JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Søndag var det avgang fra Stavanger stasjon for Go-Ahead med blant annet administrerende direktør Cathrine Elgin og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ombord. De slapp nok begge å kjøpe billett først.

Søndag var det avgang fra Stavanger stasjon for Go-Ahead med blant annet administrerende direktør Cathrine Elgin og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ombord. De slapp nok begge å kjøpe billett først.

Morten Hansen

Go-Ahead har ikke egen app:

Jernbanedirektoratet undersøker mulig avtalebrudd av Go-Ahead

Mens 95.000 personer daglig bruker Vy-appen, har ikke Go-Ahead en egen app for blant annet kjøp av billetter. Nå vil Jernbanedirektoratet se om det innebærer avtalebrudd.


17.12.2019
09:00
21.08.2023 17:14

– Jernbanedirektoratet vil vurdere hvordan dette er i forhold til avtalen, opplyser kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet, i en epost til Dagsavisen.

Mangelen på en egen app koster allerede Go-Ahead dyrt, både i form av kunder som uttrykker sin misnøye i sosiale medier, og også bokstavelig talt.

– Vy og Go-Ahead har en avtale om at Vy får et vederlag fordi vi selger billetter for Go-Ahead, opplyser Nina Hauge Schage, kommunikasjonssjef i Vy.

p

Hun ønsker ikke å opplyse hvor mye Go-Ahead betaler for dette.

I avtalen som er inngått mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead, heter det at «leverandørens billetter skal være tilgjengelig for salg senest 3 måneder før trafikkstart.»

Måten Go-Ahead har løst dette på, går fram av annonser som ble rykket inn i Aftenposten før helga.

«Billett kjøper du som før hos Vy, Entur eller på go-aheadnordic.no», er budskapet der.

– 210 mill. i måneden

For Vy er Vy-appen sentral i salget av billetter.

– Vy-appen har tre millioner nedlastninger, og selger for 210 millioner kroner i måneden. 95.000 kunder bruker appen daglig, og vi selger 980.000 enkeltbilletter og 50.000 periodebilletter i appen, forteller Nina Hauge Schage.

– Vy-appen gjør det enklere for oss å gi kundene god service og informasjon om reisen og nye produkter og tjenester, påpeker hun.

Det innebærer også at de reisende kan få informasjon om forsinkelser, innstilte tog og andre endringer og avvik som kan påvirke reisen.

p

Hvor lenge Go-Aheads reisende vil være nødt til å bruke Vy-appen, er uklart.

– Vår egen app vil vi komme tilbake til, skriver administrerende direktør Cathrine Elgin i Go-Ahead, i en epost til Dagsavisen.

– Vil det komme en slik app?

– Se svar over, skriver Elgin, og henviser med det til at dette er noe Go-Ahead «vil komme tilbake til».

Elgin skriver også følgende om hvordan reisende med Go-ahead skal skaffe seg billetter.

– Reisende finner informasjon om reisen via vårt eget nettsted go-ahead.nordic.no, og hos vårt kundesenter. I tillegg kan kundene bestille billetter hos Entur, det vil si på alle stasjoner som har betjent salg, på Enturs automater, på Enturs app eller Entur.no. Vys app og vy.no kan også benyttes.

Go-Ahead baserer seg dermed i stort monn på andre for å få passasjerer ombord i togene sine.

Store ambisjoner

I desember i fjor kunne kommunikasjonsdirektør Ulrika Mebius i Go-Ahead Nordic, opplyse til Dagsavisen at togselskapet har ambisjoner om en gjennomsnittlig årlig vekst i passasjertallet på hele 6 prosent.

Det er en høyere vekst enn NSB klarte i perioden 2012-2017, ifølge Transportøkonomisk institutt. På det høyeste var den årlige passasjerveksten da på 4,5 prosent.

Mebius var likevel sikker på suksess da Dagsavisen var i kontakt med henne for ett års tid siden.

– Vi har gjort beregninger som vi baserer vårt anbud på, og som vi ser på som svært seriøse når det gjelder trafikkveksten på de to banene. Vi kommer til å jobbe mye med ulike kampanjer og tilbud, men også henvende oss til nye målgrupper. Vi ser også at det er et stort potensial til å øke antallet weekend- og fritidsreiser, uttalte Mebius da.

Vurderer bonusen

Etter at de første Go-Ahead-togene begynte å gå på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen søndag, skal Jernbanedirektoratet nå foreta en samlet vurdering av oppstarten, for å avklare om Go-Ahead har gjort seg fortjent til en bonus på 30 millioner kroner. Hvis Jernbanedirektoratet skulle konkludere med at Go-Ahead ikke har levert godt nok når det gjelder billettkjøp, kan det føre til at bonusen blir redusert med 2 prosent, noe som tilsvarer 600.000 kroner. Spørsmålet er om Jernbanedirektoratet eventuelt vil la det være med det, eller om det også vil bli stilt spørsmål om mangelen på en egen Go-Ahead-app.

p

I avtalen mellom Jernbanedirektoratet og Go-Ahead går det fram at når det gjelder billettsalget skal «status rapporteres i månedsrapport og statusmøter med oppdragsgiver».

Dagsavisen har spurt Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet om det har gått fram av disse statusmøtene om Go-Ahead har en app lik den Vy har, eller om de vil få det. Horrisland har ikke besvart dette spørsmålet.

17.12.2019
09:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger


Flere saker