JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Næringsdepartementet har ikke tatt stilling til kravet om norske vilkår i norske farvann

Statssekretær Hannah Atic (Høyre) i næringsdepartementet frykter negative konsekvenser for den maritime klyngen dersom offshorerederiene velger å anløpe norsk sokkel fra utenlandske havner. Dette er ikke et reelt problem, svarer professor og sjømannsorganisasjonene.
STATSSEKRETÆR: Hanna Atic (H) i næringsdepartementet mener en innføring av lovpålagt norske vilkår i norske farvann og på sokkelen kan få negative konsekvenser for den maritime klyngen.

STATSSEKRETÆR: Hanna Atic (H) i næringsdepartementet mener en innføring av lovpålagt norske vilkår i norske farvann og på sokkelen kan få negative konsekvenser for den maritime klyngen.

Høyre

tri@lomedia.no

Sp og sjømannsorganisasjonene vil innføre krav om norske lønns- og arbeidsbetingelser i norske farvannn og på sokkelen. De er klokkeklare på at Norge har handlingsrom til slike krav. Regjeringen er mer avventende, melder Hannah Atic (H), statssekretær i næringsdepartementet.

LES OGSÅ: Sjøfolk krever norske vilkår i Norge for å forhindre sosial dumping og bevare norske arbeidsplasser

Et av diskusjonstemaene som har oppstått, etter at utredningene om mulighetene Norge har til å stille norske vilkår i norske farvann og på sokkelen har kommet, er om skip som anløper norsk sokkel fra utenlandske havner kan omgås eventuelle krav Norge setter. I så fall vil det få negative konsekvenser for den norske maritime klyngen fordi rederiene heller vil velge utenlandske havner enn norske, mener Atic.

Professor Finn Arnesen ved Nordisk institutt for Sjørett avviser at dette er et problem. Under Arendalsuka holdt han et innlegg hvor han kommenterte akkurat dette og fastlo at rettighetshavere på sokkelen selv kan stille krav om norske vilkår.

– Dette kan rett og slett skje ved å kreve at rettighetshaverne pålegger sine leverandører å sørge for norske lønns- og arbeidsvilkår for sine ansatte, sier Arnesen.

Inviterer til dialog

– Vi har fått en grundig utredning som viser hvilke muligheter vi har. Den er nå sendt på en bred høring og jeg vil også invitere sjøfartsorganisasjonene til et møte for å diskutere oppfølgingen. Foreløpig har vi ikke tatt stilling til hvor veien går videre, sier Atic og sikter til Geir Pollestads ønske om å tvinge gjennom nye forskrifter nå.

Atic mener det er knyttet stor usikkerhet til konsekvensene av å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår. Hun tror sysselsettingen av norske sjøfolk på kort sikt vil kunne øke noe, men økte kostnader vil på lengre sikt kunne føre til redusert lønnsomhet for rederiene og dermed tapte arbeidsplasser.

– Blant annet vil det kunne bli ulønnsomt å utvinne marginale petroleumsfunn på norsk sokkel, og ha negative konsekvenser for den maritime klyngen om offshorerederier velger å anløpe norsk sokkel fra utenlandske havner, sier Atic i en mail til Maritim Logg.

Dette argumentet får Stian Grøte, direktør for politikk- og myndighetskontakt i Norsk Sjømannsforbund, til å reagere.

– Det finnes ikke en eneste aktør som har fått godkjent sin drift ved å hente sine tjenester fra utenlandske havner. Norsk petroliumsforvalting bygger på de ti oljebud (se faktaboks), det betyr at lokal verdiskapning og sysselsetting er helt vesentlig og sentralt og dette ligger til grunn for hele sokkelforvaltningen. Dersom Høyre nå vil bryte med denne linjen er det intet mindre en oppsiktsvekkende, sier Grøthe.

Næringen gir ringvirkninger

Jens Folland, seniorrådgiver for politikk og samfunnskontakt i Norsk Sjøoffiserforbund, mener regjeringen skal vokte seg for å påstå at petroleumsnæringen kun kan være lønnsom om man driver på utenlandske lønns- og arbeidsvilkår.

– Vi ser at mye av argumentasjonen knyttet til denne driften er ringvirkningene det skaper, og da er det naturlig at disse ringvirkningene også tilfaller de som sørger for å holde hjulene igang, sier Folland.

LES OGSÅ: Norge har handlingsrom til å stille norske lønnskrav, også til sjøs

Svartfrist i september

– Målet vårt er at Norge fortsatt skal være en ledende sjøfartsnasjon. Derfor har regjeringen tatt en rekke grep for å styrke rammevilkårene for skip under norsk flagg og for norske sjøfolk. Vi har styrket og lovfestet tilskuddsordningen. I år bruker vi mer enn 1,8 milliarder kroner på ordningen. Nå ser vi at tallet på norskregistrerte skip øker, samtidig som ferske tall viser at det har blitt 400 flere norske sjøfolk siden i fjor. Jeg mener at dette viser at politikken vår virker.

Regjeringens utredning er nå ute på høring med svarfrist 27. september.

De ti oljebud fra 1971

* Dette er 10 punkter i en prinsipperklæring for norsk oljepolitikk som daværende industrikomité la fram som Stortingsmelding i 1971.

* Stortingsmeldingen har blitt regnet som selve fundamentet for den videre utvikling av lovverk og praktisk politikk innen petroleumssektoren.

I de ti oljebudene heter det blant annet:

* At nasjonal styring og kontroll må sikres for all virksomhet på den norske kontinentalsokkel.

* At petroleumsfunnene utnyttes slik at Norge blir mest mulig uavhengig

av andre når det gjelder tilførsel av råolje.

* At det med basis i petroleum utvikles ny næringsvirksomhet.

* At petroleum fra den norske kontinentalsokkel som hovedregel ilandføres i Norge med unntak av det enkelte tilfelle hvor samfunnspolitiske hensyn gir grunnlag for en annen løsning.

* At staten engasjerer seg på alle hensiktsmessige plan, medvirker til en

samordning av norske interesser innenfor norsk petroleumsindustri

og til oppbygging av et norsk, integrert oljemiljø med såvel nasjonalt

som internasjonalt siktepunkt.

* At det opprettes et statlig oljeselskap som kan ivareta statens forretningsmessige interesser og ha et formålstjenlig samarbeid med

innenlandske og utenlandske oljeinteresser.

* At det nord for 62. breddegrad velges et aktivitetsmønster som tilfredsstiller de særlige samfunnspolitiske forhold som knytter seg til landsdelen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

De ti oljebud fra 1971

* Dette er 10 punkter i en prinsipperklæring for norsk oljepolitikk som daværende industrikomité la fram som Stortingsmelding i 1971.

* Stortingsmeldingen har blitt regnet som selve fundamentet for den videre utvikling av lovverk og praktisk politikk innen petroleumssektoren.

I de ti oljebudene heter det blant annet:

* At nasjonal styring og kontroll må sikres for all virksomhet på den norske kontinentalsokkel.

* At petroleumsfunnene utnyttes slik at Norge blir mest mulig uavhengig

av andre når det gjelder tilførsel av råolje.

* At det med basis i petroleum utvikles ny næringsvirksomhet.

* At petroleum fra den norske kontinentalsokkel som hovedregel ilandføres i Norge med unntak av det enkelte tilfelle hvor samfunnspolitiske hensyn gir grunnlag for en annen løsning.

* At staten engasjerer seg på alle hensiktsmessige plan, medvirker til en

samordning av norske interesser innenfor norsk petroleumsindustri

og til oppbygging av et norsk, integrert oljemiljø med såvel nasjonalt

som internasjonalt siktepunkt.

* At det opprettes et statlig oljeselskap som kan ivareta statens forretningsmessige interesser og ha et formålstjenlig samarbeid med

innenlandske og utenlandske oljeinteresser.

* At det nord for 62. breddegrad velges et aktivitetsmønster som tilfredsstiller de særlige samfunnspolitiske forhold som knytter seg til landsdelen.