JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjømannsforbundet vil påvirke Venstres politikk

Vil Venstre jobbe for norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann? Sjømannsforbundet dro til Hell for å prøve å påvirke Venstre-delegatene på landsmøtet.
Ronny øksnes (f.v.), Merete Øystrøm og Børge Antonsen fikk besøk av Abid Raja på Venstres landsmøte.

Ronny øksnes (f.v.), Merete Øystrøm og Børge Antonsen fikk besøk av Abid Raja på Venstres landsmøte.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

HELL: – Venstre er nok et av de politiske partiene som har mulighet til å forbedre politikken sin på det maritime området, sier Ronny Øksnes til FriFagbevegelse.

Han er mest kjent som den svært aktive tillitsmannen for Color Line. Nå mønstrer han av for å ta fatt i Sjømannsforbundet sentralt.

Fredag tok han med seg Merete Øystrøm og Børge Antonsen til Venstres landsmøte på Hell. Målet er å besøke alle landsmøtene som kommer på rekke og rad utover.

Der deler de ut en folder som forklarer hvilken politikk som er ønsket på området. Fremst står målet om norsk lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel.

Viktig utredning

I 2017 vedtok Stortinget at det skal komme en offentlig utredning for å få fakta på bordet for å kartlegge hvilke virkemidler Norge har for å kunne bruke lovverk på sjøen slik vi gjør på land.

– Det er både gammeldags, umoderne og dyrt for Norge å gi redere grønt lys til å bedrive «lovlig» sosial dumping i norske farvann og på norsk sokkel. Tilskuddsordningen er ment å motvirke konsekvensene av det manglende lovverket, men vi mener krav til norske lønns- og arbeidsvilkår er et bedre alternativ. Et billigere, moderne og ikke minst rettferdig alternativ, er budskapet til delegatene på landsmøtet.

Stor forskjell

Øksnes mener de fleste andre land har skjønt at det er en forskjell mellom internasjonal shipping og innenlands maritim sektor.

– Vi er snart i 2020, men norsk maritim næringsliv henger igjen i gammeldags tenking og fordommer fra forrige århundre, mener Øksnes.

Norsk Sjømannsforbund har jobbet i over 10 år for å sikre norske kjøreregler til sjøs i Norge.

– Vi ønsker et regelverk som vil sikre sjøfolk grunnleggende trygghet og rettferdighet, og som vil gi norske sjøfolk en mulighet til å kunne konkurrere på like vilkår på sjøen i Norge. Arbeidstakere på land har det slik i Norge, og sjøfolk i over 90 andre land har ulike typer regelverk, mener Ronny Øksnes.

Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse