JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FIKK IKKE LOSSET: Våren 2018 boikotta havnearbeidere på Herøya i Porsgrunn skipet MV Elina B da det ankom norsk havn.

FIKK IKKE LOSSET: Våren 2018 boikotta havnearbeidere på Herøya i Porsgrunn skipet MV Elina B da det ankom norsk havn.

MV Elina B

Rederiet saksøkte Sjømannsorganisasjonene for fem millioner. Tapte på alle punkter

Rederiet opererte uten tariffavtale i norsk havn og ble møtt med boikott fra Sjømannsorganisasjonene. Rederiet svarte med rettssak, men har nå tapt på alle punkter i retten.



16.12.2020
17:01
17.12.2020 10:56

tri@lomedia.no

Rederiet krevde over fem millioner i erstatning for tapt inntekt pluss saksomkostninger av Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det Norske Maskinistforbund. De vant saken i Tingretten, men tapte på alle punkter da saken ble anket til Lagmannsretten.

Johnny Hansen, forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, er svært tilfreds med avgjørelsen.

– Den Internasjonale Transportføderasjonen (ITF) og de maritime forbund har i flere tiår kjempet for at alle virksomheter skal ha tariffavtaler. Boikott av skip som ikke har det har vært, og er et helt sentralt og viktig virkemiddel. Dommen fastslår at denne praksisen kan fortsette og er derfor prinsipielt svært viktig, sier Hansen.

Bakgrunn

Konflikten startet da tørrlast-skipet «MV Elina B» ankom havnen på Herøya 15. mai 2018. Om bord var et mannskap bestående av 20 filippinere og én ukrainer, ingen hadde tariffavtale. Dagen etter sendte representanten for fagforeningen boikottvarsel til rederiet, med krav om tariffavtale uten at dette ble tatt hensyn til. 18. mai ble det maltaregistrerte skipet boikottet av havnearbeidere på grunn av dette.

Boikotten ble gjennomført i regi av Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og Det Norske Maskinistforbund.

Vant først

Rederiet gikk til sak mot de tre forbundene og vant da Tingretten kom fram til at varslingsfristen på to dager før boikott var for kort.

Forbundene ble idømt erstatning på over fem millioner pluss saksomkostninger på over en million.

Forbundene anket og har nå vunnet saken fullt ut i Borgarting Lagmannsrett i en enstemmig dom. De er også tilkjent saksomkostninger på nesten 900 000 kroner.

Lagmannsretten kom til at varslingsfristen var rimelig og uttaler blant annet at det ikke kan kreves så lang frist at boikott mister sin effektivitet som kampmiddel.

Lovlig boikott

Lagmannsretten fastslår at etter norsk internrett vil en boikott fra en arbeidstakerorganisasjon overfor en bedrift med det formål å oppnå tariffavtale, i utgangspunktet ha et lovlig formål og at det ikke er avgjørende at ingen av arbeidstakerne var organiserte eller hadde fremmet ønske om tariffavtale.

Retten kom også frem til at det var forholdsmessighet mellom forbedringene som tariffavtalen innebar for mannskapet og tapet boikotten påførte rederiet. Dette er et vilkår i boikottloven.

(Saken fortsetter under bildet)

VIKTIG DOM: Dersom denne boikotten hadde vært rettsstridig, så kunne boikott som kampmiddel i Norge langt på vei vært avviklet, mener advokat Terje Hernes Pettersen.

VIKTIG DOM: Dersom denne boikotten hadde vært rettsstridig, så kunne boikott som kampmiddel i Norge langt på vei vært avviklet, mener advokat Terje Hernes Pettersen.

Norsk Sjømannsforbund

Stort økonomisk tap

For rederiet medførte boikotten en lengre forsinkelse i gjennomføringen av kontrakten og et tap på over fem millioner. Dette mente retten var skadevirkninger rederiet «må finne seg i».

Rederiet anførte også at boikotten var i strid med EØS-avtalen. Rederiet var eid av en gresk statsborger, og selskapet registrert på Marshall-øyene. Lagmannsretten var ikke enig i dette og fastslo at EØS-avtalen ikke gjaldt og at rederiet dermed ikke kunne påberope seg de fire friheter.

Viktig dom

Advokat Terje Hernes Pettersen førte saken på vegne av Norsk Sjømannsforbund, og advokat Sigmund Berg førte saken for de to andre forbundene.

– Dette var en klassisk boikott hvor man krever tariffavtale i en virksomhet uten tariffavtale. Jeg påpekte i lagmannsretten at man ser det samme i luftfart med Wizz Air og at det er bred aksept for at man ikke ønsker å ha et slikt arbeidsliv i Norge. Dersom denne boikotten hadde vært rettsstridig, så kunne boikott som kampmiddel i Norge langt på vei vært avviklet. Det er det heldigvis ikke, sier advokat Hernes Pettersen.

Han påpeker også at det innen skipsfart er strengere vilkår enn hva mange tror for å kunne påberope seg EØS-avtalen.

– Rederier organiserer ofte virksomheten slik som i denne saken, med et skipseiende selskap i et skatteparadis utenfor EØS, og skipet registrert under bekvemmelighetsflagg. Dommen viser at selv om man da registrerer skipet i EØS, så kan ikke rederiet påberope seg EØS-avtalen og de fire friheter. Jeg mener uansett ikke at boikotten var i strid med EØS-avtalen også om den hadde kommet til anvendelse, sier Hernes Pettersen.

(Saken fortsetter under bildet)

ADVOKAT 2: Sigmund Berg førte saken for NSOF og DNMF.

ADVOKAT 2: Sigmund Berg førte saken for NSOF og DNMF.

Omar Jørgensen

God grunnlag for videre anke

Rederiet er skuffet over resultatet i Lagmannsretten og mener Tingrettens avgjørelse, som anså boikotten som ulovlig, var riktig.

– Vi noterer oss at lagmannsretten har vært i tvil, og ser at lagmannsretten er klar på at de har fraveket uttalelser både i lovforarbeidene og tidligere Høyesterettspraksis hva gjelder varslingsfristens lengde. Det skal normalt gi et godt grunnlag for videre anke til Høyesterett, som er noe rederiet fortsatt vurderer, sier advokat Oddbjørn Slinning som representerer Megisti Shipping Ltd som eier fartøyet.

Rederiet mener at boikott ikke bør være lov når de faktiske lønns- og arbeidsvilkårene om bord i skipet var bedre enn det som er ITFs minimumsstandard, og for øvrig i full overenstemmelse med internasjonale konvensjoner og regler (Maritime Labour Convention og ILO).

Det er således rart at Norge ser ut til å fortsatt tillate boikott i slike situasjoner, mens resten av Europa ikke gjør det, skriver rederiet i en epost til Maritim Logg.

– Tariffavtaler er til for å gi de ansatte bedre betingelser enn det som følger av internasjonale minstestandarder, og lagmannsretten fastslår at de ansatte fikk langt bedre rettigheter med den. Det er en lang tradisjon i Norge på at fagforeninger kan boikotte virksomheter uten tariffavtale. Disse spillereglene må også utlendinger som opererer i Norge forholde seg til. Selskapet som saksøkte forbundene, som var registrert på et skatteparadis i Stillehavet, står selvsagt fritt til å drive lobby for en endring av norsk lov, men jeg tror ikke de finner særlig sympati for synet sitt i det politiske landskapet, svarer Hernes Pettersen på dette.

– Rederiet er også skuffet over at lagmannsretten ikke har vurdert om den forholdsmessighetsvurderingen som skal foretas etter boikottloven skal følge de prinsippene som er trukket opp i EØS-retten. Isteden nøyer lagmannsretten seg med å konkludere med at EØS-retten ikke får direkte anvendelse, for så å foreta en kortbeint vurdering løsrevet fra EØS-retten basert på rettspraksis fra 80- og 90-tallet, avslutter rederiets advokat.

(Saken fortsetter under bildet)

REDERIETS ADVOKAT: Oddbjørn Slinning melder at rederiet vurderer å anke til Høyesterett.

REDERIETS ADVOKAT: Oddbjørn Slinning melder at rederiet vurderer å anke til Høyesterett.

SANDS Advokatfirma

EØS

Deltakelse i det indre marked, med de fire friheter:

* Fritt varebytte, fri bevegelighet for personer, tjenester og kapital.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
16.12.2020
17:01
17.12.2020 10:56



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker