fast på 216.000 kroner vil dette svekke konkurransekraften til norske sjøfolk, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund.

– Dessverre er vi vitne til en regjering som i budsjettdokumentet er tom for ideer og går på tomgang. Vi mener imidlertid at regjeringen kan vise ambisjoner ved å gå videre med det handlingsrommet som er påpekt i regjeringens egen utredning for å kunne kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Et handlingsrom som også Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LOs utredning viser. Vi forventer raskt og handlekraftig arbeid på dette området i tiden fremover, sier Johnny Hansen.

Taper konkurransekraft

Administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund og administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund er også kritiske til at refusjonsbeløpet ikke reguleres.

– Det er gledelig å se at regjeringen ikke kutter i nettolønnsordningen, men vi skulle gjerne sett at de benyttet sjansen til å utvide den for et presset offshoremarked. Her sliter fremdeles sjøfolkene og rederiene etter offshorekrisen. Vi kan likevel ikke være misfornøyd så lenge rammevilkårene fortsatt er stabile, noe som er essensielt både for norske sjøfolk og for rederiene, sier Hans Sande.

– Vi er fornøyd med videreføringen, og at det ikke kuttes i nettolønnsordningen, men dette er ikke nok. Ordningen er ikke tilstrekkelig, når målet er at den skal være et virkemiddel for å gjøre norske sjøfolk konkurransedyktige. Målet er at en slik ordning skal gi avkastning i form av arbeidsplasser. For å få det til trengs en helt annen politikk i forlengelse av nettolønnsordningen, og det er å regulere norsk sokkel og norske farvann slik at det er norske lønns- og arbeidsvilkår som gjelder for alle, sier Hege-Merethe Bengtsson.

Godstransport

De tre sjømannsorganisasjonene mener at det er bra at regjeringen igjen vil satse på godsoverføring til sjø. Regjeringen følger opp handlingsplanen for grønn skipsfart med å gjeninnføre incentivordningen for godoverføring fra land til sjø med 50 millioner kroner og øke den generelle bevilgningen med 100 millioner. Det kom som en skuffende overraskelse på mange da denne ble helt fjernet på revidert nasjonalbudsjett, men regjeringen har nå altså gjeninnført den.

– Dersom man sammenligner satsingen på vei og veitransport frykter vi imidlertid for at den relative konkurransekraften til sjøtransporten nok en gang kommer svekket ut reelt sett. Noe blant annet Riksrevisjonen flere ganger har påpekt, sier Johnny Hansen.

Digitalisering

Organisasjonene er også meget opptatt av maritim utdanning. I revidert nasjonalbudsjett avsatte regjeringen 15 millioner kroner til en satsing på digital kompetanse, men denne blir ikke videreført i 2020.

– Det er likevel grunn til å tro at dette vil endres neste år, da Markom2020-prosjektet går ut, og signalene i budsjettet viser at man ønsker å erstatte dette med et digitaliseringsprosjekt. Norsk Sjøoffisersforbund, i samarbeid med Norges Rederiforbund, har gjennom prosjektet «Maritim kompetanse i en digital fremtid» jobbet for å vise behovet for økt digital kompetanse for norske sjøfolk, og Regjeringen viser at de tar dette seriøst, sier Sande og fortsetter:

– Vi har opplevd at regjeringen er veldig interessert i dette prosjektet og det er gledelig å se at de følger opp med løfter i budsjettet. Norske sjøfolk kan vanskelig konkurrere på pris fremover, men om vi opprettholder vår verdensledende kompetanse vil det alltid være behov for oss på «de syv hav», sier Sande i en kommentar.

– Maskinistforbundet skulle gjerne sett at regjeringen var tydeligere og viste vilje til å styrke de fremtidsrettede maritime utdanningene. De har valgt å utsette dette, og det er uheldig, sett fra vårt synspunkt.

Det er tverrpolitisk enighet om at vi skal leve med og av havet, også i fremtiden. Vi skal skape nye næringer, og vi skal styrke de eksisterende. For å sikre morgendagens kompetanse må vi investere i utdanningene i dag. De som skal levere utdanningen må være omstillingsdyktige og i stand til å gjennomføre sitt samfunnsoppdrag. Dette er ikke noe vi har tid til å utsette, avslutter Bengtsson.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse