JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret i NSB har startet:

Forhandler nok engang om opplæring og bemanning

Fredag startet de lokale forhandlingene i NSB. Vanligvis er det kun lønn det skal forhandles om, men i år blir det litt mer omfattende. Et punkt om opplæring og bemanning ble ikke løst i fjor, og ligger på bordet igjen i år.
Tidligere i uka gjorde Eivind Gran (t.h.), nestleder i LO Stat, seg ferdig med de sentrale forhandlingene - A-delen - i Spekter-oppgjøret. Nå leder Kjell Næss, nestleder i NJF, B-delsforhandlingene med i NSB. Å få på plass en avtale om bemanning og opplæring av ombordpersonalet er et av punktene partene skal bli enige om.

Tidligere i uka gjorde Eivind Gran (t.h.), nestleder i LO Stat, seg ferdig med de sentrale forhandlingene - A-delen - i Spekter-oppgjøret. Nå leder Kjell Næss, nestleder i NJF, B-delsforhandlingene med i NSB. Å få på plass en avtale om bemanning og opplæring av ombordpersonalet er et av punktene partene skal bli enige om.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Det er ingenting som skulle tilsi at det ikke skal gå greit å bli enige om et lønnsoppgjør, så lenge arbeidsgiver respekterer rammen fra frontfaget, sier Kjell Næss, nestleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

p

I år er det mellomoppgjør. Det betyr at det bare er lønn det skal forhandles om. Men ingen regel uten unntak. I NSB står også et punkt om opplæring og bemanning på agendaen. Under fjorårets tariffoppgjør ble partene ikke enige om et regelverk som skal erstatte dagens togframføringsforskrift – om hvor mange som skal jobbe om bord i togene, og hvor mye opplæring de skal ha. Derfor ble det satt ned en partssammensatt gruppe som skulle jobbe fram et forslag til regelverk.

Bakgrunn:– Vi kan ikke fire på sikkerheten ombord i togene

Med rett til å streike

Det har de ikke klart.

– Vi har holdt på med dette i et år, uten å bli enige. Nå får vi prøve å lande det i løpet av dette oppgjøret, sier Næss.

Mens man i NHO-området ikke har streikerett på lokale forhandlinger i mellomoppgjør, er det ikke tilfellet i Spekter-oppgjørene. I fjor var forhandlingene så vanskelige at de ble avbrutte før sommerferien, og avsluttet i slutten av august. Nå skal NSB og NJF nok en gang forsøke å bli enige.

p

– Dette er noe vi har streikerett på, men vi håper selvfølgelig å bli enige før det blir aktuelt, sier Næss.

Flere oppgjør på jernbanen

Også lønnsoppgjørene i Bane Nor, og Stadler har startet, mens CargoNet, Flytoget og Mantena starter i neste uke. Entur begynner sine forhandlinger etter påske, mens tidspunktet for oppgjøret i Trafikkservice enda ikke er fastsatt.

Fristen for å bli enige er 10. mai, men partene som ønsker bistand fra henholdsvis LO Stat og Spekter, må be om dette innen 3. mai.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse