Steile fronter om lønns- og arbeidsvilkår til sjøs
Stortingsdebattene under dagens spørretime viser at de politiske frontene, når det gjelder tiltak for maritim næring, er fastlåste.
NORSK LØNN: Sigbjørn Gjelsvik (Sp) vil kreve norske lønns- og arbeidsvilkår på Norges kyst.
NTB
omar.jorgensen@sjooff.no
Under den muntlige delen av spørretimen gikk Frp-leder Siv Jensen til angrep på regjeringens foreslåtte reduksjon i refusjonsordningen for sjøfolk – den såkalte nettolønnsordningen.
– Det er vanskelig å få øye på regjeringens bidrag for å avhjelpe den situasjonen maritim næring står i, sa Jensen, før hun fortsatte:
– Hvorfor følger ikke statsministeren opp sin egen plattform?
Store kutt
I regjeringens forslag til statsbudsjett ble det foreslått å kutte i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk fra 216.000 til 200.000 kroner, samt å kutte ut refusjonsordningen for frakteskip i utenriksfart («deepsea»).
Innføringen av tak på nettolønnsordningen gjør for eksempel at de blir 34.000 kroner dyrere for Color Line å ha en norsk matros som ansatt
Kutt i refusjonsordningen «deepsea» gjør at tradisjonsrike rederier som Odfjell sier at de må revurdere sin satsning på norske sjøfolk.
Statsminister Erna Solberg (H) mente på sin side at regjeringen viderefører et «veldig høyt nivå» i nettolønnsordningen.
– Jeg er for en nettolønnsordning, men vi må sette en begrensning på hvor mye vi kan gjøre for hver enkelt arbeidsplass, sier hun.
Viste til Storbritannia
I den ordinære spørretimen ble norske lønns- og arbeidsforhold på sokkelen og i norske farvann tema.
Sigbjørn Gjelsvik, Sp og medlem av finanskomitéen, stilte næringsministeren følgende spørsmål: «Norske sjømannsorganisasjoner og LO, har sammen med bl.a. Senterpartiet i en årrekke krevd at Norge innfører regler om norske lønns- og arbeidsvilkår på Norges kyst og sokkel. Regjeringen har tidligere avvist dette og vist til at dette vil kunne være ulovlig etter internasjonal lov. Fra 1. oktober i år innførte Storbritannia krav om britisk minstelønn for alle skip som opererer på britisk sokkel. Vil regjeringen innføre regler som sikrer norske lønns- og arbeidsvilkår på Norges kyst og sokkel?»
Ikke uventet viste næringsminister Iselin Nybø til det partssammensatte maritime utvalget som ble nedsatt i august.
- Vi avventer utvalgets innstilling som skal komme innen 31. desember i år, sa Nybø.
Videre sa hun at utvalgets mandat var både å se på tilskuddsordningen for sjøfolk (nettolønn) og om det bør innføres et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår på sokkelen og i norske farvann.
- Partene er uenige i sistnevnte problemstilling, men mandatet innebærer at man skal se hen til andre sokkelstater og Storbritannias beslutning kan være relevant, sa Nybø.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.