JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det er fint å være lærling i Hurtigruten. Det bekreftermatroslærling Kolbjørn Jenssen (bak f.v.), dekkskadett Christian Aldrin, kokkelærling Krtika Sinlapakan (foran f.v.), servitørlærling Chada Yongyuen og resepsjonslærling Belinda Bergli.

Det er fint å være lærling i Hurtigruten. Det bekreftermatroslærling Kolbjørn Jenssen (bak f.v.), dekkskadett Christian Aldrin, kokkelærling Krtika Sinlapakan (foran f.v.), servitørlærling Chada Yongyuen og resepsjonslærling Belinda Bergli.

Christine Skårberg Dahl

Sjøens største læreplass

Rett før jul overrakte Stiftelsen Norsk Maritime Kompetanse (SNMK) prisen Årets maritime lærebedrift til Hurtigruten ASA. Vi gikk om bord for å hilse på noen av lærlingene på MS «Trollfjord».



15.01.2014
10:48
26.04.2017 16:46

christine.skarberg@lomedia.no

Vi rusler langs Akershuskaia i Oslo. I dag skal vi om bord MS «Trollfjord» som ligger til kai her i forbindelse med reiselivsmessa. Men det er ikke derfor Maritim Logg er på besøk. I desember i fjor kåret Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse (SNMK) Hurtigruten ASA til årets beste maritime lærebedrift. Prisen ble delt ut for første gang i 2013, og skal hvert år gå til en bedrift som i stor grad har utmerket seg med spesielt stor innsats for maritim opplæring. Hurtigruten ble valgt nettopp fordi den gjennom mange år har tatt inn en rekke kadetter og lærlinger til de andre maritime fagene. I dag kan de vise til omlag 180 maritime læreplasser.

– Hurtigruten ASA har over mange år vært en imponerende opplæringsbedrift. De har både tilbudt svært mange opplæringsplasser og har også bidratt på en fremragende måte til næringen som helhet. De tar virkelig samfunnsoppdraget alvorlig, uttalte Hans Sande, styreleder i SNMK og leder av Sjøoffisersforbundet, da vinneren av prisen ble kjent.

Godt sted å være

Belinda Bergli var aldri i tvil da hun var ferdig med videregående. Hun ville søke seg læreplass i Hurtigruten. Nå har hun vært resepsjonslærling på «Trollfjord» i 14 måneder. Hun trives veldig godt.

– Det er opplevelsesrikt å være lærling her. Vi lærer mye og blir godt fulgt opp, sier hun.

Vi møter henen sammen med elektrikerlærling Martin Westgaard og dekkskadett Christian Aldrin nede i resepsjonen.

– Hurtigruten har lange tradisjoner for kystnavigasjon. Det var en av grunnene til at jeg valgte dem. Jeg får prøvd meg frem, får utfordrende oppgaver og god oppfølging av min opplæringsansvarlige, sier Christian.

For elektrikerlærling Martin var det lytting til kjentfolk som fikk han på maritim kurs.

– Jeg kjente flere som hadde gått i lære på skip og var fornøyde med det. Jeg hadde Hurtigruten på førstevalg, med Kystvakta og supplyskip på andre- og tredjevalget. Men jeg var heldig og ble utplassert her på «Trollfjord». Nå har jeg vært her i 18 måneder. Fagprøven nærmer seg. Litt for fort synes jeg, ler han.

Noe nytt hver dag

Ingen dag er lik for lærlingene i Hurtigruten. Det er dette som gjør det så spennende. Det mener i hvert fall matroslærling Kolbjørn Jenssen. Han bestemte seg allerede som 12-åring at det var matros han skulle bli.

– Jeg er jo oppvokst i båt, så jobbe på havet det har jeg alltid ønsket. Å være lærling på «Trollfjord» er lærerikt, spennende og utfordrende. Det skjer noe nytt hver eneste dag, smiler han.

Nå har han et drøyt halvt år igjen før fagprøven skal tas. Etter det er han litt usikker på hva han skal gjøre.

– Jeg har lyst til å gå videre på skole og bli styrmann. Jeg mener det er lurt av meg å gjøre det nå mens jeg er ung. Ha fagbrevet og sertifikat i orden. Om styrmannsjobben ikke er noe for meg kan jeg fortsette som matros. Det vet jeg jo at jeg trives med, sier han.

Begge fagbrev

Inne i byssa er det full rulle. Frokostserveringen er over. Nå skal lunsjen forberedes. Alle kokkene har nok å holde på med. Byssa er varm og hektisk. Det runger i en radio i bakgrunnen til takt med kniver som kapper grønnsaker og andre råvarer. Inne i mylderet treffer vi på Kritika Sinlapakan. Kokkelærlingen er i gang med eltingen av brøddeig. Hun trives.

– Jeg begynte i oktober og skal ta fagprøven om et år. Jeg har fagbrev som servitør fra før av. Det tok jeg også i Hurtigruten, på «Richard With», sier hun.

Hun ønsket seg begge fagbrevene. Føler at hun står sterkere med det.

– Også trives jeg her i byssa, smiler hun.

Å ta fagbrev på et år krever likevel sitt. Hun skal gjennom alt det andre skal på to år, og det gjelder å holde fokus til en hver tid.

– Jeg har heldigvis det grunnleggende i bunn fra servitørlæra, men det er uansett mye å lære. Heldigvis får jeg god oppfølging, sier hun.

Kunden i sentrum

Det er rolig inne i restauranten. Servitørene tar seg en velfortjent matpause. Bordene er dekket og klare til innrykket av lunsjgjester. Servitørlærling Chada Yongyuen fra Stokmarknes i Nordland, begynner skiftet sitt til lunsj. Hun har vært om bord i ett år, og havnet tilfeldig om bord på «Trollfjord».

– Jeg hadde egentlig fått læreplass på MS «Nordkapp», men der hadde de ikke plass til meg likevel så jeg fikk byttet hit. Det synes jeg er fint. Jeg trives veldig godt. Vi blir godt mottatt som lærlinger i Hurtigruten. Vi henger i lag på fritiden og kollegene dine blir som familien din, smiler hun.

På ett år har hun lært veldig mye. Alt det grunnleggende om hygiene, borddekking og kundeservice har hun vært gjennom og lært grundig. Det siste året som gjenstår før fagprøven blir imidlertid utfordrende.

– Jeg skal i gang med å lære om ulike typer vin og druer, og hvilke viner som passer til ulike retter. Det blir veldig krevende, men spennende og artig også, sier hun.

God kjemi

Oppe på brua møter vi sikkerhetsoffiser om bord, Arvid Øye. Han er opplæringsansvarlig for dekkskadett Christian Aldrin. De to har en fin og ledig tone. Det er viktig mener sikkerhetsoffiseren.

– Å ha ansvaret for opplæringen av kadetter krever at vi går godt sammen og at kjemien stemmer. Vi er avhengig av at flere velger maritime yrker i fremtiden. Derfor må vi ta vare på alle lærlingene, uansett fagretning, så godt vi kan, sier Øye.

Oppe på åttende dekk har Hurtigruten Sjø AS (Hurtigrutens crewsenter – red.anm.) stand. De forteller om mulighetene, kriteriene og krav som stilles for å få jobb eller læreplass i rederiet. Crewkonsulent Jenny Mikkelsen Spring forteller at det er via kontoret deres i Kirkenes at jobb- og læreplassformidlingen skjer.

– Vi bistår alle båtene i Hurtigruten med bemanning, forklare hun.

På disse dagene under oppholdet i hovedstaden, har de også fått muligheten til å belyse at en jobb eller læreplass i Hurtigruten langt ifra er forbeholdt dem som bor langs kysten.

– Mange har vært innom oss. Både de som allerede er ansatt i et rederi, eller de som lurer på muligheten om å søke læreplass hos oss. Den enkleste måten å komme innenfor er å legge inn en søknad og CV på nettsiden vår. Vi tar kontakt hvis kandidatene er interessante for oss. Vi tar imot lærlingesøknader hele året, så det finnes alltid muligheter i Hurtigruten, slår hun fast.

Henger høyt

Det er liten tvil om at prisen for å være årets maritime lærebedrift i 2013 er velfortjent. En slik utmerkelse henger høyt i konsernet. Det kan vi tydelig lese på Hurtigrutens egen hjemmeside:

– Hurtigruten har vært en maritim pioner i arktiske farvann siden etableringen i 1893. Vi legger ned et betydelig arbeid i å rekruttere og utvikle dyktige sjøfolk, og vi er svært stolte over at dette arbeid verdsettes. Hurtigruten har fått mange priser opp gjennom årene, men dette være en av de aller viktigste, uttalte konsernsjef Daniel Skjeldam, da prisen ble overrakt ham i Tromsø i desember i fjor.

MS «Trollfjord»

Byggeår; 2002

Byggested: Rissa, Fosen, Norge

Passasjerer: 822

Bilplasser: 45

Tonnasje: 16140

Lengde: 135,75 m

Bredde. 21,5 m

Fart: 15

Kilde: Hurtigruten ASA

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.01.2014
10:48
26.04.2017 16:46



Mest lest

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

350.000 av dem som har vært ledig i 2020, får ikke feriepenger neste sommer av dagpengene de har fått utbetalt i år.

Emmie Olivia Kristiansen

350.000 dagpengemottakere kan gå glipp av feriepenger neste år

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

VEMODIG OPPRYDDING: Når Svea-gruvene jevnes med jorden, er det tøft for gruvebuser med lang fartstid.

Brian Cliff Olguin

Det stikker i hjertet på gamle gruvearbeidere – hele Svea-samfunnet skal vekk

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

FORSKJELLER: – Det er forskjeller mellom by og bygd, men det er bemanningsproblematikk svært mange steder. Dette må løses nå, og vi forstår at medlemmene opplever hverdagen som uforutsigbar. Tiltak er på gang, og vi har dialog om dette, sier de sentralt tillitsvalgte Jarle Eide, Helge Mathisen, Terje Nordgulen og Vivian Grimelid i Fagforbundet Post og finans Vestlandet.

Alf Ragnar Olsen

Posten Norge sa opp for mange: – Folk kom gråtende til meg

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Colourbox

Feriepengene er utrygge, det haster å endre loven, mener LO

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Sykepleiere og lærere sa nei til resultatet i kommuneoppgjøret. Dermed øker faren for streik.

Leif Martin Kirknes

Sykepleiere og lærere sier nei til lønnsoppgjøret. Hva skjer nå?

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekterne kun fått seks kroner ekstra for å jobbe natt og helg

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

FRIR TIL UNGE NORDMENN: Tradisjonelle danske fagforeninger blør medlemmer til den alternative fagforeningen Krifa, som gjør nye framstøt i det norske markedet.

colourbox.com

«Billig-fagforening» vil nå unge: Har ingen tariffavtaler og tror ikke på streik

Gorm Kallestad / NTB

Regelendring fra regjeringen vil tvinge mange over på uførepensjon, mener LO-topper

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Debatt

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Dette er ikke bare en streik for en levedyktig lønn, det er en streik for anerkjennelsen av yrket vårt og kampen om fremtiden, skriver Lukas S. Homestad. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

For min del, som permittert vekter siden midten av mars, blir jeg forbannet av dette

Leif Martin Kirknes

Elektrobransjen frykter A- og B-lag blant lærlinger


Flere saker