ARTIKKELFORFATTER: Jan Nilsen.
Tri Nguyen Dinh
Spørsmålet er om norske sjøfolk skal få være med og ta opp våre felles ressurser fra havet
Det som forundrer meg er «regjeringspartiet» som sier de kjemper for norske sjøfolk er helt stille, og det ser ut som at de har godtatt at regjeringen kommer med denne svadaen for å tekkes Rederiforbundet, skriver sjømannskokken Jan Nilsen i dette innlegget.
2019 har så langt vært det beste året siden oljekrisen snudde hele oljebransjen på hodet i 2014-2015, ratene går opp og flere skip går ut av opplag. Rederiene sliter med å få tak i folk. Det er naturlige årsaker og noe av skylden må bransjen ta selv. Noe er på grunn av oppturen i servicebåt næringen og noen har begynt på land.
Jeg har lenge advart mot dette med utstrakt bruk av vikarer. Få faste jobber gir ikke en forutsigbar og stabil livssituasjon for de med studie og huslån.
Håper vi ser en endring fremover og at oppturen i bransjen fortsetter.
Etter at vi gikk ut med innlegget for tre år siden, har jeg flere ganger blitt kontaktet av sjøfolk med ganske alvorlige og sjokkerende historier.
Jeg frykter vi ser en eskalering av det jeg kaller et angrep på våre rettigheter som har blitt kjempet frem i årtier og som vi i dag tar for gitt. Det har kommet en kynisme og mangel på empati som jeg ikke har opplevd før. Noen har jeg kunnet hjulpet med å henvise de videre til Sjømannsforbundet, andre har jeg kun hjulpet med å lytte. Da har jeg følt meg nytteløs. Men når jeg har fått tilbakemelding at ting har ordnet seg, har jeg sett lyst på livet igjen.
Jeg frykter vi ser så smått begynnelsen på tilstander vi ikke skal ha i norske farvann på norske båter på norsk sokkel.
Forbundene har kjempet lenge for norske lønns- og arbeidsvilkår. Nå har utredningene kommet. Ikke unaturlig ser Sjømannsorganisasjonene og LO lysere på situasjonen enn næringsminister Torbjørn Røe Isaksen gjør. Der er noen punkt som kan tolkes at de går i vår disfavør men de stemmer ikke overens med hva kontrollorganet i EU, ESA har uttalt at det ligger ikke noe i EØS avtalen som kommer i konflikt med norske lønns- og arbeidsvilkår.
Det er tydelig at utredningen ikke gir næringsministeren så mye kjøtt på bena når det kommer til overbevisende og tydelige argument for at Norge ikke kan innføre trygge og forutsigbare ordninger for sine sjøfolk.
Det jeg ikke forstår er konklusjonen til ministeren der han sier at marginale oljefelt ikke kan utvinnes fordi båtene vil bli for dyre, og at da vil båtene gå inn i norsk sektor fra utlandet.
Det ministeren da egentlig sier er at regjeringen da vil la båtene komme inn fra utlandet med arbeidskraft fra billigere land. Altså vil den norske stat innføre sosial dumping i norske farvann og på norsk sokkel.
Ellers så må oljeselskapene flytte sine baser utenlands med de følger det vil få for arbeiderene og kommunene det gjelder.
Panikken må ha fått godt fotfeste i regjeringskontorene når de ikke ser galskapen i det de sier.
Du trenger ikke å være økonom for å forstå at dette ikke henger på greip.
LES OGSÅ: Næringsdepartementet har ikke tatt stilling til kravet om norske vilkår i norske farvann
Vi sjøfolk tjener ikke så mye at oljeselskapene vil finne det lønnsomt å legge ned virksomheten i Norge for å tekkes regjeringen og Rederiforbundet.
Det som forundrer meg er «regjeringspartiet» som sier de kjemper for norske sjøfolk er helt stille og det ser ut som at de har godtatt at regjeringen kommer med denne svadaen for å tekkes Rederiforbundet. Det virker besynderlig fra et parti som har så mange medlemmer som er sjøfolk.
Det vi sjøfolk må være klar over er at oppturer og nedturer følger en syklus. Det er sikkert som amen i kirka. Og selv om ting tilsynelatende ser bedre ut nå så har ikke rederiene kommet over kneika. Og vi er ikke trygge.
Oljesektoren kommer til å eksistere i mange tiår til. Spørsmålet er om det skal være norske sjøfolk med på å ta opp våre felles ressurser opp av havet. I tillegg kommer nye næringer.
LES OGSÅ: Sp vil tvinge gjennom norske arbeidsvilkår i norske farvann
Oljeselskapene trenger båter, norske rederier har båtene men klarer ikke å skaffe mannskap. Dermed må enten oljeselskapene ta inn utenlandske båter med utenlandsk mannskap som konkurrerer vekk norske båter. Eller slippe utlendinger inn i en større målestokk en i dag. Og på grunn av den økonomiske situasjonen klarer de ikke å betale norsk lønn. Dermed har regjeringen grunn til å lette på regelverket og vips er vi norske sjøfolk historie.
Derfor er norske lønns og arbeidsvilkår så avgjørende for om vi i fremtiden har norske sjøfolk og at vi kan kalle oss en sjøfartsnasjon.
Derfor må vi ikke gi oss og la oss lure av regjeringen til å tro at dette er så vanskelig.
Jeg sier ikke at det ikke er ting en må se på og at det ikke fins hindringer. Men jeg er overbevist om at de lar seg håndtere så lenge det er vilje og en forstår alvoret i situasjonen.
Jeg har vært så heldig å få lov til å jobbe med dette som medlem av «Faglig utvalg i Senterpartiet Møre og Romsdal». Der har vi, i samarbeid med Norsk Sjømannsforbund, hatt møte på Vestbase i Kristiansund 20. august, der leder i næringskomiteen Geir Pollestad (SP) og SP sin kandidat til fylkesordfører i Møre og Romsdal, Kristin Sørheim, pluss Geir Inge Lien (Sp), Odd Helge Gangstad (Sp), faglig utvalg sin leder Bengt G Eriksson og undertegnende ble orientert av Stian Grøthe og Rune Larsen fra Sjømannsforbundet. Vi hadde omvisning på basen og møtet sluttet med avisintervju. Vi fikk gode signaler fra Geir Pollestad og fylkespolitikerne ga klart utrykk for at de forstår alvoret og hvilke konsekvenser sosial dumping vil få for norske sjøfolk og lokalsamfunn langs kysten.
Skrevet av Jan Nilsen, kokk i Havila og administrator i Facebookgruppen "Norske sjøfolks framtid".
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin