JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Derfor er det på høy tid med en omfattende reform for livslang læring»

Et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg har kommet med rundt 50 forslag som skal legge til rette for livslang læring. Utvalget foreslår dramatiske endringer for universiteter, høyskoler, fagskoler, videregående skoler, Lånekassen og Nav.
Partene i arbeidslivet skal stå sentralt i det videre arbeidet med livslang læring, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H). Regjeringen lærer tydeligvis sent, men godt, skriver Kjell Werner.

Partene i arbeidslivet skal stå sentralt i det videre arbeidet med livslang læring, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H). Regjeringen lærer tydeligvis sent, men godt, skriver Kjell Werner.

Ole Palmstrøm

kjell.werner@anb.no

– Det er slutt på å lære først og jobbe etterpå. Vi må lære hele livet samtidig som vi jobber, sier utvalgsleder og forsker Simen Markussen. Han peker spesielt på at reglene for studiefinansiering i Lånekassen er for rigide og dermed ikke er tilpasset livslang læring for voksne med hus og familie.

Utvalget kommer med mange gode forslag. Her er noen av dem:

Universiteter og høyskoler må bli stimulert til å tilby undervisning i små bolker og kunne selge eksisterende undervisning til næringslivet og offentlig sektor. Videre vil utvalget gi fagskolene mulighet til å tilby utdanning mindre enn en halvårsenhet.

Arbeidsfolk må betale for etter- og videreutdanning selv, mener regjeringens ekspertutvalg

Det anbefales også rett til å ta fagbrev nummer to i fag som er etterspurt i arbeidslivet. Utvalget anbefaler at staten bidrar med 700-800 millioner kroner årlig for å støtte både utvikling og drift av systemet.

Vi står overfor en teknologisk revolusjon som vi knapt aner konturene av. Norge må også ruste seg for å klare det grønne skiftet. Derfor er det på høy tid med en omfattende reform for livslang læring.

Markussen har et poeng når han hevder at begrepet etter- og videreutdanning har gått ut på dato. Nå er svaret klokelig å lære hele livet. Det er behov for et økonomisk spleiselag der bedriftene bidrar, den enkelte arbeidstaker betaler en viss egenandel og staten blar skikkelig opp for å gjøre livslang læring til en realitet.

Følg oss på Facebook

Den samfunnsøkonomiske kostnaden ved bare å lene seg tilbake vil bli svært stor. Norge risikerer å sakke akterut i internasjonal konkurranse dersom vi ikke evner å satse på oppdatering av menneskelig kapital. Den største utfordringen ligger i de små og mellomstore bedriftene. Her er det et ekstra stort behov for «vikarer», noen som gjør jobben mens andre tilegner seg ny kompetanse.

Regjeringen har nok en gang brukt et rent ekspertutvalg for å utrede et sakskompleks. Arbeidslivets parter har dessverre ikke vært direkte representert i Markussen-utvalget. Men rett skal være rett: Utvalget har hatt tre møter med eksempelvis LO og NHO, og innspillene fra arbeidslivet har blitt delvis imøtekommet blant utvalgets anbefalinger.

Kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) sier nå at arbeidslivets parter vil stå sentralt i det videre arbeidet. Regjeringen lærer tydeligvis sent, men godt. Det hadde vært en stor fordel om arbeidslivets parter hadde vært fullt og helt med i prosessen fra starten av. Derfor må politikerne være ekstra lydhøre for innvendingene som kommer fra dette holdet. Den som har skoen på, vet best hvor den trykker.

Annonse
Annonse