SKAL LAGE LOVFORSLAG: Forsker Hanna Furuseth og professor Finn Arnesen og ved Universitetet i Oslo fastslår at Norge har handlingsrom til å iverksette tiltak som sikrer norske sjøfolk likeverdige konkurransevilkår. Nå skal de utarbeide et lovforslag for hvordan dette kan gjøres.
Tri Nguyen Dinh
Skal utarbeide privat lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår på havet
Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund og LO er lei av at regjeringen trenerer en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår. Nå har de bedt jussprofessor Finn Arnesen og juridisk forsker Hanna Furuseth ved Universitetet i Oslo å utarbeide et privat lovforslag.
tri@lomedia.no
Arnesen og Furuseth var blant flere tunge akademikere på Universitetet i Oslo som utredet handlingsrommet for å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår langs norskekysten og på norsk sokkel. Dette gjorde de parallelt med utredningen som næringsdepartementet bestilte fra advokatfirmaet Wikborg Rein.
Begge utredningene konkluderte med at det var et betydelig handlingsrom både innenfor folkeretten, EØS-retten og handelsretten til å kunne stille et slikt krav. Likevel har regjeringen foreløpig ikke foretatt seg noe.
Nå begynner sjømannsorganisasjonene å miste tålmodigheten og har satt i gang en egen prosess. De har gitt Arnesen og Furuseth mandat til å utarbeide et lovforslag innenfor handlingsrommet som utredningene identifiserte da de kom våren 2019. De to skal sammen utarbeide en egen lov om norske lønns- og arbeidsvilkår. Videre har de fått i mandat å vurdere endringer i eksisterende lovgivning, herunder skipsarbeidsloven og konsesjonslovgivningen.
Når lovforslaget er på plass, sannsynligvis i februar, vil sjømannsorganisasjonene bruke dette som en oppskrift og innspill til næringsdepartementet på hvordan det kan gjøres.
VIL HJELPE REGJERINGEN I GANG: NSF-leder Johnny Hansen og NSOF-leder Hans Sande er utålmodige og vil lage et lovforslag som regjeringen kan bruke i sitt videre arbeid for å innføre norske vilkår i Norge.
Maritim Logg
Kritisk for fraktefarten
– Rederiforbundet har påstått at arbeidstakersiden ikke har forklart hvordan norske lønns- og arbeidsvilkår skal reguleres. LO har på sin side bedt statsråden nedsette et hurtigarbeidende utvalg med mandat til å utarbeide et lovutkast. Det ønsker imidlertid ikke statsråden. Antageligvis fordi Rederiforbundet kjemper med nebb og klør for å opprettholde dagens uregulerte arbeidsmarked til sjøs hvor redere kan sette bekvemmelighetsflagg i hekken, bemanne fartøyet med billig arbeidskraft fra Asia og Øst-Europe og på den måten sette norske sjøfolk på land, sier leder av Norsk Sjømannsforbund Johnny Hansen.
Han påpeker at for frakt av gods mellom norske havner (fraktefarten) er det kun 20 prosent av flåten som er på NOR-flagg (med norske sjøfolk og norske betingelser). Dette er tall som finnes hos Statistisk sentralbyrå (SSB). SSBs statistikk forteller også at bekvemmelighetsflagg har overtatt markedsandelene til NOR.
Putter besparelsen i egen lomme
– Alle vet at det er to viktige grunner til at redere velger bekvemmelighetsflagg. Det er å spare mannskapsutgifter og for å unngå norsk lov. Kostnadsbesparelsen stikker rederne i lomma mens norske sjøfolk står igjen på land. Norge kan ikke være bekjent av å ha en slik modell for arbeidslivet i norske farvann, sier Hansen.
Dette er en gjengivelse av Rederiforbundets posisjoner de ikke kjenner seg igjen i. I en epost til Maritim Logg skriver de at norsk maritim kompetanse er viktig for næringen og at de sammen med sjømannsorganisasjonene vil arbeide for stadig forbedringer i refusjonsordningen.
– Dagens ordning med NOR og NIS og nettolønnsordning mener vi er det rette verktøyet for å sikre nettopp denne konkurransekraften og beholde norske sjøfolk, sier administrerende direktør i Norges Rederiforbund, Harald Solberg.
– Vi skulle gjerne gått lenger i å forsterke nettolønnsordningene på NIS-skip, også for skip i kystfart. Men dette har det vært svært begrenset interesse for blant sjømannsorganisasjonene, sier Solberg.
- Verken utredningene som er lagt frem eller kravene fra sjømannsorganisasjonene har gjort det mulig for oss å forstå hvordan et eventuelt krav om norske lønns og arbeidsvilkår skulle vært gjort gjeldene på en måte som sikrer konkurransekraften for både rederier og sjøfolk, sier Solberg.
Ikke nok med refusjonsordningen
NSF-leder Johnny Hansen er sterkt uenig med Solberg. Han mener det viktigste tiltaket å bevare norske sjøfolk og norsk maritim kompetanse på er å innføre krav om norske vilkår nå, før det er for sent.
– Statsråden (Torbjørn Røe Isaksen red. anm.) har nå en historisk mulighet til å bli den som innfører norske lønns- og arbeidsvilkår til sjøs. I så måte vil dette lovforslaget gi ham en oppskrift på hvordan det kan gjøres. Alternativt kan han bli den siste statsråden som aktivt kjemper for et system med sosial dumping til sjøs. Jeg håper næringsministeren snarest skjærer gjennom og sørger for at det i fremtiden blir mulig å bo i Norge og jobbe i norske farvann.
– Endring kan få store konsekvenser
Maritim Logg har forsøkt å få en uttalelse fra Torbjørn Røe Isaksen. Han hadde ikke mulighet, men på epost svarer politisk rådgiver Hannah Atic (H):
– Å innføre et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på utenlandske skip i norske farvann og på norsk sokkel vil være en tydelig endring i norsk skipsfartspolitikk, som potensielt kan få store konsekvenser for næringen. Derfor er det viktig at vi har en grundig prosess, der vi både ser på hvilke muligheter vi har, men også hvilke beslutninger som er best for næringen som helhet, skriver Atic.
Atic understreker at hun er klar over sjømannsorganisasjonenes bekymring for at stadig mer av kysttransporten utføres av utenlandske skip, med utenlandske mannskap som har et lønnsnivå som er vanlig i deres hjemland. Men hun ønsker nøye gjennomgang før en eventuell endring.
– I fortsettelsen er det viktig at vi får mer klarhet i både hva som er dagens situasjon og konsekvensene av mulige endringer. Dette har vi bedt partene om å gi konkrete innspill på.
Fakta
Refusjonsordningen er en statlig tilskuddsordning til sysselsetting av arbeidstakere på sjøen for å sikre norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk, samt sikre rederiene konkurransedyktige rammevilkår.
Fakta
Refusjonsordningen er en statlig tilskuddsordning til sysselsetting av arbeidstakere på sjøen for å sikre norsk maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk, samt sikre rederiene konkurransedyktige rammevilkår.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin