JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
OPPGITT: Ola Erik Steien Brattset må konstatere at Vy har parkeringsplassen fyllt opp av busser, og på pauserommet sitter sjåfører, mens innleide selskaper kjører buss for tog.

OPPGITT: Ola Erik Steien Brattset må konstatere at Vy har parkeringsplassen fyllt opp av busser, og på pauserommet sitter sjåfører, mens innleide selskaper kjører buss for tog.

Morten Hansen

EU-regler om anbud:

Bussjåførene i Vy må sitte og se på at innleide kjører buss for tog

Mens Vy-busser står parkert i mange timer, leier Vy inn fra andre firmaer med dårligere betingelser for sjåførene.



10.06.2020
13:24
10.06.2020 14:22

morten.hansen@lomedia.no

Når togene står, er det ofte en buss som går. Men selv om det er de grønne Vy-fargene som er på toget på stasjonen, tar svært sjelden Vy-bussene over.

Ola Erik Steien Brattset, bussjåfør på Årnes, er en av mange som irriterer seg over at han og kollegaene må la konsernets egne busser stå parkert.

– Vi synes det er rart at Vy-gruppen betaler for å la andre kjøre noe vi kunne gjort selv, sier Brattset.

Egne busser står parkert

Under den første tiden med nedstengning ble det ekstra tydelig. Mens 700 bussjåfører i Vy var permitterte, kjørte andre selskaper buss for tog.

Men Brattset mener det også i normale tider gir rare utslag. På Kongsvingerbanen har en i over ett år kjørt buss for tog. Bare et par av disse er, ifølge Bratsett, Vy-busser. De andre kommer fra innleide turbilselskaper. Samtidig står Vys egne busser parkert på rekke og rad på Årnes.

– Store deler av tiden hvor det kjøres buss for tog, står alle skolebussene parkert. Hadde vi tatt tog-kjøringen, ville mange sluppet å dele opp arbeidsdagen, og vi hadde unngått delskift, sier Brattset.

Sikrer fulle stillinger

Han påpeker at det også kunne sikret hele stillinger for mange flere sjåfører.

– Deltidsstillinger er ikke et stort problem hos oss, men det er en rekke avdelinger hvor mange sjåfører kjører på prosentstillinger som er langt under hundre, konstaterer Brattsett.

Han understreker at det ville gitt Vy anledning til å utnytte materiellet sitt på en bedre måte.

– Nå som alle er opptatt av miljø, vil jeg tro at det er mer miljøvennlig å bruke bussene effektivt, sier Brattset.

Prisen bestemmer

Han mener det hele koker ned til en ting; pris.

– Det er dessverre sånn at lønnsbetingelsene til sjåførene i turbilavtalen er vesentlig lavere enn det vi rutebilsjåfører har, sier Brattset.

Mens sjåførene i Vy er omfattet av bussbransjeavtalen, kjører de innleide på rutebilavtalen. Der er det en minstelønnssats som er drøyt 4000 kroner mindre i måneden.

Regler om anbud

I tillegg spiller EU-regler om anbud inn.

Vy sier at de som statlig eid selskap er pålagt å legge kjøring med buss for tog ut på anbud (se svar fra Vy lenger ned i saken). Samtidig konstaterer sjåførene at Vys konkurrenter, Go-Ahead og SJ, har inngått avtale med busselskapet Nobina om fast kjøring av buss for tog.

Brattset mener systemet er feil.

– Jeg kan ikke skjønne at det ikke er mulig for Vy å ha anbud med mer spesifikke krav, som gjør det lettere for Vy å bruke eget materiell, sier Brattset, og peker på profileringsfarge eller miljøkrav som eksempel.

Vy: Krav til konkurranse

Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vygruppen AS, skriver i en epost at lov om offentlige anskaffelser setter krav til hvordan Vy gjennomfører innkjøp – også for tjenester knyttet til avvikskjøring.

– I de fleste tilfeller kreves det at vi kunngjør og gjennomfører konkurranse om slike innkjøp, skriver Scholz.

Gjelder alle strekningene

Kravene om konkurranse gjelder både for togstrekningene der det ennå ikke har vært konkurranse og for kjøring av tog på de konkurranseutsatte trafikkpakkene.

– Kravet om konkurranseutsetting gjelder selv om vi har et eget busselskap i konsernet. Det finnes tilfeller der man kan inngå kontrakt med egne selskaper uten konkurranse. Vy Buss AS oppfyller imidlertid ikke kriteriene for bruk av egenregi, først og fremst fordi Vy Buss har en stor del av sin omsetning fra andre kunder enn Vygruppen, skriver Scholz.

Må ha flere leverandører

Hun påpeker at omfanget i perioder er så stort at én leverandør ikke kan levere hele volumet Vygruppen trenger.

Særlig gjelder dette de store og omfattende sommerarbeidene som berører mange reisende og krever mye logistikk over en lengre periode.

Handler ikke om pris

Scholz avviser at pris er avgjørende. Hun skriver at Vy leier inn busser fra leverandører som er underlagt rutebilavtalen, turbussavtalen og mindre selskap der eier kjører selv.

– Majoriteten av bussene vi har behov for er turbusser, og vi er avhengig å ha disse leverandørene med på laget. Både store og små. Dette handler ikke om pris, men om å dekke de behovene vi har for våre kunder når Bane NOR stenger for togtrafikk i korte og lange perioder, skriver Scholz.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
10.06.2020
13:24
10.06.2020 14:22



Mest lest

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Alf Jørgen Schnell og Ninthu Paramlingam i kollektivet Reduser Husleia mener mange lever i uverdige boforhold på leiemarkedet. Bildet innfelt er hentet fra annonsen det et kott med skyvedører tilbys for 6.200 kroner måneden.

Ida Bing og husleie.no

Dette «klesskapet» ble leid ut for 6.200 kroner i måneden: – Leiemarkedet blir bare verre og verre

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

STENGT: Klokka 12 lørdag formiddag stengte butikkene i Oslo og ni nabokommuner. Dagligvarebutikker og apotek er det eneste unntaket.

Lene Svenning

Nytt korona-sjokk: Tusenvis av ansatte i varehandelen på Østlandet står i fare for å bli permittert

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

SAKSØKER: Hege Berit Østgård er blant de 231 Industri Energi-medlemmene som går til gruppesøksmål mot Aker BP.

Jan Inge Haga

Hege Berit fikk hakeslepp da bedriften ville fjerne sluttpakken: – Respektløst overfor oss ansatte

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

SYKEMELDT: Da kollegaene ble permittert stoppet også bedriften å betale sin del av sykelønna til Frank Robert Neerland.

Aina Fladset

Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte: – Overraskende

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

RÅD: Meld deg inn i ei fagforeining, sjekk dokumentasjonen, ikkje ver redd for å stille spørsmål og frem lønnskrav så tidleg som mogleg. Det er råda frå Monica Hanssen og organisasjonsarbeidar Knut Skåle i Fellesforbundet.

Tormod Ytrehus

Sjåfør Monica får etterbetalt 82.000 kroner: – Det er ikke gøy å gå til sak, men det skal være lov å være syk

Håvard Sæbø

Arbeidstilsynet sladder lønna på underbetalte arbeidere. Nå må Røe Isaksen svare på hvorfor

Kjersti Stenseng

Kjersti Stenseng

Jan-Erik Østlie

Arbeiderpartiet har mistet over 5.000 medlemmer

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Forbundsleder i Fellesforbundet, Jørn Eggum.

Jan-Erik Østlie

Regjeringens nye veiselskap kan bli lagt ned. Fire LO-forbund mener det holder med Statens vegvesen

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

STENGES: Kjøpesentrene i nye 15 kommuner på Østlandet holder stengt fra og med mandag.

Erlend Angelo

Permitteringer i vente i ytterligere 15 kommuner: – Det er dramatisk å stenge ned kjøpesentrene

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Erlend Wiborg (Frp) er leder av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget

Sissel M. Rasmussen

Frp ville ikke være med på å forlenge AAP-perioden

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Koronapandemien har bokstavelig talt kostet både helsedirektør Bjørn Guldvog og FHI-direktør Camilla Stoltenberg dyrt, i form av titusenvis av overtidstimer til både ledere og øvrige ansatte. Den regningen må også helseminister Bent Høie (her på skjermen bak) forholde seg til.

Lise Åserud / NTB

FHI-ansatte jobbet over 300 timer overtid i 2020 – ledere fikk millioner i kompensasjon

Kronikk

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

De polske arbeiderne nektet å være servile da de ble advart mot å «bite hånda som matet dem». Jeg har dessverre ingen slike forventninger til Høyre, skriver Jonas Bals.

Tormod Ytrehus

«Laksemilliardæren betaler Høyres valgkamp, men ikke lønn til sine polske ansatte»

Kommentar

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Erna Solberg sa selv fra Stortingets talerstol at hun vet at krisen slår skjevt ut, skriver Tirild Rustand Halvorsen. (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

«Regjeringen snakker som om deres egen kompensasjonsordning er perfekt. Det er den ikke»

Bent Høie

Bent Høie

Leif Martin Kirknes

Skjenkereglene endres: – For tidlig, mener Bent Høie

BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.

BESKYTTER ARBEIDSPLASSER: Rune Mjelde (til venstre), hovedtillitsvalgt i Store Norske, og Svein Jonny Albrigtsen, leder av LO Svalbard, mener at det fortsatt kan hentes ut kull fra Gruve 7 på Svalbard selv om kullkraftverket i Longyearbyen legges ned.

Katharina Dale Håkonsen

Rune og Svein Jonny kjemper for arbeidsplassene i den siste norske kullgruva på Svalbard

FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.

FERDIG: Deni Taramov er ferdig for student for denne gang. Nå søker han jobber.

Marius Fiskum

Deni ble permittert uten dagpenger og så seg nødt til å slutte på studie: – Jeg følte på en skam

Se bildene

Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien

Kronprins Haakon møtte onsdag fem ansatte i Sporveien for å høre om hvordan de har holdt hjulene i gang i kollektivtransporten i Oslo gjennom hele koronapandemien. De ansatte var representert med en trikkefører, en servicemedarbeider, en baneansatt, en bussjåfør og en konserntillitsvalgt i Sporveien

Lise Åserud / NTB

Trikkeførere og bussjåfører fikk takk av kronprinsen for å holde hjulene i gang under pandemien

Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.

Joe Biden må være modig og handle raskt, mener fagforeningsleder i amerikansk LO, Cathy Feingold.

NTB Scanpix

Her er amerikansk fagbevegelses krav til Joe Biden

Gapet øker mellom de som tjener minst og de som tjener mest. Det haster å få snudd utviklingen, mener SV-nestleder Kirsti Bergstø. (Arkivfoto)

Gapet øker mellom de som tjener minst og de som tjener mest. Det haster å få snudd utviklingen, mener SV-nestleder Kirsti Bergstø. (Arkivfoto)

Ole Palmstrøm

Lavtlønte blir hengende etter. Dette vil SV gjøre for å snu utviklinga

VIL IKKJE HA LÅN: – Det er fint med stipend, men det er framleis urettferdig at vi som har betalt skatt og arbeidd ikkje får støtta vi burde fått, seier student og permittert hotellkokk Nathalie Mercadal.

VIL IKKJE HA LÅN: – Det er fint med stipend, men det er framleis urettferdig at vi som har betalt skatt og arbeidd ikkje får støtta vi burde fått, seier student og permittert hotellkokk Nathalie Mercadal.

Tormod Ytrehus

Studentar får ein korona-milliard i ekstra stipend: – Eg er ikkje imponert, seier hotelltilsett Nathalie


Flere saker