JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fangetransporten

Transportbetjentenes jobb er langt fra bare kjøring. Møt transportbetjentene Hans-Petter Spydslaug og Britt Bondal.
TEASER

TEASER

Anette Karlsen

yngvil@lomedia.no

Dugnadsånden i kriminalomsorgen er upåklagelig. Transportbetjentene på basen ved Berg fengsel fikk først to «bøttekott» av noen kontorer i fengselet. Så fikk de ideen om å flytte inn over bilverkstedet og pusset opp lokalene selv. Nå er to snekkere i full gang med å bygge hus til dem utenfor. Det skal stå klart til sommeren.

Hans-Petter Spydslaug, tidligere transportledsager i Politiets utlendingsenhet, og Britt Bondal, fengselsbetjent, som leder det siste tilskuddet i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund – NFF Transportenheten, tar en kruttsterk kaffekopp. De er to av i alt 40 personer som jobber i fangetransporten. Den ble startet som et prøveprosjekt i august i fjor og dekker Vestfold, Telemark og Buskerud.

Den ny-lanserte Politireformen legger opp til at kriminalomsorgen tar over fangetransporten i hele landet, men det er opp til politikerne å bestemme det.

Ti transportbetjenter er stasjonert på Berg i Tønsberg, ti i Drammen, åtte i Ringerike fengsel og åtte i Skien fengsel. Én leder, to koordinatorer, en «halv» kontoransatt, og sist, men ikke minst: verksbetjent Alexander Baltzrud som har ansvar for hele bilparken.

I tillegg har de en del tilkallingsvikarer – de fleste av dem pensjonerte politifolk.

Mangler alarm

Klokka er litt før 10. Team Spydslaug og Bondal har fått transportordre fra koordinatorene. De henter beltene sine i skapet i personalrommet. Beltet er deres beste venn. Det har pepperspray, to sett håndjern og batong. Men ingen alarm.

Heller ikke bilen har alarm. Dagen etter vi møter dem får de samband som setter dem rett til Kriminalomsorgens IT-tjeneste i Horten. Hittil er det mobiltelefonen som har vært «alarmen». Heldigvis har ingenting alvorlig skjedd.

Les også: Politiet vil beholde transporten av fanger

De sjekker bilen. Så kjører de av sted med Spydslaug bak rattet. Første stopp er Tønsberg politistasjon. De parkerer inne i garasjen, går inn i arresten. Der møter de to arrestforvarere – som hadde ansvaret inntil kriminalomsorgen tok over. Der venter en nylig pågrepet mann fra Øst-Europa. Han får ta seg en røyk i garasjen før Bondal setter håndjern på ham og kjører til Tønsberg tingrett for fengslingsmøte.

De parkerer ved siden av tinghuset, fører ham ut av bilen og inn i en ventecelle. Så venter de utenfor til forsvarer, tolk, aktor og dommer kommer. Da fører de ham inn i rettssalen.

Holder vakt

Under fengslingsmøtet har de ansvaret for vaktholdet. Det går stille og rolig for seg i dag, som det pleier. Det står «fengsel» på genseren og skjorta, men de har det som heter begrenset politimyndighet.

– Vi kan pågripe dersom noen lager krøll i retten. Hvis det kommer familie som vil levere ting i retten, kan vi hindre det. Vi kan ikke gripe inn hvis vi observerer noe som ikke har noe med oppdraget å gjøre, forteller Spydslaug.

Fengselsemblemet på uniformen skaper forvirring hos både innsatte og dommere, som tror transportbetjentene jobber i fengselet og kan ordne opp der hvis det er noe.

– Men vi jobber ikke i fengselet. «Transport» burde det stå, for å unngå forvirring sier Bondal.

Lavere lønn

De stortrives i jobben og med kolleger og lederen sin. Men det er altså et par ting: Lønna. Og kostgodtgjørelsen som forsvant.

De får god hjelp og råd fra NFFs regionleder i sør Tommy Fredriksen og NFF sentralt. Kriminalomsorgen region sør har anmodet KDI om å endre lønnsplasseringen.

– Vi jobber dagtid og skal selvfølgelig ikke ha tilleggene som fengselsbetjenter i turnus har, men vi er ikke fornøyd med lønnsplasseringen vår, sier Bondal.

Transportbetjentene er plassert i lønnsramme 17, med alternativ 5. Den har lønnstrinn 46 på topp.

Flere har gått ned opptil tre lønnstrinn siden de skiftet arbeidssted, men stadig innen kriminalomsorgen.

Tillegget som forsvant

KDI mener transportbetjentene har «mobilt arbeidssted». Derfor tok de fra dem kostgodtgjørelsen de fikk inntil nyttår, kompensasjon for kost på tjenestereiser, selv om det er nedfelt i arbeidskontrakten og i en avtale mellom hovedsammenslutningene (blant annet LO Stat) og Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Bondal viser til skatteloven som sier at fast arbeidssted betyr for eksempel oppmøtested for tildeling og forberedelse til arbeid. Det er transportbetjentenes baser. Kostgodtgjørelse ved rutinemessige faste tjenesteoppdrag og innenlandsreiser ble fra nyttår slått sammen, men avtalen og virkeområde er uendret.

Det er dermed håp om at det vil løse seg. NFF er på saken.

Fengslingsmøtet i Tønsberg er over. Den pågrepne mannen skal overføres til Ringerike fengsel. Bondal og Spydslaug ledsager ham ut av rettssalen, inn i bilen og kjører opp til Ringerike. Der ender turen så langt for ham. Transportbetjentene skal hele veien tilbake til Berg.

26 mil ble det den dagen.

Les også: Returprosjekt for utenlandske fanger skrinlagt

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i fengsel og friomsorg.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse