JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vipps, så var Berit Svendsen i Vipps

Telenors tidligere Norgessjef har blitt husvarm i Vipps og forteller om hvordan betalingstjenesten skal bli med på kampen om verdensherredømme.
FOREDRAG: Berit Svendsen, leder av Vipps' internasjonale satsning, holdt foredrag under Innovasjonsdagen på Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.

FOREDRAG: Berit Svendsen, leder av Vipps' internasjonale satsning, holdt foredrag under Innovasjonsdagen på Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

På tre år har 3 millioner nordmenn tatt Betalingstjenesten Vipps i bruk. Nå vil selskapet bak, DNB, at Vipps skal ut i den store verden. Med seg på laget til akkurat dette oppdraget, har de fått Berit Svendsen, forhenværende administrerende direktør i Telenor Norge.

– DNB vil inn i verdensmesterskapet i «fintech», sier hun.

Det er ikke bare-bare, mener hun, og forteller at telekom er barnemat i forhold til finansteknologi - gjerne kalt «fintech». Innen «fintech» finnes det helroller og delroller og halvannenroller og dessuten veldig mange middelmenn. Det gjelder å henge med, ellers forsvinner du, mener Svendsen.

– Det er også spennende. Dette er en bransje med kraftig vekst, sier hun.

Suksessen til Vipps mener hun beror på nasjonal ID via Bank-ID, og samarbeid mellom banker. Det første først, det er nesten bare Norden på vår klode som har klart å lage en fellesløsning a lá BankID, som har lagt grunnlaget for at betaling i Norge er bortimot kontantløst.

Om det andre innså DNB at de alene aldri ville oppnådd høyere markedsandel enn 30 prosent, som er bortimot markedsandelen DNB har. Men ved å samarbeide med de andre bankene i landet, kunne de få nesten hele landet inn på Vipps-plattformen.

– Vipps har bygget seg opp et fundament for å gå internasjonalt, sier Svendsen.

I kinesisk partnerskap

På verdensbasis er det to land som kjemper om e-betalingshegemoni. Det er Apple mot Alipay. Eller USA mot Kina, hvis du vil.

Svendsen mener USA leder betydelig når det gjelder teknologi, investering i teknologi og å få frem store bedrifter.

Men Kina begynner å ta betydelige steg mot en lederrolle, legger hun til.

Landene er i en konstant situasjon der det er gnisninger, også på tele-fronten.

Når det gjelder betaling, så er det på det rene at Alipay leder over Apple Pay: 700 millioner kunder i Kina og mål om 2 milliarder på verdensbasis innen 2025. Mottoet er at kineserne skal ha samme kundeopplevelse i utlandet som hjemme. Tjenesten har hoppet bukk over mellomleddet VISA og Mastercard, og snakker direkte med bankkontoen. Teknologien som brukes er en QR-kode, en slags avansert strekkode, som mobilens kamera fanger opp i butikken.

Vipps har valgt å gå i samarbeid med kineserne. Kinesiske turister skal med Vipps’ hjelp kunne betale med Alipay akkurat som hjemme i Kina. Butikkene og hotellene setter opp skilt med QR-kode, og når kineserne skanner den og taster beløpet så kan de vise det til kassa som så får bekreftet kjøpet. I tillegg får den kinesiske kunden butikken inn i kjøpsregisteret sitt. Kinesere er storhandlere, så dette tror Svendsen blir tipptopp for norsk handelsnæring

– Som en kuriositet kan jeg nevne Julehuset i Bergen. Det er en butikk som har juleartikler hele året. Det var bilde av butikken i en kinesisk avis. Plutselig er det tusenvis av kinesere som er inne og sender et øre til Julehuset i Bergen. Vi undersøkte hva dette var for noe, og så viste det seg at det var en «curiosity payment», en betaling for å prøve seg frem. Så kan man jo tenke seg når 700 millioner kinesere begynner å prøve seg frem... Dette er spennende for norsk handelsnæring!, sier Svendsen.

Vipps-betaling for tapas

I Europa skjer fortsatt 80 prosent av pengetransaksjoner med kontanter. Her ser Svendsen et kjempepotensial for Norge, og det hjelper på at EU-politikere har sett til både Kina og til USA og tenkt at, hm, kanskje burde Europa ha et eget system for betaling.

– Det er noen fantastiske muligheter for Vipps i Europa. Men det krever at vi får bankene til å samarbeide, sier hun.

Hun har også tro på markedene i andre asiatiske land, Afrika og Sør-Amerika.

Men også visa versa vil hun at Vipps skal kunne brukes i utlandet, likesom kineserne som ønsket at Alipay skulle kunne brukes sømløst utenfor Kina. Samarbeidet med Alipay gjenspeiler dette ved å også fungere andre veien – fra første halvår 2019 kan nordmenn handle via Vipps og QR-koder for Alipay-kompatible bedrifter. Det er også inngått et tilsvarende partnerskap med finske Epassi.

– Vi vil tilby vippsere i Norge muligheten til å betale med Vipps i utlandet. Vi begynner i Spania allerede første halvår 2019. Jeg kaller det «roaming», sier Svendsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse