Vipps, så var Berit Svendsen i Vipps
Telenors tidligere Norgessjef har blitt husvarm i Vipps og forteller om hvordan betalingstjenesten skal bli med på kampen om verdensherredømme.
FOREDRAG: Berit Svendsen, leder av Vipps' internasjonale satsning, holdt foredrag under Innovasjonsdagen på Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
På tre år har 3 millioner nordmenn tatt Betalingstjenesten Vipps i bruk. Nå vil selskapet bak, DNB, at Vipps skal ut i den store verden. Med seg på laget til akkurat dette oppdraget, har de fått Berit Svendsen, forhenværende administrerende direktør i Telenor Norge.
– DNB vil inn i verdensmesterskapet i «fintech», sier hun.
Det er ikke bare-bare, mener hun, og forteller at telekom er barnemat i forhold til finansteknologi - gjerne kalt «fintech». Innen «fintech» finnes det helroller og delroller og halvannenroller og dessuten veldig mange middelmenn. Det gjelder å henge med, ellers forsvinner du, mener Svendsen.
– Det er også spennende. Dette er en bransje med kraftig vekst, sier hun.
Suksessen til Vipps mener hun beror på nasjonal ID via Bank-ID, og samarbeid mellom banker. Det første først, det er nesten bare Norden på vår klode som har klart å lage en fellesløsning a lá BankID, som har lagt grunnlaget for at betaling i Norge er bortimot kontantløst.
Om det andre innså DNB at de alene aldri ville oppnådd høyere markedsandel enn 30 prosent, som er bortimot markedsandelen DNB har. Men ved å samarbeide med de andre bankene i landet, kunne de få nesten hele landet inn på Vipps-plattformen.
– Vipps har bygget seg opp et fundament for å gå internasjonalt, sier Svendsen.
I kinesisk partnerskap
På verdensbasis er det to land som kjemper om e-betalingshegemoni. Det er Apple mot Alipay. Eller USA mot Kina, hvis du vil.
Svendsen mener USA leder betydelig når det gjelder teknologi, investering i teknologi og å få frem store bedrifter.
Men Kina begynner å ta betydelige steg mot en lederrolle, legger hun til.
Landene er i en konstant situasjon der det er gnisninger, også på tele-fronten.
Når det gjelder betaling, så er det på det rene at Alipay leder over Apple Pay: 700 millioner kunder i Kina og mål om 2 milliarder på verdensbasis innen 2025. Mottoet er at kineserne skal ha samme kundeopplevelse i utlandet som hjemme. Tjenesten har hoppet bukk over mellomleddet VISA og Mastercard, og snakker direkte med bankkontoen. Teknologien som brukes er en QR-kode, en slags avansert strekkode, som mobilens kamera fanger opp i butikken.
Vipps har valgt å gå i samarbeid med kineserne. Kinesiske turister skal med Vipps’ hjelp kunne betale med Alipay akkurat som hjemme i Kina. Butikkene og hotellene setter opp skilt med QR-kode, og når kineserne skanner den og taster beløpet så kan de vise det til kassa som så får bekreftet kjøpet. I tillegg får den kinesiske kunden butikken inn i kjøpsregisteret sitt. Kinesere er storhandlere, så dette tror Svendsen blir tipptopp for norsk handelsnæring
– Som en kuriositet kan jeg nevne Julehuset i Bergen. Det er en butikk som har juleartikler hele året. Det var bilde av butikken i en kinesisk avis. Plutselig er det tusenvis av kinesere som er inne og sender et øre til Julehuset i Bergen. Vi undersøkte hva dette var for noe, og så viste det seg at det var en «curiosity payment», en betaling for å prøve seg frem. Så kan man jo tenke seg når 700 millioner kinesere begynner å prøve seg frem... Dette er spennende for norsk handelsnæring!, sier Svendsen.
Vipps-betaling for tapas
I Europa skjer fortsatt 80 prosent av pengetransaksjoner med kontanter. Her ser Svendsen et kjempepotensial for Norge, og det hjelper på at EU-politikere har sett til både Kina og til USA og tenkt at, hm, kanskje burde Europa ha et eget system for betaling.
– Det er noen fantastiske muligheter for Vipps i Europa. Men det krever at vi får bankene til å samarbeide, sier hun.
Hun har også tro på markedene i andre asiatiske land, Afrika og Sør-Amerika.
Men også visa versa vil hun at Vipps skal kunne brukes i utlandet, likesom kineserne som ønsket at Alipay skulle kunne brukes sømløst utenfor Kina. Samarbeidet med Alipay gjenspeiler dette ved å også fungere andre veien – fra første halvår 2019 kan nordmenn handle via Vipps og QR-koder for Alipay-kompatible bedrifter. Det er også inngått et tilsvarende partnerskap med finske Epassi.
– Vi vil tilby vippsere i Norge muligheten til å betale med Vipps i utlandet. Vi begynner i Spania allerede første halvår 2019. Jeg kaller det «roaming», sier Svendsen.