JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Flere tusen nordiske sjøfolk kan miste jobbene sine

Regjeringens utvalg vurderte aldri konsekvensene av en omflagging av Color Line til NIS

Konsekvensene av å la Color Line få flagge om til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) er ikke godt nok utredet, mener leder for Sjømannsforbundet Johnny Hansen.
KORTHUS: Er Color Line en del av et nordisk korthus som raser sammen ved omflagging til NIS?

KORTHUS: Er Color Line en del av et nordisk korthus som raser sammen ved omflagging til NIS?

Håvard Sæbø

Det regjeringsutnevnte Fartsområdeutvalget behandlet aldri problemstillingen om Color Lines NIS-omflagging vil få konsekvenser for nordisk fergefart. Derfor er også utvalgets flertallsanbefaling ubrukelig, mener leder for Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

– Jeg kan ikke huske at vi behandlet denne problemstillingen, så dette er nok ikke med i beregningen, sier leder for utvalget Hans Jacob Bull.

Han vil ikke spekulere i om dette er en reell konsekvens for nordisk fergefart, men sier til FriFagbevegelse at de nok burde sett på dette perspektivet også.

Grunnen til at de ikke behandlet dette, var at utvalget rett og slett ikke tenkte på dette som en mulig problemstilling.

Flere tusen nordiske sjøfolk kan miste jobbene sine

Bildet forandrer seg

Sjømannsforbundets leder, Johnny Hansen, var en av de som satt i utvalget. Han bekrefter at utvalget aldri behandlet dette spørsmålet.

– Hvorfor brakte ikke du denne problemstillingen inn for utvalget, når du i dag mener at det er en høyst reell konsekvens?

– Det var rett og slett ingen som tenkte på denne problemstillingen tilbake i 2013. Bildet har blitt klarere og dette er en fare vi har sett komme fram med tiden.

Hansen mener i dag at en åpning for Color Lines NIS-omflagging kan få meget store konsekvenser for nordisk fergefart.

– Når betydelige aktører i næringen mener at dette kan påvirke dem, bør vi lytte til det, sier Hansen.

Han viser til Fjord Line, og nå sist danske DFDS sine uttalelser om saken.

Hørte med danskene

Da leder for næringskomiteen Geir Pollestad hadde møte med DFDS-direktør Henrik Holck, kom det fram at DFDS vil vurdere sitt flagg om Color Line får seile på NIS.

– Om Color Line får flagge om til NIS, må vi også vurdere vårt flagg. Hvis de får mulighet til å ansette sjøfolk på lavere lønninger enn det som er tillatt i det danske registeret vil vi bli nødt til å se på vår politikk, sa viseadministrerende direktør i DFDS, Henrik Holck, under møtet.

Denne uttalelsen fra DFDS bekrefter at tusenvis av nordiske sjøfolk står i fare for å bli erstattet med billigere arbeidskraft, mener Pollestad.

REELL FARE: NSF-leder Johnny Hansen frykter Color Line-saken kan være starten på mannskapsfall blant nordiske sjøfolk.

REELL FARE: NSF-leder Johnny Hansen frykter Color Line-saken kan være starten på mannskapsfall blant nordiske sjøfolk.

Tri Nguyen Dinh

Isaksen nekter

Næringsminister Torbjørn Røe Isaken og Regjeringen har hele veien benektet «race to the bottom» og henvist til utvalgets flertallsanbefaling om å åpne opp for NIS-omflagging av Kielfergene.

Saken er foreløpig utsatt da KrF i siste liten sikret dette ved behandling av revidert nasjonalbudsjett.

Stortinget skal nå gjennomgå og evaluere informasjonen fra 2013 som dannet grunnlaget for fartsområdeutvalgets anbefaling om å la Color Line seile på NIS.

– Det er viktig at vi tar med den nye informasjonen, at utvalget ikke behandlet denne problemstillingen og at aktører i næringen mener dette vil påvirke dem, når vi skal avgjøre om det er lurt eller ikke å la Color Line seile på NIS. Når spørsmålet blir tatt opp i Nordisk råd er det ikke bare en bekymring vi har funnet opp, sier Johnny Hansen.

Han håper Statsråd Torbjørn Røe Isaksen ikke er i et spor som ikke kan endres.

– Det virker som at regjeringens politikk er spesialtilpasset ett rederi, det er utrolig lite konstruktivt når statsråden ikke kan tenke nye tanker, og alltid viser til anbefalinger fra fire år gamle rapporter. Det kan ikke være slik at vi har en regjering som er mer drevet av ideologi enn av fakta, sier Johnny Hansen.

Ingen sammenheng

Statssekretær Daniel Bjarmann-Simonsen (H) i Nærings- og fiskeridepartementet er klar på at regjeringen ikke ønsker å legge til rette for et kappløp mot bunnen i arbeidsmarkedet i Norden.

– Vi mener at den foreslåtte endringen av fartsområde for utenriksferger i NIS ikke vil bidra til dette. Vi vil følge nøye med på utviklingen fremover og eventuelle konsekvenser i både Norden og Europa.

Han understreker at beslutningen om å utvide fartsområdet for utenriksferger i NIS er tatt for å sikre norske skip internasjonalt konkurransedyktige vilkår, og følger opp flertallsanbefalingen fra det partssammensatte fartsområdeutvalget.

– For å unngå at forslaget berører noen av de nordiske fergerutene har vi endret vårt tidligere forslag og satt distansekravet til 300 nautiske mil. Dette er i samsvar med hva flertallet i utvalget anbefalte. Med et slikt distansekrav mener vi at endringen ikke vil få konsekvenser for arbeidsmarkedene i våre naboland, sier Bjarmann-Simonsen.

Color line-saken

*Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.

* I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

*Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

*Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

*1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

*KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.

*Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.

*Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

* Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.

Det var rett og slett ingen som tenkte på denne problemstillingen tilbake i 2013.

Johnny Hansen, NSF-leder og utvalgsmedlem

Hvis de får mulighet til å ansette sjøfolk på lavere lønninger enn det som er tillatt i det danske registeret vil vi bli nødt til å se på vår politikk.

Viseadministrerende direktør i DFDS, Henrik Holck.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Color line-saken

*Color Line vil flagge ut Kiel-ferjene. Dermed kan det lønnsomme rederiet erstatte norske sjøfolk med billigere, utenlandsk mannskap. 700 risikerer å miste jobben.

* I et høringsbrev fra januar 2017 foreslo daværende næringsminister Monica Mæland å myke opp begrensningene i det internasjonale skipsregisteret (NIS).

*Oppmykningen innebærer at Color Line, som i dag står oppført i det norske skipsregisteret (NOR), kan registrere sine to Kiel-ferjer i NIS.

*Skip registrert i NIS kan ansette utenlandske arbeidstakere på lokale lønns- og arbeidsvilkår.

*1. mars ble forslaget godkjent av nåværende næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

*KrF har i revidert nasjonalbudsjett sikret utsettelse av den omstridte forskriften.

*Det er Color Line som har krevd å få flagge ut. Hvis ikke vil rederiet, av konkurransemessige hensyn, flytte virksomheten til Danmark.

*Color Line er det eneste rederiet med passasjerskip i fast rute mellom norsk og utenlandsk havn under norsk flagg.

* Color Line hadde i 2016 en omsetning på nærmere fem milliarder kroner, og oppnådde et driftsresultat på vel en milliard kroner.