Dødsulykke på svensk byggeplass: Produsenten sier slike ulykker aldri har skjedd før
Nå håper Alimak å få bedret montasjerutiner rundt om i verden, gjerne i samarbeid med fagforeninger.
Det var en heis fra Alimak som datt ned. Denne Alimak-heisen er et illustrasjonsfoto fra en stor og tilfeldig byggeplass i Oslo. Uco er blant selskapene som leier ut slike heiser. Les hva de sier om sine kontrollrutiner lenger ned i artikkelen.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
I desember døde fem personer etter at en byggeheis datt ned på en byggeplass i Sverige.
Slike heiser er midlertidige montasjer som kan frakte varer og personell og bygges ut etter hvert som bygningene øker i høyde.
Heisen som falt 20 meter tilhørte svenske Alimak, den største og eldste aktøren innenfor feltet. Det er også selskapets vanligste heismodell som forulykket.
Selskapets direktør Ole Kristian Jødahl forteller at de aldri har opplevd en slik ulykke før.
– Vi har aldri hatt noe i nærheten av dette sier han.
Bakgrunn: 14 år gamle Muhammad kom aldri hjem fra jobb
Fant ikke bolter
Alimak fikk beskjed om ulykken litt før klokka 10, 11. desember, like etter at ulykken var et faktum. Da satte selskapet krisestab. Allerede på pressens bilder fra åstedet så de noe de stusset på. Heisen hadde fortsatt skinnene på.
De sendte tre av sine beste hoder til åstedet, en ekspert på installasjon, en fra produktutvikling og en som jobber med forskning og utvikling.
De tre fikk to dager etter ulykken tilgang til ulykkesstedet fra det svenske politiet og havarikommisjonen, og formet så en hypotese etter funnene.
Seksjonene skal festes sammen med bolter for hver halvannen meter. Men Alimaks teknikere fant ikke boltene.
Jødahl understreker at det svenske politiet fortsatt etterforsker saken, men er tydelig på at dersom det viser seg at seksjoner ikke har vært boltet sammen så er dette noe som kan forårsake en slik ulykke.
Det er også i klar strid med monteringsanvisningene, ifølge Jødahl.
– Velprøvd teknologi
Svenske Alvar Lindmark fant opp denne type heis i 1948 og dannet selskapet Alimak.
Modellen i ulykken, Scando 650, har vært i produksjon i over 20 år. Den brukes fortløpende over alt i hele verden, også når skyskrapere bygges.
– Teknologien er velprøvd, mener Jødahl.
Med heisene de selger følger detaljerte monteringsinstruksjoner, instruksjoner for vedlikehold og daglig ettersyn.
Alimak tilbyr også kursing og serviceavtaler, men Jødahl påpeker at det er dem som kjøper heisene som sånn sett påtar seg ansvar for å følge opp rutiner og vedlikehold.
Aktuell: Dødsulykke gjør at heismontør-veteran krever strengere kontroll
Reglene varierer fra land til land
Kjøpere er gjerne utleieselskaper eller byggeselskaper. Disse må i tillegg til produktets bruksanvisning forholde seg til nasjonale lover og regler rundt slike heiser. Men disse varierer fra land til land.
Jødahl kjenner best til reglene i Sverige, der Alimak har sitt hovedkontor.
Heisene flyttes rundt og monteres opp i tråd med at noen byggeprosjekter blir ferdige mens andre startes opp.
Montasjen skal i Sverige inspiseres av ekstern tredjepart og godkjennes før første bruk på ny lokasjon, og deretter kontrolleres tilsvarende årlig.
Men det er jo en heis som bygges fortløpende i tråd med utviklingen av byggeprosjektene, og det er ingen krav i Sverige om at disse modifikasjonene skal kontrolleres på samme måte.
I noen andre land er det derimot regler om at enhver slik modifikasjon krever at heisen inspiseres på ny.
– Det er i vår interesse at dette gjøres så grundig som mulig, men det er opp til myndighetene eller dem som kjører og opererer maskinene, sier Jødahl.
Brukerne kan stille krav
– Er det potensial for noen flere sikringsfunksjoner eller sikkerhetsfunksjoner i disse heisene, som man ser etter ulykken?
– Vi loggfører, eller gjør produktutvikling, hver eneste gang vi lærer noe. Spesielt etter en sånn ulykke, hvor den menneskelige faktoren høyst sannsynlig har vært tungt involvert, sier Jødahl.
En mulighet er endringer i rutiner for heisoppsett, mens det også finnes mer fysiske metoder for å oppdage eventuelle menneskelige feil. Man kan lage produktene slik at det vises bedre hvis det mangler bolter, eller det går an å montere sensorer.
– Men det er også viktig at bransjen, myndighetene, fagforeninger – de som har folk som jobber ute på byggeplassene og i byggeselskapene, setter ned foten og sier at de ikke vil operere sånne type heiser hvis de ikke er installert av sertifiserte folk, godkjent og fulgt opp med daglig ettersyn, sier han.
Møter med Byggnads
I Sverige har Alimak nylig vært i møter med det svenske bygningsarbeiderforbundet, Byggnads, som nå har blitt mer engasjert i byggeheiser og ønsker kursing for å lære folkene som er ute på byggeplassene om hvordan heisene skal se ut og fungere, samt påvirke overfor myndigheter.
Jødahl sier Alimak sammen med fagforeninger i fellesskap ønsker å se på hvordan bransjen som helhet kan påvirke for bedre krav til blant annet inspeksjoner, og hva de kan gjøre med selve produktet.
Slike heiser og andre løfteinnretninger på byggeplasser er ment som et HMS-tiltak, poengterer han, som skal spare arbeidernes helse. Da må de selvsagt føles trygge, påpeker han.
– Vår forretningsmodell er jo at en arbeider skal være trygg. En heis er for å unngå å fly i trapper og stiger, for å frakte mennesker og materiale, sier Jødahl.
Spesialinstruert oppfølging
Nettverk har også forsøkt å høre med et knippe av selskapene som leier ut slike heiser til norske byggeplasser om hvordan de jobber med sikkerhetsproblematikk og montasje av dem.
Utleieaktøren Naboen har heiser fra flere ulike leverandører, som Alimak og Geda.
– Vi leier ut byggheiser. Disse monteres og godkjennes av eksterne selskap som har nødvendig kompetanse på området. Dette er ikke byggselskaper, men selskap som er spesialister innen denne type produkter, med godkjente kontrollører i henhold til regler for sakkyndig virksomhet, skriver Dagfinn Wasbø, teknisk leder i Naboen i en e-post.
Han forteller at oppfølging skjer gjennom daglige og ukentlige kontroller utført av personell som er spesielt instruert til å gjøre denne oppgaven.
Leietaker ansvarlig for daglig oppfølging
– Siden den daglige oppfølgingen er leietakers ansvar, i henhold til bransjens utleiebetingelser, kan personellet som står for daglig kontroll og vedlikehold være ansatt hos leietaker, med mindre de inngår avtale om at vi som utleier skal besørge dette, legger Wasbø til.
Personellet skal i så fall være dedikerte ansatte som får utstyrsspesifikk opplæring av Naboens montører, og skal dokumentere vedlikeholdet, understreker han.
– Er slik at en tilsvarende ulykke kunne skjedd i Norge, eller har vi bedre rutiner enn i Sverige?
– Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om svenske kontrollrutiner og kjenner ikke detaljene i den tragiske ulykken i Sverige. Jeg kan derfor ikke svare på om dette kunne skjedd i Norge basert på forskjeller i kontrollrutinene. På generelt grunnlag tenker jeg at de som monterer og jobber mest med et produkt også vil tilegne seg best kjennskap til utfordringer med produktet og dermed ha best forutsetning til å vurdere risikoene ved produktet, skriver Wasbø.
UCO og BNL
UCO, en av de store aktørene i utleiebransjen, sier følgende i en epost via seniorrådgiver for marked og kommunikasjon:
- Det stemmer at vi leier ut Alimak byggeplassheiser og det er vi som monterer og kontrollerer heisene ved utleie. Selv har vi gode prosedyrer og kontrollrutiner for å sikre at dette ikke skal skje på våre heiser. Utover det, ønsker vi ikke å spekulere i hvorvidt en slik hendelse kunne ha skjedd i Norge. Vi ønsker derimot å henvise til leverandørene av de heisene vi leier ut; Alimak og Geda.
Nettverk har også forsøkt å få kommentar fra NHO Byggenæringen (BNL) om hvorvidt de eller noen medlemmer har iverksatt noen tiltak etter (eller før) hendelsen i Sverige, eller om Sverige og Norge har såpass ulike rutiner at slik ikke kunne skjedd her.
De har foreløpig ikke kommet med svar på dette spørsmålet.
Alimak
Hovedkontor i Stockholm
Grunnlagt år 1948
3000 ansatte
Selger transportløsninger som byggeheiser til rundt 120 land
Flere saker
Alimak
Hovedkontor i Stockholm
Grunnlagt år 1948
3000 ansatte
Selger transportløsninger som byggeheiser til rundt 120 land