JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FØRTE SAKEN: LO-advokat Imran Haider førte saken for Norsk Sjøoffisersforbund.

FØRTE SAKEN: LO-advokat Imran Haider førte saken for Norsk Sjøoffisersforbund.

Eirik Dahl Viggen

Viktig avklaring om selvbetjente kiosker på ferger

Dom i lagmannsretten gir viktig avklaring om driften av selvbetjente kiosker på ferger.



18.06.2021
16:35
21.06.2021 09:26

I en fersk dom fastslår Gulating lagmannsrett som tingretten at styringsretten gir hjemmel til å pålegge sjøoffiserer (kapteiner og styrmenn) oppgaver knyttet til selvbetjente kiosker på ferger.

Klart skille

Lagmannsretten oppstiller imidlertid et klart skille mellom operative oppgaver (fylle på varer, håndtere kunder, rengjøre mm) på den ene siden og administrative oppgaver på andre siden, hvor varebestilling er den mest tidkrevende. Rettens vurdering er at sjøoffiserene kun skal utføre administrative oppgaver knyttet til kioskdriften.

- At operative oppgaver med kioskdrift ikke skal utføres av kapteiner og styrmenn er en viktig prinsipiell seier for oss, sier viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten

- At operative oppgaver med kioskdrift ikke skal utføres av kapteiner og styrmenn er en viktig prinsipiell seier for oss, sier viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten

Omar Jørgensen

- At retten viser til at kaptein og styrmann innehar lederstillingene ombord, og etter dette fastslår at de operative oppgavene med kioskdriften ikke skal utføres av dem, men av det øvrige mannskapet, er en viktig prinsipiell seier for oss, sier viseadministrerende direktør og advokat i Norsk Sjøoffisersforbund, Hilde Flåten.

Gikk til sak

Saken kjent som «kiosksaken» eller «svelesaken», gjelder Fjord 1 sin overgang til selvbetjente kiosker på ferger. I denne sammenheng ble nye kioskoppgaver lagt på styrmenn og kapteiner i medhold av styringsretten. Tidligere ble arbeidet utført av cateringansatte som var organisert i Sjømannsforbundet, og som rapporterte til rederiansatte på land. Saksøkerne, henholdsvis kaptein og styrmann som begge er medlemmer av Norsk Sjøoffisersforbund, gikk dermed til sak mot arbeidsgiver Fjord1 med påstand om at pålegget om å utføre oppgaver knyttet til kioskdriften er rettsstridig.

En hovedanførsel fra saksøkerne var at oppgavene ikke kunne pålegges sjøoffiserene fordi stillingsbetegnelsen og praksis utgjorde en begrensning på styringsretten. Det ble også anført at arbeidet var såpass tidkrevende at det lå utenfor arbeidsgivers styringsrett å pålegge denne type oppgaver.

Prinsippiell

– Norsk Sjøoffisersforbund mente at saken var så prinsipiell viktig at vi ønsket en rettslig avklaring. I så måte har vi nå fått en nyttig og gledelig klargjøring når lagmannsretten fastslår at de operative oppgavene med kioskdriften ikke skal utføres av kaptein og styrmann, men av det øvrige mannskapet, sier Hilde Flåten.

Rettens vurdering

«Kiosksaken» har nå vært gjennom to rettsinstanser. Med henvisning til Høyesteretts praksis begrenset lagmannsretten prøvingen til spørsmålet om det forelå misbruk av styringsretten.

Saksøkerne hevdet at så lenge sjøoffiserene hadde ansvaret for kioskdriften, falt også det operative arbeidet på dem fordi matrosene ofte ikke var tilgjengelige. Tidsestimatene innhentet fra saksøkerne inkluderte den tid styrmennene brukte på kioskarbeid, herunder de operative oppgavene. På de mest trafikkerte sambandene utgjorde dette, ifølge saksøkerne, 12-16 timer pr uke.

Lagmannsretten la derimot til grunn at styrmennene ikke behøvde å utføre de operative oppgavene, jf. at de ankende parter (saksøkerne):

«… har gjort gjeldende at arbeidsbelastningen for styrmennene vil bli større dersom mannskapet ikke ufører sine arbeidsoppgaver. Dette er flertallet ikke enig i. Styrmennene har i henhold til rutinen det overordnede ansvaret for at oppgavene blir gjennomført. I dette ligger at styrmannen skal påse at mannskapet utfører sine arbeidsoppgaver, og om nødvendig gi instruks.»

Selskapets tidsestimat på noen få timers arbeid per uke ble dermed i stedet lagt til grunn. Det ble videre lagt til grunn av retten at de administrative oppgavene ikke skilte seg fra andre administrative oppgaver. Arbeidet kunne dessuten, ifølge retten, utføres på rolige tidspunkter uten å komme i strid med lovpålagte oppgaver bl.a. knyttet til sjøsikkerhet. Retten viser også til samfunnsutviklingen med økt automatisering.

Konsekvenser av dommen

Rettens vurdering er altså at sjøoffiserene kun skal utføre administrative oppgaver. Når det gjelder de operative oppgavene, kan disse, ut fra hva lagmannsretten sier, i utgangspunktet droppes. Dette gjelder selv om det skulle medføre at kundene må vente, og det eventuelt blir et dårlig arbeidsmiljø for matrosene som eventuelt får tildelt oppgavene, og må utføre disse i tillegg til annet arbeid.

– Det er LO advokat Imran Haider som har ført saken for våre medlemmer, og vi er svært tilfredse med det arbeidet som er lagt ned i saken. Dommen vil ikke bli anket til Høyesterett, da vi er fornøyde med resultatet, sier Hilde Flåten.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.06.2021
16:35
21.06.2021 09:26



Mest lest

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

«Alejandro» er ofte på Fugleåsen døgnhvileplass utenfor Oslo, hvor man til enhver tid finner et hundretalls utenlandske lastebiler.

Stein Inge Stølen

«Alejandro» fra Filippinene frakter laks i Norge for 25 kroner timen

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

FRIVILLIG MANNSKAP: Ronny Frantzen var også en del av Norsk Folkehjelps frivillige mannskapet denne dagen.

Brian Cliff Olguin

Dette er historien om tre folkehjelpere som ble dratt inn i dramaet 22. juli fra hver sin kant

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

RINGEVIKAR: «Hei, kan du jobbe i morgen?» Å være tilkallingsvikar er uforutsigbart. Samtidig kan du alltid takke nei til en vakt.

Colourbox

Er du tilkallingsvikar? Dette er rettighetene dine

Kronikk

 Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Etter hvert som årene gikk svikta du oss, skriver Jannike Amalie Sveinsdatter Arnesen.

Martin Guttormsen Slørdal

«La meg fortelle deg hvor jævlig 22. juli 2011 var»

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Dagens Næringsliv skriver at Arbeiderpartiet ikke ønsker å gi Frp nødhjelp før høstens stortingsvalg. (Arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Arbeiderpartiet går inn i valgkampen med en Listhaug-strategi

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

VIL HA HØYRESIDEN MED: AUF-leder Astrid Hoem og Eskil Pedersen er glade for at ikke AUF står aleine lenger i debatten om å forebygge høyreekstremisme.

Jan-Erik Østlie

Eskil Pedersen: – Jeg og AUF ble kalt fiender av demokratiet

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Næringsminister Iselin Nybø (V) og statsminister Erna Solberg. (Arkivfoto)

Erlend Angelo

Hemmelig notat ble ikke lagt fram for Stortinget i Bergen Engines-saken

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

SV-leder Audun Lysbakken kaller saken en skandale og mener at arbeidsfolk har betalt prisen for krisen.

Colourbox.com

Louis Vuitton Norge fikk nær 900.000 i koronastøtte – eierne vil ta ut 40 millioner i utbytte

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

I talen sin takket Erna Solberg de overlevende som den siste tiden har stått frem med sine historier.

Jan-Erik Østlie

Erna Solberg: Det er lov å kjenne på raseriet

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

22. JULI: Tonje Brenna, som for 10 år siden var generalsekretær i AUF og overlevde terroren på Utøya, har skrevet bok om dette.

Jan-Erik Østlie

Det lange tiåret da Tonje Brenna ble voksen

Werner Juvik

Advarer arbeidsfolk mot Senterpartiets regjeringsplan

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Den tidligere sjåføren hadde krevd 12,9 millioner kroner. Forsikringsselskapet hadde lagt ned påstand om frifinnelse. (Illustrasjonsfoto)

Roy Ervin Solstad

Drosjesjåfør tilkjent 5 millioner kroner i erstatning etter trafikkulykke

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

AUF-leder Astrid Willa Eide Hoem er håpefull for framtidens debatt om hatretorikk og terrorisme.

Jan-Erik Østlie

Vi kan ikke skru av lyset for debatten 23. juli, mener AUFs leder

Kommentar

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Stortingsrepresentant Ove Trellevik (H) mener vi trenger flere milliardærer, ikke færre.

Vigdis Askjem

«Høyre drar i gal retning, men det er oppløftende at Ove Trellevik viser partiets sanne ansikt»

Kronikk

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Ungdommene på Utøya ble drept fordi de ved sin eksistens og sitt engasjement bar bud om at disse verdiene skal forme det norske samfunnet også i det 21. århundret, skriver LOs leder.

Leif Martin Kirknes

«Det er på tide at vi tar et kollektivt oppgjør med tankene som førte til terrorangrepet»

Kommentar

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Taxireformen blir reversert dersom de rødgrønne vinne høstens valg.

Roy Ervin Solstad

«Frislippet i taxinæringen har fått negative følger både for drosjesjåfører og kundene»

Kommentar

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

Vi har alle et ansvar for at 22.juli aldri glemmes og aldri gjentar seg, skriver Svein-Yngve Madssen.

NTB scanpix

«Jeg passerer graven hennes hver eneste uke. Vi må aldri glemme at alt rundt 22.juli dreier seg om mennesker»

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

– Dette er et veldig kraftig signal om at folket vil ha forandring, sier SV-leder Audun Lysbakken. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Sju av ti mener rike nordmenn skatter for lite: – Et veldig kraftig signal, sier SV-lederen

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

GLEDE: Siv Iren Grande har en varig tilrettelagt arbeidsplass (VTA) og har vært der i fire års tid. Hun skryter av at det er den beste arbeidsplassen hun har hatt.

Tormod Ytrehus

Her driver vekstbedriften sin egen campingplass: – Den beste arbeidsplassen jeg har hatt

Utøya og daglig leder Jørgen Watne Frydnes har fått Fritt Ord Honnørs pris for 2021. De får prisen for å ha gjort et åsted for terrorangrep og massedrap til en arena for kunnskap, diskusjon og motstand.

Utøya og daglig leder Jørgen Watne Frydnes har fått Fritt Ord Honnørs pris for 2021. De får prisen for å ha gjort et åsted for terrorangrep og massedrap til en arena for kunnskap, diskusjon og motstand.

Ole Palmstrøm

Utøya og daglig leder Jørgen får Fritt Ords Honnør for 2021


Flere saker