Leder i Norsk transportarbeiderforbubnd, Roger Hansen, holder appell på aksjonsdagen 27. november i Risavika.
Ylva Seiff Berge
Kampen om retten til arbeid
Det går for seg i norske havner om dagen. De organiserte losse- og lastearbeiderne i Norsk
Transportarbeiderforbund (NTF) er i konflikt i flere av havnene i Norge. Det er viktig å skille mellom konflikten ved Risavika Terminal ved Stavanger og Holship Norge AS i Drammen, hvor det er krav om å opprette tariffavtale, og situasjonen i Oslo havn, hvor den etablerte tariffavtalen blir angrepet av arbeidsgiverne.
Frifagbevegelse@lomedia.no
Det er likevel en overordnet sammenheng mellom konfliktene. Arbeidsgiverne kjemper nemlig for å bli kvitt de registrerte (og organiserte) havnearbeiderne, og redusere ILO-konvensjon 137s betydning og virkeområde, og fortrinnsretten til arbeidet som er regulert både i konvensjonen og tariffavtalene. En registrert havnearbeider er en som har sin hovedinntekt fra lossing og lasting. Jeg skal komme tilbake til alle disse konfliktene, men først litt historie:
Løsarbeid
Før i tida var lossing og lasting utelukkende løsarbeid. Sjauerne møtte opp på havna om morgenen. Var det behov for lossing og lasting, hadde de arbeid og lønn den dagen. Var det ikke noe arbeid, hadde de heller ikke lønn.
Siden lossing og lasting var løsarbeid, fikk bryggearbeiderne etter hvert innarbeidet i sine tariffavtaler at de i alle fall skulle ha fortrinnsrett til dette arbeidet. Dette var deres minimumsgaranti for arbeid og inntekt.
FNs arbeidsorganisasjon ILO laget i 1973 sin konvensjon 137. Der ble det slått fast at de registrerte bryggearbeiderne skulle ha fortrinnsrett til lossing og lasting i havnene. Norge ratifiserte denne konvensjonen i 1974 og overlot til partene i arbeidslivet å administrere og sette denne konvensjonen ut i livet.
Organisering
Lossing og lasting er organisert på en annen måte enn andre arbeidsplasser. Bryggearbeiderne er ansatt i losse- og lastekontorer. Disse kontorene administrerer all lossing og lasting i ei havn, og er enten eid av arbeidstakerne, eller av arbeidstakerne og arbeidsgiverne i fellesskap. Der disse kontorene eies i fellesskap, har arbeidsgiverne flertallet i styret og i den komiteen som ansetter losse- og lastearbeidere. Dette er situasjonen blant annet i Oslo havn.
Risavika
Den største konflikten er ved Risavika terminal ved Stavanger. Terminalen har nektet å inngå slik avtale. De vil heller bruke innleide terminalarbeidere fra en oljebase i Risavika samt underbetalte skipsmannskaper til å utføre lossing og lasting. Terminalen betaler heller ikke for arbeidet skipsmannskapene gjør. Bruken av skipsmannskaper til slikt arbeid, kaller vi sosial dumping, og det er i strid med nasjonale og internasjonale tariffavtaler på dette området.
1. november i fjor, satte NTF i verk boikott av Risavika terminal. Vel en måned etterpå, tok vi losse- og lastearbeiderne i Mosjøen og Tromsø havn ut i sympatistreik. Arbeidsgiverne har stevnet oss både for Arbeidsretten og tingretten, de mente boikott er ulovlig. De tapte så det suste i begge rettsinstansene.
Monopol
Arbeidsgiverne påstår at våre tariffavtaler i havnene er ulovlige, at NTFs losse- og lastearbeidere har monopol, og at dette er i strid med EØS-avtalen. Forstå det den som kan. De samme arbeidsgiverne har annethvert år i mange tiår forhandlet om disse tariffavtalene, og undertegnet dem hver gang, senest i 2012. Men i forbindelse med sympatistreiken i Tromsø havn, gjelder plutselig ikke disse påstandene lenger. NHOs forhandlingsdirektør Rolf Nergård sier i et brev til arbeidsgiverne i havna at losse- og lastearbeiderne ikke har monopol på lossing og lasting, kun fortrinnsrett. Dette bruker NHO naturligvis som begrunnelse for å kunne sette inn streikebrytere i havna under streiken. Snakk om å snu kappa etter vinden!
Holship
Også i Drammen kjemper vi for å opprette tariffavtale for lossing og lasting med Holship AS, og NTF har varslet boikott av selskapet. De vil heller bruke sine egne ansatte som er organisert i Arbeidsmandsforbundet til lossing og lasting. Dette er renholdere som er ansatt for å rengjøre fruktkasser.
I begynnelsen av januar, var det rettssak i Drammen tingrett om denne boikotten. Der klarte arbeidsgiverne ikke å dokumentere en eneste av påstandene de framførte verken om monopol, ulovlig tariffavtale, eller organisasjonstvang.
Oslo havn
Konflikten i Oslo havn er annerledes. Der har vi tariffavtale, men arbeidsgiverne prøver å sabotere avtalen og trakassere havnearbeiderne på en måte som en ikke har sett i norsk arbeidsliv på denne siden av siste verdenskrig. I desember i 2012 vedtok havnestyret et hemmelig strateginotat der de beskriver hvordan de sammen med arbeidsgiverne skal gå fram for å kvitte seg med havnearbeiderne i forbindelse med at havna skal privatiseres. Der beskrives alt fra mediepåvirkning til obstruksjon av havnearbeiderne.
Det har haglet med usanne påstander om havnearbeiderne i Oslo havn, og mange medier har dessverre ukritisk gjengitt disse påstandene. Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Oslo havn, har kalt losse- og lastearbeiderne for late, overbetalte gammelkommunister! Han påstår at de tjener 605 000 i året, og har verdens dyreste lunsj. Karlsen hadde nok sølt mye Møllers tran i kalkulatoren da han fant ut årslønna til havnearbeiderne. De godkjente regnskapene viser at de har ei gjennomsnittlig årslønn på 537 000 inklusive feriepenger. Med ei grunnlønn på vel 330 000, kan en selv tenke seg hvor mye overtid og ulempetillegg som skal til for å oppnå selv denne årslønna.
Matpause
«Verdens dyreste lunsj» er kanskje den største bløffen. Losse- og lastearbeiderne i Oslo havn blir beskyldt for å stoppe arbeidet i havna et antall ganger i døgnet for å ha matpause sammen. Sannheten er at arbeiderne flere ganger har foreslått hvordan man kan få til kontinuerlig drift, også i matpausene. Men det innebærer at man må ansette flere losse- og lastearbeidere slik at dette arbeidet kan foregå på forsvarlig vis. Et arbeidslag på havna består i dag av tre losse- og lastearbeidere og en kranfører. Det kan nevnes at det for tida er 38 kranførere og 37 losse- og lastearbeidere i Oslo havn. Arbeidsgiverne vil naturligvis ikke ansette flere, de har jo bestemt seg for å kvitte seg med losse- og lastearbeiderne.
Retten til arbeid
Konfliktene i norske havner er i bunn og grunn en kamp om retten til arbeid. Alle andre fast ansatte arbeidstakere i Norge har en slik rett. Tenk om sjefen din en dag kommer til deg og sier at du trenger ikke å møte på jobben den neste uka, for han har funnet en som kan gjøre jobben din mye billigere. Hvem ville godtatt noe slik? Arbeidsgiverne skal få erfare at Norsk Transportarbeiderforbund kommer til å slåss for denne retten — i årevis om det må til.
Bjørn Sandnes,
Informasjons- og utredningsansvarlig i
Norsk Transportarbeiderforbund
Arbeidsgiverne kjemper for å bli kvitt de registrerte (og organiserte) havnearbeiderne.
Mest lest
I lønnsoppgjøret skal de største tilleggene gis til de som har lavest lønn, ifølge LO.
colourbox.com
Om lønna di er lav nok, kan du vente deg ekstra penger
Erfarne butikkansatte som Nadine Tomi får 15.600 kroner mer i året fra 1. februar.
Brian Cliff Olguin
Kraftig lønnshopp for butikkansatte FØR lønnsoppgjøret
– Det er noe usunt i Elkjøp. Det virker som de vil kvitt seg med alle som har 100 prosent stillinger og erstatte dem med deltidsansatte, sier Fawsi Adem.
Leif Martin Kirknes
Elkjøp tilbyr ansatte 3.000 kroner for å slutte: – På grensen til skandale
Colourbox.com
36.000 pensjonister taper tusenvis av kroner: – Det holder bare ikke
I 20 av de 295 yrkene som er med i statistikken tjener kvinner mer enn menn.
Brian Cliff Olguin
I disse yrkene tjener kvinner mer enn menn
Bredtveit fengsel ble nok en gang åsted for selvmord sist helg.
Eirik Dahl Viggen
Fengselsbetjent etter selvmord på Bredtveit: – Dette er traumatisk
Roy Ervin Solstad
Nytt forslag kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte
USIKRE TIDER: Martin Rask, Anne Sofie Ovesen, Hans-Petter Løksti, Inger Berit Ludvigsen, Eirik Føre, Martin Andreassen, Titajoa Kaeeyoo, Terje Olsen, Rita Jakobsen og Inger Andreassen håper de som ønsker å fortsette i Posten, får tilbud om ny jobb.
Alf Ragnar Olsen
Bodø-terminalen har skrumpet inn fra 80 til 13 årsverk på to år
Hanna Skotheim
Nav dømt for systemsvikt, men slipper å betale erstatning
Per Olaf Lundteigen (f.h.), Mímir Kristjánsson og Tuva Moflag lærer om sosialt arbeid i Nav.
Hanna Skotheim
Nav-ansatte ga politikerne klar beskjed: – Dere bestemmer stønadsnivået og vi får hets for det
LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
Jan-Erik Østlie
Se hvem som skal forhandle om din nye lønn
Det danske lønnsoppgjøret i 2023 ble godt for arbeiderne. (Arkivfoto).
Colourbox
Så mye øker lønna til danskene – mer enn LO ser for seg i Norge
Hugo Lorentsen, som har jobbet i Drytech i 17 år, anbefaler mest husets kylling i karri. Maten pakkes for hånd og alt er nøye sjekket.
Erlend Angelo
«Magisk» norsk mat har mettet soldater og turgåere i tre tiår
– Det er synd at vi måtte ut i media for at de skulle bestemme seg for å gjennomføre et tilsyn, sier Joakim Johnsen.
Brian Cliff Olguin
Sjefen trakasserte Joakim og kollegaene i fylla: Nå ser Arbeidstilsynet på saken
– Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier kvinnen som nesten ble drept for det hun tror på. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Som AUF-leder talte Ina Ap-ledelsen midt imot. Nå er det krise i partiet
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet. Ingen mål for å redde drikkevannet er nådd siden 2014.
Bjørn A. Grimstad
Drikkevannet lekker – du kan få gigantregningen
«Mrs. Chatterjee vs. Norway» har premiere 17. mars. Bufdir forbereder seg på debatten
Skjermdump
Bollywood-film om norsk barnevernssak drar fagfolk til kinoen
Kommentar
Det er på tide å få tilbake mer åpne skattelister, skriver Kjell Werner.
Berit Roald / NTB
«Åpne skattelister er viktig for tilliten i samfunnet»
De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Stengte «uforsvarlige» barnehager – eieren tjente millioner
Industriarbeiderne gikk fra næringsområdet samlet og videre til et torgmøte i Raufoss sentrum.
Fellesforbundet avd. 23