BEKYMRET: I dette innlegget har matros Håvard Andreas Lervik Hansen en bønn til myndighetene.
Privat
Debatt:
«Unge sjøfolk kvier seg for å etablere seg med hjem og familie, for det kan ta slutt når som helst»
Vi må kunne gi unge som kan tenke seg et liv til sjøs, en framtid hvor man ikke trenger frykte utflagging og sosial dumping, skriver matros Håvard Andreas Lervik Hansen.
Et løfte til unge sjøfolk
Noe av det første jeg hørte som førstereisgutt var ordene – «det er ikke for alle». Det høres kanskje rart ut, men en ting har jeg skjønt; livet på sjøen er livet for meg. Det er vanskelig å tenke seg noe annet.
Vi er et sjøfarende folk. Vår sjøfartshistorie er unik. Bare tenk på den innsatsen som ble nedlagt av krigsseilerne våre. Og på tiårene etter krigen da tusenvis av norske ungdommer dro til sjøs og gjorde handelsflåten til en av de virkelig store juvelene i den norske kronen. Vi, et av verdens minste folk, hadde en av verdens største flåter, og norsk sjøfart har vært med på å bygge velferdsstaten Norge, bit for bit.
Bra enn så lenge
Enn så lenge vaier det norske flagget over en av verdens mest moderne offshore flåter, og ennå er det unge som vil reise til sjøs. Vi er kanskje ikke like mange, og så godt som ingen av oss seiler i langfart under fjerne himmelstrøk, men havet har samme tiltrekningskraft som før. Da jeg var 15 år bestemte i alle fall jeg meg for at det var sjømann jeg ville bli, akkurat som bestefar. En mann av saltvannsfolket, på lag med havet. Kunnskapsrik og klok, nevenyttig, ærlig og tillitsfull. Jeg syntes det var noe å strekke seg etter. Jeg trodde vi skulle være en del av framtiden.
Store ord
Dagens regjering snakker med store ord om å ivare ta norsk arbeidskraft, og om å løfte verdien av et fagbrev. Men vi sjøfolk se ikke ut til å falle inn under den kategorien som skal ivaretas og løftes. Har innsatsen til norske sjøfolk igjen gått i glemmeboka? Norske krigsseilere ble dypt skuffet av den behandlingen de fikk etter krigen. De hadde satt livet på spill og hadde fortjent så mye, mye mer. De tusener av sjøfolk som ble satt på land når vi fikk NIS flagg i 1987 ble også skuffet. De trodde på en mer retterferdig løsning. Så la oss nå stå sammen for å unngå at dagens ungdom blir like skuffet. Vi må kunne gi unge som kan tenke seg et liv til sjøs, med maritimt fagbrev i hånda, en framtid hvor man ikke trenger frykte utflagging og sosial dumping. Er det egentlig for mye å forlange? At alle skal ha norsk lønn og norske arbeidsvilkår når de faktisk jobber i Norge? Å måtte konkurrere på like linje, det har jeg nemlig ingenting imot.
Usikre vilkår
Stortinget påla regjeringen å utrede hvilket handlingsrom Norge har for å kunne stille krav til norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann, og på norsk sokkel, i juni 2017. Men jobben har ikke blitt gjort, og sjøfolk i dag lever under usikre kår. Unge sjøfolk kvier seg for å etablere seg med hjem og famille, for det kan ta slutt når som helst. Det er også tungt for de som har tilbrakt et langt yrkesliv på sjøen. De føler seg ikke verdsatt lenger, og kjenner på uroen for at de ikke skal få lov til å stå løpet ut. Alt dette gjør meg både bekymret, redd og frustrert, for jeg skjønner virkelig ikke hvor det bærer hen i det politiske Norge når det gjelder sjøfarten.
Kjære regjering; norske sjøfolk trenger den samme rettferdigheten og tryggheten for sine arbeidsplasser som arbeidsfolk har på land! Vi må jobbe sammen, og ikke mot hverandre, for å finne gode løsninger for at norske skip fortsatt skal være en viktig del næringslivslivet og bidra med norske arbeidsplasser. Slik det er nå mangler både anerkjennelse, og respekt, fra det politiske Norge.
Jeg og mange flere har en yrkesutdannelse, og ønsker å jobbe med det vi kan. Et solidarisk flagg som representerer stolthet til en yrkesgruppe som på mange måter har gitt alt for Norge.
Det det mangler et løfte til våre unge til sjøs. Det er vi som er den moderne, norske handelsflåtens fremtid. Norge har bruk for oss.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin