Nå skal Statnett stramme inn HMS-arbeidet
To nylige dødsulykker i Statnett-prosjekter gir rask iverksettelse av HMS-handlingsplan.
TAR GREP: Statnett-sjef Auke Lont
Knut Viggen
leif.kirknes@lomedia.no
Nå strammer Statnett grepet om sine leverandører. Sikkerhetskulturen skal skjerpes. Bakgrunnen er et dødsfall i april og et dødsfall i mai i to ulike prosjekter og fra to ulike leverandører av Statnett.
Les også:
• Dalekovod-ansatt døde etter mastefall
• Linjemontør fra Kroatia omkom ved kraftstasjon i Nordland
Ulykkesrapportene som i brutal og konkret detalj beskriver hvordan de fatale ulykkene inntraff er offentliggjort, og med dem har det fulgt konkrete tips til forbedring av HMS-arbeidet. I rapportene gis for øvrig henholdsvis budd på sikkerhetsinstruks og mulig brudd på sikkerhetsinstruks som årsak.
Økt kontroll og tilstedeværelse
Statnett varsler blant annet tilstramminger i kontraktkrav og prekvalifisering, samt økt kapasitet for kontroll og etterlevelse. For å få til dette vil Statnett systematisk vurdere muligheten for å forskyve prosjekter slik at den totale porteføljen avlastes. Slik vil det bli mer ressurser til økt kontroll og tilstedeværelse.
Det hele blir en del av en ny HMS-handlingsplan Statnett skal iverksette de kommende 12 månedene.
– Det som har skjedd viser at vi har HMS-utfordringer. Samtidig som vi de siste årene har levert bedre HMS-resultater, må vi heretter bli enda mye bedre. Denne planen er ikke først og fremst begrunnet i dødsulykkene, men basert på de erfaringene vi har gjort i tiden før og etter ulykkene, og som har vist behovet for økt fokus på HMS, sier konsernsjef i Statnett, Auke Lont.
Tidspress og HMS-sløvhet
Gjennomgangen har avdekket noen steder der det trengs forbedring.
• I noen leverandørselskaper er det en kultur som ikke legger nok vekt på sikkerhet
• Ujevn HMS-standard i ulike prosjekter og for lite lokal tilstedeværelse
• Tid oppleves i for stor grad som en knapphetsfaktor
• HMS-administrasjon har gått på bekostning av tilstedeværelse i felt
• For lite læring av avvik og manglende konsekvens ved avvik
• HMS-krav må komme tydeligere til syne i kontraktene
Fremdrift vs HMS
Planens intensjon er å balansere behovet for fremdrift i prosjektene med en sterkere hånd på HMS, forklarer Lont.
– Vi har sett på en rekke faktorer som påvirker HMS-resultatene, og derfor legges det opp til en pakke av tiltak.
– Min viktigste erkjennelse i dette arbeidet handler om etterlevelse og vilje til forbedring og læring - om å sette gode hensikter ut i livet. Det hjelper ingenting med HMS-krav hvis de ikke etterfølges. Vi må ut i felt – der hvor HMS-kravene skal gjøre en forskjell – og vi må bry oss. Den ultimate testen på alt HMS-arbeid er hvordan det virker i praksis. Det er kjernen i denne planen, sier Lont.
Han legger til at gjennomgangen viser at de fleste prosjekter gjennomføres i henhold til Statnetts standarder.