JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Spørsmålet er om norske sjøfolk skal få være med og ta opp våre felles ressurser fra havet

Det som forundrer meg er «regjeringspartiet» som sier de kjemper for norske sjøfolk er helt stille, og det ser ut som at de har godtatt at regjeringen kommer med denne svadaen for å tekkes Rederiforbundet, skriver sjømannskokken Jan Nilsen i dette innlegget.
ARTIKKELFORFATTER: Jan Nilsen.

ARTIKKELFORFATTER: Jan Nilsen.

Tri Nguyen Dinh

Saken oppsummert

2019 har så langt vært det beste året siden oljekrisen snudde hele oljebransjen på hodet i 2014-2015, ratene går opp og flere skip går ut av opplag. Rederiene sliter med å få tak i folk. Det er naturlige årsaker og noe av skylden må bransjen ta selv. Noe er på grunn av oppturen i servicebåt næringen og noen har begynt på land.

Jeg har lenge advart mot dette med utstrakt bruk av vikarer. Få faste jobber gir ikke en forutsigbar og stabil livssituasjon for de med studie og huslån.

Håper vi ser en endring fremover og at oppturen i bransjen fortsetter.

Etter at vi gikk ut med innlegget for tre år siden, har jeg flere ganger blitt kontaktet av sjøfolk med ganske alvorlige og sjokkerende historier.

Jeg frykter vi ser en eskalering av det jeg kaller et angrep på våre rettigheter som har blitt kjempet frem i årtier og som vi i dag tar for gitt. Det har kommet en kynisme og mangel på empati som jeg ikke har opplevd før. Noen har jeg kunnet hjulpet med å henvise de videre til Sjømannsforbundet, andre har jeg kun hjulpet med å lytte. Da har jeg følt meg nytteløs. Men når jeg har fått tilbakemelding at ting har ordnet seg, har jeg sett lyst på livet igjen.

LES OGSÅ: Frode, Ronny og Vidar mistet jobbene sine til filippinske sjøfolk. Lovlig, mener lagmannsretten

Jeg frykter vi ser så smått begynnelsen på tilstander vi ikke skal ha i norske farvann på norske båter på norsk sokkel.

Forbundene har kjempet lenge for norske lønns- og arbeidsvilkår. Nå har utredningene kommet. Ikke unaturlig ser Sjømannsorganisasjonene og LO lysere på situasjonen enn næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gjør. Der er noen punkt som kan tolkes at de går i vår disfavør men de stemmer ikke overens med hva kontrollorganet i EU, ESA har uttalt at det ligger ikke noe i EØS avtalen som kommer i konflikt med norske lønns- og arbeidsvilkår.

Det er tydelig at utredningen ikke gir næringsministeren så mye kjøtt på bena når det kommer til overbevisende og tydelige argument for at Norge ikke kan innføre trygge og forutsigbare ordninger for sine sjøfolk.

Det jeg ikke forstår er konklusjonen til ministeren der han sier at marginale oljefelt ikke kan utvinnes fordi båtene vil bli for dyre, og at da vil båtene gå inn i norsk sektor fra utlandet.

Det ministeren da egentlig sier er at regjeringen da vil la båtene komme inn fra utlandet med arbeidskraft fra billigere land. Altså vil den norske stat innføre sosial dumping i norske farvann og på norsk sokkel.

Ellers så må oljeselskapene flytte sine baser utenlands med de følger det vil få for arbeiderene og kommunene det gjelder.

Panikken må ha fått godt fotfeste i regjeringskontorene når de ikke ser galskapen i det de sier.

Du trenger ikke å være økonom for å forstå at dette ikke henger på greip.

LES OGSÅ: Næringsdepartementet har ikke tatt stilling til kravet om norske vilkår i norske farvann

Vi sjøfolk tjener ikke så mye at oljeselskapene vil finne det lønnsomt å legge ned virksomheten i Norge for å tekkes regjeringen og Rederiforbundet.

Det som forundrer meg er «regjeringspartiet» som sier de kjemper for norske sjøfolk er helt stille og det ser ut som at de har godtatt at regjeringen kommer med denne svadaen for å tekkes Rederiforbundet. Det virker besynderlig fra et parti som har så mange medlemmer som er sjøfolk.

Det vi sjøfolk må være klar over er at oppturer og nedturer følger en syklus. Det er sikkert som amen i kirka. Og selv om ting tilsynelatende ser bedre ut nå så har ikke rederiene kommet over kneika. Og vi er ikke trygge.

Oljesektoren kommer til å eksistere i mange tiår til. Spørsmålet er om det skal være norske sjøfolk med på å ta opp våre felles ressurser opp av havet. I tillegg kommer nye næringer.

LES OGSÅ: Sp vil tvinge gjennom norske arbeidsvilkår i norske farvann

Oljeselskapene trenger båter, norske rederier har båtene men klarer ikke å skaffe mannskap. Dermed må enten oljeselskapene ta inn utenlandske båter med utenlandsk mannskap som konkurrerer vekk norske båter. Eller slippe utlendinger inn i en større målestokk en i dag. Og på grunn av den økonomiske situasjonen klarer de ikke å betale norsk lønn. Dermed har regjeringen grunn til å lette på regelverket og vips er vi norske sjøfolk historie.

Derfor er norske lønns og arbeidsvilkår så avgjørende for om vi i fremtiden har norske sjøfolk og at vi kan kalle oss en sjøfartsnasjon.

Derfor må vi ikke gi oss og la oss lure av regjeringen til å tro at dette er så vanskelig.

Jeg sier ikke at det ikke er ting en må se på og at det ikke fins hindringer. Men jeg er overbevist om at de lar seg håndtere så lenge det er vilje og en forstår alvoret i situasjonen.

Jeg har vært så heldig å få lov til å jobbe med dette som medlem av «Faglig utvalg i Senterpartiet Møre og Romsdal». Der har vi, i samarbeid med Norsk Sjømannsforbund, hatt møte på Vestbase i Kristiansund 20. august, der leder i næringskomiteen Geir Pollestad (SP) og SP sin kandidat til fylkesordfører i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim, pluss Geir Inge Lien (Sp), Odd Helge Gangstad (Sp), faglig utvalg sin leder Bengt G Eriksson og undertegnende ble orientert av Stian Grøthe og Rune Larsen fra Sjømannsforbundet. Vi hadde omvisning på basen og møtet sluttet med avisintervju. Vi fikk gode signaler fra Geir Pollestad og fylkespolitikerne ga klart utrykk for at de forstår alvoret og hvilke konsekvenser sosial dumping vil få for norske sjøfolk og lokalsamfunn langs kysten.

Skrevet av Jan Nilsen, kokk i Havila og administrator i Facebookgruppen "Norske sjøfolks framtid".

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss