JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OPPGITT: Ola Erik Steien Brattset må konstatere at Vy har parkeringsplassen fyllt opp av busser, og på pauserommet sitter sjåfører, mens innleide selskaper kjører buss for tog.

OPPGITT: Ola Erik Steien Brattset må konstatere at Vy har parkeringsplassen fyllt opp av busser, og på pauserommet sitter sjåfører, mens innleide selskaper kjører buss for tog.

Morten Hansen

EU-regler om anbud:

Bussjåførene i Vy må sitte og se på at innleide kjører buss for tog

Mens Vy-busser står parkert i mange timer, leier Vy inn fra andre firmaer med dårligere betingelser for sjåførene.



10.06.2020
13:24
10.06.2020 14:22

morten.hansen@lomedia.no

Når togene står, er det ofte en buss som går. Men selv om det er de grønne Vy-fargene som er på toget på stasjonen, tar svært sjelden Vy-bussene over.

Ola Erik Steien Brattset, bussjåfør på Årnes, er en av mange som irriterer seg over at han og kollegaene må la konsernets egne busser stå parkert.

– Vi synes det er rart at Vy-gruppen betaler for å la andre kjøre noe vi kunne gjort selv, sier Brattset.

Egne busser står parkert

Under den første tiden med nedstengning ble det ekstra tydelig. Mens 700 bussjåfører i Vy var permitterte, kjørte andre selskaper buss for tog.

Men Brattset mener det også i normale tider gir rare utslag. På Kongsvingerbanen har en i over ett år kjørt buss for tog. Bare et par av disse er, ifølge Bratsett, Vy-busser. De andre kommer fra innleide turbilselskaper. Samtidig står Vys egne busser parkert på rekke og rad på Årnes.

– Store deler av tiden hvor det kjøres buss for tog, står alle skolebussene parkert. Hadde vi tatt tog-kjøringen, ville mange sluppet å dele opp arbeidsdagen, og vi hadde unngått delskift, sier Brattset.

Sikrer fulle stillinger

Han påpeker at det også kunne sikret hele stillinger for mange flere sjåfører.

– Deltidsstillinger er ikke et stort problem hos oss, men det er en rekke avdelinger hvor mange sjåfører kjører på prosentstillinger som er langt under hundre, konstaterer Brattsett.

Han understreker at det ville gitt Vy anledning til å utnytte materiellet sitt på en bedre måte.

– Nå som alle er opptatt av miljø, vil jeg tro at det er mer miljøvennlig å bruke bussene effektivt, sier Brattset.

Prisen bestemmer

Han mener det hele koker ned til en ting; pris.

– Det er dessverre sånn at lønnsbetingelsene til sjåførene i turbilavtalen er vesentlig lavere enn det vi rutebilsjåfører har, sier Brattset.

Mens sjåførene i Vy er omfattet av bussbransjeavtalen, kjører de innleide på rutebilavtalen. Der er det en minstelønnssats som er drøyt 4000 kroner mindre i måneden.

Regler om anbud

I tillegg spiller EU-regler om anbud inn.

Vy sier at de som statlig eid selskap er pålagt å legge kjøring med buss for tog ut på anbud (se svar fra Vy lenger ned i saken). Samtidig konstaterer sjåførene at Vys konkurrenter, Go-Ahead og SJ, har inngått avtale med busselskapet Nobina om fast kjøring av buss for tog.

Brattset mener systemet er feil.

– Jeg kan ikke skjønne at det ikke er mulig for Vy å ha anbud med mer spesifikke krav, som gjør det lettere for Vy å bruke eget materiell, sier Brattset, og peker på profileringsfarge eller miljøkrav som eksempel.

Vy: Krav til konkurranse

Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vygruppen AS, skriver i en epost at lov om offentlige anskaffelser setter krav til hvordan Vy gjennomfører innkjøp – også for tjenester knyttet til avvikskjøring.

– I de fleste tilfeller kreves det at vi kunngjør og gjennomfører konkurranse om slike innkjøp, skriver Scholz.

Gjelder alle strekningene

Kravene om konkurranse gjelder både for togstrekningene der det ennå ikke har vært konkurranse og for kjøring av tog på de konkurranseutsatte trafikkpakkene.

– Kravet om konkurranseutsetting gjelder selv om vi har et eget busselskap i konsernet. Det finnes tilfeller der man kan inngå kontrakt med egne selskaper uten konkurranse. Vy Buss AS oppfyller imidlertid ikke kriteriene for bruk av egenregi, først og fremst fordi Vy Buss har en stor del av sin omsetning fra andre kunder enn Vygruppen, skriver Scholz.

Må ha flere leverandører

Hun påpeker at omfanget i perioder er så stort at én leverandør ikke kan levere hele volumet Vygruppen trenger.

Særlig gjelder dette de store og omfattende sommerarbeidene som berører mange reisende og krever mye logistikk over en lengre periode.

Handler ikke om pris

Scholz avviser at pris er avgjørende. Hun skriver at Vy leier inn busser fra leverandører som er underlagt rutebilavtalen, turbussavtalen og mindre selskap der eier kjører selv.

– Majoriteten av bussene vi har behov for er turbusser, og vi er avhengig å ha disse leverandørene med på laget. Både store og små. Dette handler ikke om pris, men om å dekke de behovene vi har for våre kunder når Bane NOR stenger for togtrafikk i korte og lange perioder, skriver Scholz.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.06.2020
13:24
10.06.2020 14:22



Mest lest

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått  tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

LETTET: Hagder Albert Solmyr har fått tilbake nattesøvnen etter at SPK til slutt lot være å avkreve ham 574 000 kroner.

Eirik Dahl Viggen

Pensjonskassa ville ha tilbake 574.000 kroner fra tidligere fengselsbetjent Hagder (82)

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

TAKKET NEI: Ansatte i Bane Nor som kan gå av med pensjon har for tilbud om høyere lønn for å stå i jobben. Gunn Kulstad takket nei til tilbudet. Hun reagerer på forskjellsbehandlingen.

Morten Hansen

Gunn ble tilbudt 10.000 ekstra i måneden for å vente med å gå av med pensjon

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

UKULTUR: Geir Pedersen sto fram i Arbeidsmanden og fortalte om det han mener er en ukultur i Nav-systemet.

Sissel M. Rasmussen

Geir ble sykere i møte med Nav. Nå krever en rekke politikere endring

Statsministerens kontor

Åtte år med regjeringen Solberg: Disse kuttene har rammet arbeidere, syke, uføre og aleneforeldre

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

ANBODSPOLITIKKEN: Politikarane må stoppe anbodspolitikken som pressar lønna ned, meiner taxisjåfør Roar Sundberg.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførar rasar mot store lønnskutt: – Sinnssvak anbodspolitikk

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

MEDVIND: Tre dager før valget øker Arbeiderpartiet forspranget på meningsmålingen utført av Opinion

Helge Rønning Birkelund

Ny måling: Nå rykker Jonas Gahr Støre fra

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Telefonbetjenter blir trakassert at kunder.

Illustrasjonsfoto: Motortion/Colourbox

Telefonbetjenter blir drapstruet på jobb. Her forteller tre ansatte sine historier

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Marian Abdi Hussein (SV) , Maria-Karine Aasen-Svensrud (Ap) og Tobias Drevland Lund (Rødt) var blant fagkandidatene som ble stemt inn på Stortinget

Hanna Skotheim, Sidsel Valum og Brian Cliff Olguin

Se hvem som kom inn på Stortinget fra fagbevegelsen

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

NESTEN PARKERT FOR GODT: Yngve Hovland (52) ble hardt skadet på jobb i fengselet. Sykkelen holder ham oppe på fritida.

Eivind Senneset

Først to år etter, er yrkesskaden til Yngve godkjent av Nav

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

HÅP: – Jeg er glad fordi vi nå kan få endret lovverket. Nå er det flertall på Stortinget for å få vekk karenstiden. Det er flertall for at syke og skadde mennesker kan få beholde inntekten sin, arbeidsavklaringspenger, helt fram til de er ferdig avklart i Nav og helsevesenet, sier Elisabeth Thoresen, som leder AAP-aksjonen.

Jan-Erik Østlie

AAP-generalen øyner håp om bedre forhold for syke og skadde i norsk arbeidsliv

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

– Det er sånn at vedtak som er fattet i Stortinget, er det konstitusjonell tradisjon for at en gjennomfører, sier Erna Solberg.

Tormod Ytrehus

Solberg om EUs fjerde jernbanepakke: – Tradisjon for å gjennomføre stortingsvedtak

Jon Olav Nesvold, NTB/ANB

Søndagsåpne butikker: Dette mener partiene

Jan-Erik Østlie / Atle Espen Helgesen

Industri Energi med tydelige forventninger til ny regjering

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Helsefagarbeider Heidi Johansen (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere.

Eivind Senneset

Heidi (64) håper hennes historie kan gjøre livet lettere for neste generasjon løsmedarbeidere

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Joachim Espe i Bygningsarbeidernes Fagforening mener bemanningsbransjen og entreprenørene har fått mange nok sjanser til å skikke seg.

Erlend Angelo

Joachim har kjempet mot bemanningsbyråene i mange år. Nå kan bygningsarbeideren juble

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Rødt ønsker samarbeid med en Støre-regjering etter valget. Men hvordan samarbeidet skal formaliseres, kommer i andre rekke.

Nanna Aanes Wolden

Moxnes åpner for ulike samarbeidsformer med en rødgrønn regjering

Jan Erik Østlie

Støre kan juble: Norge skifter fra blått til rødt

Leif Martin Kirknes

LOs tre mektigste krever at Støre endrer loven

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

ULOVLIG PRAKSIS: Unibuss må betale 5000 kroner til Ruter dersom sjåfører bryter mobiltelefonreglementet til Ruter, men Oslo tingrett mener Unibuss sin praksis med å la sjåførene selv betale den «boten» er ulovlig.

Roy Ervin Solstad

Bussjåfør ble bøtelagt for mobilbruk, men nektet å betale. Nå har han vunnet i retten

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viser til at en ny tidsriktig barnevernslov vil bedre kvaliteten i barnevernstjenesten.

Kjell Ingolf Ropstad (KrF) viser til at en ny tidsriktig barnevernslov vil bedre kvaliteten i barnevernstjenesten.

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier ikke unnskyld for menneskerettighetsbrudd. Det vil utfordrerne hans gjøre


Flere saker