Bjørn A. Grimstad
Arbeid på jernbanen stanser 14.000 tog i sommer
Rundt 14.000 av Vys avganger blir innstilt på grunn av arbeid på jernbanen i sommer.
Bakgrunnen for disse innstillingene er arbeider på Østfoldbanen og i Lieråsen tunnel fra slutten av juni til begynnelsen av august.
Om lag 200.000 av Vys passasjerer blir berørt. For å få fraktet dem som vanligvis reiser med Østfoldbanen, Drammensbanen og Sørlandsbanen, tar Vy i bruk cirka 500 busser hver dag i perioden med stengt jernbane, opplyser kommunikasjonssjef Gina Scholz.
Også Flytoget tyr til busser mellom Drammen og Asker, med avgang hvert 20. minutt, i den aktuelle perioden. Kommunikasjonssjef Ida Marie Fottland sier at anslagsvis 35.000 av deres passasjerer må bytte tog med buss.
p
– La bilen stå
Privatbil vil ikke være et godt alternativ når veiene fylles opp med busser. Både Bane nor og Statens vegvesen oppfordrer folk til å la bilen stå og reise kollektivt i stedet.
Kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Bane nor sier denne oppfordringen primært gjelder den siste uka i juli.
– Da er ferietida over for mange og da er det også Norway Cup i Oslo, og det vil påvirke trafikken, påpeker Bakken.
Prosjektleder Hilde Ulvik i Statens vegvesen sier at de «trenger bistand fra trafikantene for å se om de kan reise litt annerledes», både den siste uka i juni og den siste uka i juli.
– I disse periodene er det hensiktsmessig hvis flest mulig kan unngå å benytte privatbil, særlig i området rundt Bjørvika og de andre store knutepunktene, sier Ulvik.
– Statens vegvesen har også en kortere stengning i uke 28-29 (mellom 8. og 22. juli, journ. anmrk.) av ett løp i Brynstunnelen, som kan gi trafikale utfordringer i dette området, tilføyer hun.
Også hos Ruter manes det til mindre bruk av privatbil i de kommende ukene.
– Hvis bilen settes hjemme og man benytter kollektivtilbudet som finnes, kommer alle raskere fram fordi det vil bli mindre kø på veiene, påpeker kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen.
Han kan fortelle at Ruter forbereder seg «på vanlig måte» før de kommende stengningene av Østfoldbanen og Lieråsen tunnel, som verken er de første eller de siste av sitt slag.
– I tillegg til vårt ordinære kollektivtilbud vil vi også i år styrke tilbudet mot sør med linje 80X, 81X og 87X, som kjører hele sommeren. Vi vil også styrke linje 130, 150, 160 og 270 i Asker og Bærum i forbindelse med stengingen på Drammenbanen i juli, opplyser Johansen.
p
Én time ekstra
Til tross for alle disse forberedelsene, ligger det likevel an til at mange reiser kan komme til å ta betydelig lengre tid enn vanlig.
– Beregn ekstra tid til bytte mellom buss og tog, samt ta høyde for at buss kan bruke lengre tid enn det toget normalt bruker, anbefaler Gina Scholz i Vy.
Hun tror at reisene på de aktuelle strekningene kan komme til å ta mellom en halv time og en hel time ekstra.
Ida Marie Fottland hos Flytoget sier at de «gjør alt de kan for å gjøre reisen til kunden enklest mulig».
– Det er godt merket hvor bussene går fra, i tillegg stiller vi med ekstra personale som både viser vei og hjelper til med å bære bagasje til bussene. Utover å beregne 20 minutter ekstra reisetid er det derfor ikke noe spesielt kundene må gjøre for å forberede seg, forteller Fottland.
Også Vy er godt forberedt, melder Gina Scholz, men erkjenner at de står foran krevende uker.
– Arbeidene i år er noe større enn fjorårets, men det som gjør det mest krevende er kompleksiteten når det gjelder forskjellige driftsløsninger i løpet av sommeren ettersom avvikene endres flere ganger med tanke på strekningene som er stengt. Forskjellige driftsløsninger øker kompleksiteten, sier Scholz.
Fortsetter neste sommer
Trøsten for de reisende får være at både Vy, Flytoget og Ruter etter hvert begynner å få mye erfaring med å takle sommerstengte jernbanestrekninger, og mer er i vente.
– Arbeidene på Østfoldbanen denne sommeren har blant annet sammenheng med fullføringen av Follobanen til Oslo S. Den skal nå bli ferdig i 2022, etter at prosjektet er blitt forsinket. Det skal også gjøres vedlikeholdsarbeider på den gamle banen, forteller Kjell Bakken i Bane nor.
p
– Arbeidene i Lieråsen tunnel skal bli ferdig i løpet av 2021. Tunnelen sto ferdig i 1973, og det er mange års etterslep i vedlikeholdet av den, fortsetter han.
– Vi må også regne med stengninger av baner i årene etter at disse arbeidene er ferdige. Blant annet er det store arbeider som skal gjennomføres mellom Lillestrøm og Drammen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo