JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanedirektør feilinformerte om bremsesystemer etter togulykke i Danmark

To nordmenn omkom i en togulykke i Danmark lørdag. Direktøren i Aarhus Letbane feilinformerte om bremsesystemet i togene.
Direktør Michael Borre i Aarhus Letbane.

Direktør Michael Borre i Aarhus Letbane.

Aarhus Letbane

Det innrømmer han til Århus Stiftstidende.

Etter ulykken hevdet direktør Michael Borre i Aarhus Letbane at dersom signalfeil var årsak til ulykken, ville signalfeilen blitt registrert av systemet, som så automatisk ville bremset toget fra 75 kilometer i timen til full stans på kort tid.

Dansk Jernbaneforbund etterlyser handlingsplan for sikring av jernbaneoverganger

Han sa også at ingenting tyder på at det var noe galt med lyssystemet før ulykken. Flere beboere sier det stadig er problemer med varselskiltene.

Borre sier nå at han tok feil. Systemene virker kun inne på stasjoner, og ikke på frie strekninger og planoverganger.

Tar saken til Folketinget

Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) «konstaterer at Aarhus Letbane har kommet med teknisk informasjon som har vist seg å ikke stemme».

– Derfor appellerer jeg til alle om at vi lar havarikommisjonen bli ferdig. Når de er ferdig, vil jeg kalle inn alle Folketingets partier til en diskusjon om hvordan vi kan sørge for at det ikke er farlige overganger i Danmark, sier transportministeren til danske TV 2.

Ulykken skjedde på overgangen på Albøgevej i Trustrup. Denne overgangen er uten bommer, men blinkende lys og ringende klokker skal advare bilister når toget nærmer seg.

Havarikommisjonen etterforsker

Politiet i Østjylland vil overfor NTB ikke kommentere etterforskningsskritt eller si noe om årsaken til ulykken, og henviser til den danske havarikommisjonen.

– Vi fokuserer nå på toget og overgangen, og gjør undersøkelser av disse. Vi ser etter eventuelle feil som kan ha hatt betydning for ulykken, sier Bo Haaning, sjef for jernbaneenheten i den danske havarikommisjonen, til NTB.

Bane Nor bruker 120 millioner på sikring av planoverganger

Han legger til at det så langt ikke er funnet noen uregelmessigheter ved overgangen. Det pågår arbeid på strekningen for å øke hastigheten fra 75 kilometer i timen, til 100 kilometer i timen. I forbindelse med den økte hastigheten er det planlagt at det skal settes opp en bom ved overgangen.

– Derfor er vi selvfølgelig ekstra oppmerksomme på om dette arbeidet kan ha utløst noen form for feil, sier han.

Dansk lettbane kan sammenlignes med bybanen i Bergen, og er en sporvei som i stor grad kjører atskilt fra annen trafikk.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse