Sjøfolk:
Norske sjøfolk er ikke sikret norske lønns- og arbeidsvilkår. Dette vil Ap, Sp og forbundene ha på plass
Det haster med å sikre kravet om norske lønns- og arbeidsbetingelser til sjøs, påpeker Aps Terje Aasland.
Ap og Sp er enige med sjømannsorganisasjonene om at det må innføres krav om norske lønns- og arbeidsbetingelser i norske farvann og på sokkelen.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
Arbeiderpartiet og Senterpartiet er enig med sjømannsorganisasjonene om at det må innføres krav om norske lønns- og arbeidsbetingelser i norske farvann og på sokkelen. De er også klokkeklare på at Norge har handlingsrom til slike krav.
– Hvis Norge skal utvikle seg til en sterkere maritim kraft både på norsk sokkel og i norske farvann, må det skje på bakgrunn av at konkurransegrunnlaget er norske lønns- og arbeidsforhold. En trygghet for både arbeid og inntekt er viktig når vi nå står foran en omstilling av samfunnet. Når næringsministeren varsler en stortingsmelding om maritim sektor og maritim næring, må det baseres nettopp på norske lønns- og arbeidsforhold, sier Terje Aasland (Ap) til FriFagbevegelse.
ph
EØS-handlingsrom
To nye utredninger omtaler EØS-avtalen og mulighetene for norske myndigheter om å stille krav til norske vilkår i norske farvann og på norsk sokkel.
Den ene har Wikborg Rein Advokatfirma og Oslo Economics stått for på vegne av Næringsdepartementet. Arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene har inngått i en referansegruppe som er konsultert under arbeidet.
Den andre har Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO bestilt fra Nordisk Institutt for Sjørett (Universitetet i Oslo) og Menon om handlingsrommet for å stille norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann for utenlandske skip, og hvilke konsekvenser dette kan få. Mandatet har her vært det samme som regjeringen har gitt til sin utredning.
Aasland mener begge utredningene er klokkeklare på at det er rom for norske lønns- og arbeidsforhold. Regjeringen er ikke like klar.
– Et av diskusjonstemaene som har oppstått, er om skip som anløper norsk sokkel fra utenlandske havner kan omgås eventuelle krav Norge setter. I så fall vil det få negative konsekvenser for den norske maritime klyngen fordi rederiene heller vil velge utenlandske havner enn norske, sa statssekretær Hannah Sumeja Atic (H) i et intervju med fagbladet Maritim Logg nylig.
Hun mener det er knyttet stor usikkerhet rundt konsekvensene av å stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår. Hun tror sysselsettingen av norske sjøfolk på kort sikt vil kunne øke noe, men økte kostnader vil på lengre sikt kunne føre til redusert lønnsomhet for rederiene og dermed tapte arbeidsplasser.
Enda større press
Aps Terje Aasland mener den politiske ledelsen i Næringsdepartementet er lite konkrete, og han er usikker på om de faktisk mener det samme når det gjelder å utvikle Norge som havnasjon.
ph
– Det må gå ut på det samme om arbeidsplassene er til havs eller på land, på plattform eller rigg. Men jeg tror ikke at høyreregjeringen tar det nok inn over seg, mener Terje Aasland.
Det mener han er synd.
– Det skaper frustrasjon og legger et enda større press på norske lønns- og arbeidsforhold. Stadig vekk blir dette utfordret. Som når Hurtigruten satser på cruise og vil benytte utenlandsk arbeidskraft, påpeker Aasland.
SVs næringspolitiske talsperson og nestleder,Torgeir Knag Fylkesnes, mener det bare skulle mangle at det kreves norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
– Maritim sektor er svært viktig i den grønne omstillingen av norsk økonomi- og næringsliv. Vi skal sikre norske arbeidsplasser for fremtiden, og de skal selvsagt ikke være dårlige enn de har vært i fortiden. Det grønne skiftet skal selvsagt gjennomføres uten sosial dumping – til det beste for klima, miljø og folk, sier Fylkesnes til FriFagbevegelse.
Saken fortsetter under bildet.
Terje Aasland er næringspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet.
Leif Martin Kirknes
Har ikke konkludert
På bakgrunn av dette ba Terje Aasland næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommentere samme tema under Stortingets muntlige spørretime. Han viste til de to rapportene som sier at det er fullt mulig å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår som et krav.
Når statsråden nå skal i gang med å utarbeide en ny stortingsmelding om maritim sektor som helt sikkert vil omhandle omstilling, vil statsråden da sikre at norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norsk farvann blir hovedregelen og ikke unntaket, var spørsmålet.
Det kunne ikke statsråden svare på.
– Vi har fortsatt ikke jobbet oss gjennom denne rapporten. Men jeg kan si litt om hvordan vi har tenkt å følge den opp. Før øvrig viser rapporten at det er juridisk mulig, men det er også noen nedsider. Det er rapporten veldig klar på, litt avhengig av hvordan man gjør dette. Det vi har tenkt å gjøre er å følge opp i tett og nært samarbeid med partene i arbeidslivet, både fagforeningene, sjømannsorganisasjonene og de maritime arbeidsgiverorganisasjonene. Så får vi se hvor langt vi kommer , sa Torbjørn Røe Isaksen.
– Er statsråden enig i at det er et mål at en bør utvikle den norske havnæringen med utgangspunkt i norske lønns- og arbeidsvilkår? gjentok Aasland.
– Jeg er enig i at det er et mål at vi skal beholde norske sjøfolk. Grunnen til det er ikke bare at det er et tiltak for å ha sjøfolk som sådan, men for den maritime klyngen i Norge er det å ha aktive sjøfolk med realkompetanse viktig for klyngen, svarte Torbjørn Røe Isaksen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.