KORTHUS: Er Color Line en del av et nordisk korthus som raser sammen ved omflagging til NIS?
Håvard Sæbø
Flere tusen nordiske sjøfolk kan miste jobbene sine
Regjeringens utvalg vurderte aldri konsekvensene av en omflagging av Color Line til NIS
Konsekvensene av å la Color Line få flagge om til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er ikke godt nok utredet, mener leder for Sjømannsforbundet Johnny Hansen.
Det regjeringsutnevnte Fartsområdeutvalget behandlet aldri problemstillingen om Color Lines NIS-omflagging vil få konsekvenser for nordisk fergefart. Derfor er også utvalgets flertallsanbefaling ubrukelig, mener leder for Sjømannsforbundet Johnny Hansen.
– Jeg kan ikke huske at vi behandlet denne problemstillingen, så dette er nok ikke med i beregningen, sier leder for utvalget Hans Jacob Bull.
Han vil ikke spekulere i om dette er en reell konsekvens for nordisk fergefart, men sier til FriFagbevegelse at de nok burde sett på dette perspektivet også.
Grunnen til at de ikke behandlet dette, var at utvalget rett og slett ikke tenkte på dette som en mulig problemstilling.
• Flere tusen nordiske sjøfolk kan miste jobbene sine
Bildet forandrer seg
Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen, var en av de som satt i utvalget. Han bekrefter at utvalget aldri behandlet dette spørsmålet.
– Hvorfor brakte ikke du denne problemstillingen inn for utvalget, når du i dag mener at det er en høyst reell konsekvens?
– Det var rett og slett ingen som tenkte på denne problemstillingen tilbake i 2013. Bildet har blitt klarere og dette er en fare vi har sett komme fram med tiden.
Hansen mener i dag at en åpning for Color Lines NIS-omflagging kan få meget store konsekvenser for nordisk fergefart.
– Når betydelige aktører i næringen mener at dette kan påvirke dem, bør vi lytte til det, sier Hansen.
Han viser til Fjord Line, og nå sist danske DFDS sine uttalelser om saken.
Hørte med danskene
Da leder for næringskomiteen Geir Pollestad hadde møte med DFDS-direktør Henrik Holck, kom det fram at DFDS vil vurdere sitt flagg om Color Line får seile på NIS.
– Om Color Line får flagge om til NIS, må vi også vurdere vårt flagg. Hvis de får mulighet til å ansette sjøfolk på lavere lønninger enn det som er tillatt i det danske registeret vil vi bli nødt til å se på vår politikk, sa viseadministrerende direktør i DFDS, Henrik Holck, under møtet.
Denne uttalelsen fra DFDS bekrefter at tusenvis av nordiske sjøfolk står i fare for å bli erstattet med billigere arbeidskraft, mener Pollestad.
REELL FARE: NSF-leder Johnny Hansen frykter Color Line-saken kan være starten på mannskapsfall blant nordiske sjøfolk.
Tri Nguyen Dinh
Isaksen nekter
Næringsminister Torbjørn Røe Isaken og Regjeringen har hele veien benektet «race to the bottom» og henvist til utvalgets flertallsanbefaling om å åpne opp for NIS-omflagging av Kielfergene.
Saken er foreløpig utsatt da KrF i siste liten sikret dette ved behandling av revidert nasjonalbudsjett.
Stortinget skal nå gjennomgå og evaluere informasjonen fra 2013 som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling om å la Color Line seile på NIS.
– Det er viktig at vi tar med den nye informasjonen, at utvalget ikke behandlet denne problemstillingen og at aktører i næringen mener dette vil påvirke dem, når vi skal avgjøre om det er lurt eller ikke å la Color Line seile på NIS. Når spørsmålet blir tatt opp i Nordisk råd er det ikke bare en bekymring vi har funnet opp, sier Johnny Hansen.
Han håper Statsråd Torbjørn Røe Isaksen ikke er i et spor som ikke kan endres.
– Det virker som at regjeringens politikk er spesialtilpasset ett rederi, det er utrolig lite konstruktivt når statsråden ikke kan tenke nye tanker, og alltid viser til anbefalinger fra fire år gamle rapporter. Det kan ikke være slik at vi har en regjering som er mer drevet av ideologi enn av fakta, sier Johnny Hansen.
Ingen sammenheng
Statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H) i Nærings- og fiskeridepartementet er klar på at regjeringen ikke ønsker å legge til rette for et kappløp mot bunnen i arbeidsmarkedet i Norden.
– Vi mener at den foreslåtte endringen av fartsområde for utenriksferger i NIS ikke vil bidra til dette. Vi vil følge nøye med på utviklingen fremover og eventuelle konsekvenser i både Norden og Europa.
Han understreker at beslutningen om å utvide fartsområdet for utenriksferger i NIS er tatt for å sikre norske skip internasjonalt konkurransedyktige vilkår, og følger opp flertallsanbefalingen fra det partssammensatte fartsområdeutvalget.
– For å unngå at forslaget berører noen av de nordiske fergerutene har vi endret vårt tidligere forslag og satt distansekravet til 300 nautiske mil. Dette er i samsvar med hva flertallet i utvalget anbefalte. Med et slikt distansekrav mener vi at endringen ikke vil få konsekvenser for arbeidsmarkedene i våre naboland, sier Bjarmann-Simonsen.
Color line-saken
*Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.
* I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
*Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
*Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.
*1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
*KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.
*Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.
*Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
* Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.
Det var rett og slett ingen som tenkte på denne problemstillingen tilbake i 2013.
Johnny Hansen, NSF-leder og utvalgsmedlem
Hvis de får mulighet til å ansette sjøfolk på lavere lønninger enn det som er tillatt i det danske registeret vil vi bli nødt til å se på vår politikk.
Viseadministrerende direktør i DFDS, Henrik Holck.
Color line-saken
*Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.
* I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).
*Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.
*Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.
*1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
*KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.
*Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.
*Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.
* Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo