JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Medarbeiderne som innovatører

Hvorfor er det en god idé å satse på medarbeiderdrevet innovasjon? Jo, fordi det er lønnsomt. Nye produkter, lavere sykefravær og flere foranøyde ansatte. Og ikke minst er det positivt for bunnlinja.

Innovasjon innebærer å unnfange og realisere nye løsninger som er verdifulle både for virksomheten og for dem som tar «det nye» i bruk. En ressurs som fortjener økt oppmerksomhet i denne prosessen er virksomhetens medarbeidere. Begrepet medarbeiderdrevet innovasjon (MDI) brukes som en fellesbetegnelse for innovasjonsarbeid der alle ansatte deltar aktivt og systematisk i utvikling av nye løsninger. Det kan dreie seg om nye produkter, tjenester, forretningsmodeller og arbeids- eller produksjonsprosesser. Vi har intervjuet ledere, medarbeidere og tillitsvalgte i tjue norske virksomheter om dette temaet. Disse bedriftene har det til felles at de hver på sitt vis har lykkes med å involvere medarbeidere i nyskaping og kontinuerlig forbedring. I denne kronikken vil vi formidle resultater fra denne undersøkelsen, i kombinasjon med etablert kunnskap om MDI. Hvorfor kan det være en god idé å satse på medarbeiderdrevet innovasjon? Hva kjennetegner de som lykkes?

Virksomheter som har jobbet med medarbeiderdrevet innovasjon over tid, fremhever at dette er lønnsomt på flere måter. Gevinstene vises i form av forbedrede arbeidsprosesser og nye produkter, men også gjennom redusert sykefravær og økt medarbeidertilfredshet. Til sammen gir dette en positiv effekt på bunnlinjen. For eksempel viser resultatene fra en undersøkelse i nærmere 1?000 europeiske bedrifter at innføring av MDI-prinsipper medførte en gjennomsnittlig forbedring på 15 prosent når det gjelder produktivitet, kvalitet og leveransepresisjon.

Forutsetningen for å oppnå disse gevinstene er imidlertid at medarbeiderinvolvering i innovasjon blir noe mer enn festtaler fra ledelsen. Medarbeidere må få anledning til å lære om virksomheten, om strategier, markeder og kunder. Og når de kommer med forslag til forbedring og nyutvikling, må ledere ta disse innspillene på alvor. Medarbeidere må oppleve at de kan gjøre en forskjell, og at deres bidrag er viktige for arbeidsplassen. Erfaringer viser dessuten at de virksomhetene som lykkes best med MDI, er de som gjennomfører omfattende og langvarige endringer av praksis (i motsetning til enkeltstående aktiviteter).

Det viktigste for å lykkes med innovasjon er hva menneskene som er ansatt i en virksomhet faktisk gjør. Deler av svaret handler altså om hvordan de ulike rollene i virksomheten utøves. La oss se litt på hvordan ledere, medarbeidere og tillitsvalgte handler for å bli gode på MDI. Hvordan bør en leder utøve sitt lederskap og hva bør man kunne forvente av medarbeiderne? Og hva med de tillitsvalgte?

Vår undersøkelse viser at medarbeiderinvolvering i innovasjon forutsetter tett og god dialog mellom ledere og medarbeidere, altså at forholdet er preget av gjensidig tillit. Ledere som ønsker å fremme MDI bør derfor være opptatt av samhandling og involvering, og dette innebærer en aksept av at det pågår viktige aktiviteter i virksomheten som de selv ikke deltar i. Ledere må med andre ord være så trygge på endring at de våger å gi medarbeidere frihet til å utvikle idéer uten selv i detalj å påvirke eller styre retningen. Samtidig må ledelsen også være tydelig på at de ønsker bidrag fra medarbeiderne.

Alle ledere i en virksomhet er viktige for å fremme MDI, men én lederrolle ser ut til å være spesielt avgjørende: Arbeidslederen. Arbeidslederen, enten det er en mellomleder, produksjonsleder, teamleder, fagleder eller annet, har det operative ansvaret i virksomheten. Derfor må arbeidslederen ha det daglige ansvaret for å fange opp idéer og forslag. Arbeidslederen skal også motivere og engasjere sine medarbeidere til å ha et aktivt forhold til mulighetene i egen arbeidssituasjon. Hva så med medarbeideren?

For at medarbeidere skal engasjere seg i innovasjon, er det viktig at de føler eierskap til egen virksomhet. Tre ting bidrar særlig til økt eierskap hos medarbeidere:

– Kunnskap om virksomheten, inkludert økonomiske og strategiske rammer

– Bevisstgjøring om ansvaret man har for å skape en god og levedyktig arbeidsplass

– Bevisstgjøring om betydningen av egne bidrag

Forskning har vist at virksomheter som lykkes med å utvikle felles møteplasser mellom medarbeidere, tillitsvalgte og ledelse blir mer skapende og kan vise til bedring av økonomiske resultater. Men godt samarbeid er ikke en selvfølge. Ønsker man medvirkning fra medarbeidere i utviklings- og innovasjonsarbeid, er det derfor særlig viktig med mye samtale og trening på samarbeid. I de beste bedriftene spiller tillitsvalgte en viktig rolle i MDI på flere måter. For det første som ledelsens samtalepartnere, der de kan bidra til at samarbeidet blir positivt både for ledelsen og for dem selv. For det andre som samtalepartner for sine medlemmer og gjennom å informere om og forberede dem på kommende endringsprosesser. En særlig utfordring ligger i å håndtere både samarbeid og uenighet, slik at eventuelle konflikter ikke fører til at forbedrings- og kvalitetsarbeid stopper opp. Medarbeidere og tillitsvalgte må kunne stole på at intensjonen med arbeidet som gjøres fra ledelsens side er god, også ved uenighet.

Tema som tillit og samarbeidsklima er knyttet til hvilken «kultur» som dominerer i organisasjonen. Gjennom vår undersøkelse fant vi at visse kulturelle trekk går igjen i de virksomhetene som lykkes. En organisasjonskultur holdes ved like, utvikles og endres av oss mennesker samtidig som den virker inn på våre handlingsvalg. Kulturen i en organisasjon er ikke noe som enkelt kan designes, vedtas og implementeres. Likevel kan både ledere, medarbeidere og tillitsvalgte ha stor betydning for kulturutvikling med sin kommunikasjon og sine handlinger.

Hvilke kulturelle kjennetegn bør man vise oppmerksomhet og fremme i en organisasjon som ønsker å bedre sin evne til medarbeiderdrevet innovasjon? I de bedriftene som er gode på MDI fant vi ni slike kulturelle kjennetegn (figuren ved siden av), der flere overlapper og påvirker hverandre. Ut fra tanken om å lære av de beste, kan andre bedrifter søke å fremme nettopp disse kjennetegnene.

Vi regner ikke med at leseren vil kunne si at alle de ni kjennetegnene er gyldige for egen virksomhet. Poenget vårt her er å løfte fram noe å strekke seg etter, egenskaper som over tid vil kunne framelskes gjennom ord og handling. Studien vår viser i denne sammenheng at det er mange verktøy som kan brukes i arbeidet med å utvikle egen virksomhet i retning av disse kjennetegnene. Med verktøy menes for eksempel bruk av møter, systemer for å fange opp idéer, prosjektgrupper, informasjonstiltak, osv. Å ta i bruk slike verktøy er imidlertid ikke i seg selv nok til å oppnå engasjerte medarbeidere. Det er samspillet mellom rolleutøvelse (ledelsens, tillitsvalgtes og medarbeidernes handlinger), kulturen og bruk av konkrete verktøy som danner grunnlaget for å lykkes med medarbeiderdrevet innovasjon.

Ønsker du å lese mer om dette? Da kan vi anbefale Håndbok i medarbeiderdrevet innovasjon (NHD 2011). Håndboken kan lastes ned via: http://www.regjeringen.no/upload/NHD/Vedlegg/Veiledninger%20og%20brosjyrer/medarbeiderdrevetinnovasjon_handbok_des2012.pdf.

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 2/2012)

Warning
Annonse
Annonse