JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Korona gir mye overtid og brakkesyke:

Anleggsarbeiderne i Baneservice sliter med å utføre jobben og samtidig følge råd om smittevern

Selv om det går færre tog, stopper ikke vedlikeholdet av infrastrukturen. Men mange ansatte som jobber tett og bor på brakkerigg gjør smittevern vanskeligere. For noen betyr det økt overtid.
SMITTETILTAK: Baneservice har jobbet mye med planlegging av tiltak for å begrense faren for smittespredning.

SMITTETILTAK: Baneservice har jobbet mye med planlegging av tiltak for å begrense faren for smittespredning.

Florez A. M. Trælvik

morten.hansen@lomedia.no

Bjørnar H. Johansen, anleggsleder kontaktledning i Baneservice, jobber for tiden på strekningen Melhus-Støren på Dovrebanen. Der har koronasmitte og karantene ført til mer overtid.

– Folk står på. Noen av kollegaene har hatt smitte eller symptomer i familien og blitt satt i karantene. Da har de som har vært igjen på jobb, tatt i et ekstra tak, sier Johansen.

p

Han understreker at det er veldig få som klager på situasjonen.

– Vi har en viss forståelse for situasjonen. Og så må vi ikke glemme at det er mange andre som virkelig står på for tiden, sier Johansen.

Overtid

Vanligvis jobbes det ti-timersskift i sju dager, med sju dager påfølgende fri. Johansen sier det i enkelte tilfeller har gått over dette. Blant annet jobbet en ansatt 113 timer på ti dager.

– Han var på jobb en ekstra helg før han gikk på friperioden. Men det er ikke normalen. Det har vært litt ekstraordinært i en periode, men alle skjønner at det ikke kan fortsette sånn i lengden, sier Johansen.

FÅ KLAGER: – Vi har en viss forståelse for situasjonen , sier anleggsleder Bjørnar H. Johansen

FÅ KLAGER: – Vi har en viss forståelse for situasjonen , sier anleggsleder Bjørnar H. Johansen

Morten Hansen

Vanskelig med avstand

Overtid er likevel ikke det største problemet for dem som jobber ute i sporet, mener han. Utfordringen for Johansen og kollegaene er at det er vanskelig å utføre jobben og samtidig følge rådene for å begrense smitten.

– Når vi står i kurven på liften og arbeider med kjøreledninger, så sier det seg selv at det er vanskelig å holde en meters avstand. Men vi prøver å ta våre forholdsregler på en best mulig måte, sier Johansen.

Han konstaterer at det er vanskelig å unngå å være tett når 80 kollegaer jobber og oppholder seg på et lite område.

Lite sosial omgang

De som jobber på strekningen kommer fra hele landet, og bor på brakkerigg i arbeidsperioden. Johansen konstaterer at faren for «brakkesyke» er reell. Bare fem får oppholde seg på fellesrommet samtidig, og alle arbeidstakerne blir bedt om å være inne på rommet mest mulig eller gå turer.

p

– Vi prøver å gjøre det beste ut av situasjonen, men for noen er det tyngre. Vi har kollegaer fra kommuner med egen karanteneregler. De beveger seg ikke ute av huset når de er hjemme. For disse er det nesten ingen sosial omgang og en ekstra belastning å jobbe slik vi gjør, konstaterer Johansen.

Gjort mye

Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening i NJF, bekrefter utfordringene med smittebegrensing for de ansatte som jobber ute i sporet. Han mener Baneservice har gjort mye for å begrense smittefaren. Blant annet trekker han fram nye rutiner for renhold, utendørs oppstartsmøter og faste arbeidslag som jobber sammen. I tillegg blir alt av felles utstyr vasket med sprit.

– Og så har det ikke vært noe problemer med sykemeldinger. Har folk snufset litt og vært forkjølet, eller hatt barn som er hjemme fra skole og barnehage, så har de ikke kommet på jobb. Disse tingene har blitt løst uten problemer, sier Strøm.

ROSER ARBEIDSGIVER: Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening i NJF mener Baneservice har gjort mye for å begrense smittefaren.

ROSER ARBEIDSGIVER: Ole Strøm, leder av Baneservice Fellesforening i NJF mener Baneservice har gjort mye for å begrense smittefaren.

Morten Hansen

Tilpasningsdyktig

Han mener både bedriften og de ansatte har vært flinke til å tilpasse seg den nye arbeidshverdagen. De ansatte får dekket bruk av egen bil til jobb, for å unngå kollektivtrafikk. I tillegg har det vært faste møter og informasjon. Strøm påpeker at de fleste har forståelse for at det er en spesiell situasjon. Han tror mange ser hvordan hverdagen kan være for dem som jobber i andre næringer.

– Folk er mer opptatt av at de faktisk har en jobb og ikke er permittert. Og sånn ser det ut til å fortsette for oss. Så langt har koronapandemien ikke gått ut over prosjektene, konstaterer Strøm.

Mye planlegging

Ingvild Storås, administrerende direktør i Baneservice, sier selskapet har jobbet mye med planlegging og tiltak for å kunne gjennomføre prosjektene på en god måte med minst mulig smitterisiko. Baneservice har fått utarbeidet en tilpasset anbefaling for smittevern med utgangspunkt i Byggenæringens Landsforbund sine anbefalinger. Blant annet er renholdet på brakkeriggene utvidet, sosiale rom stengt, fri tilgang til såpe og desinfeksjonsmiddel og grundig vask når ett skift byttes ut med et annet.

p

– Foreløpig har vi heldigvis ingen smittede ute i produksjonen, sier Storås.

Hun slår fast at krav til smittevern knyttet til koronapandemien har medført ekstra logistikkutfordringer.

– I forkant av (planlagt arbeid i påsken) påskebruddene ble det lagt ned en omfattende og god jobb med planlegging av prosjektene. Alt planlagt arbeid ble gjennomført i påsken, sier Storås.

Daglig informasjon

Baneservice har fra begynnelsen av mars sendt ut daglige mailer til alle ansatte, med status og praktisk informasjon om forholdsregler.

– Alle ansatte informeres fortsatt jevnlig, men noe sjeldnere nå etter påske. Frekvensen på informasjonen vurderes fortløpende i forhold til behovet.

Selskapet har også ukentlige møter mellom ledelsen og alle tillitsvalgte og hovedverneombudene.

– Det er en fordel for vår bedrift at det meste av arbeidet foregår utendørs og at de som eventuelt må jobbe tett på hverandre er i små grupper, sier Storås.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse