JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbanedirektøren vil ha tog på batteri – ikke hydrogen

Jernbanedirektør Kirsti L. Slotsvik tror ikke framtidens tog i Norge vil gå på hydrogen. Jernbanedirektoratet vil det skal satses på batteri.
Jernbanen har vært godt debattert under Arendalsuka. Direktør i Jernbanedirektoratet, Kirsti L. Slotsvik slår fast at direktoratet er skeptisk til hydrogen på norske tog. Det større sjangse for at framtiderns tog har batteri.

Jernbanen har vært godt debattert under Arendalsuka. Direktør i Jernbanedirektoratet, Kirsti L. Slotsvik slår fast at direktoratet er skeptisk til hydrogen på norske tog. Det større sjangse for at framtiderns tog har batteri.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

– Vi fokuserer mest på muligheten til å ta i bruk batteriteknologi. Sikkerhet og tilgang til hydrogen er det vi mener er de største ankepunktene. Vi er blant annet bekymret for eksplosjonsfaren i tunnelene, sier jernbanedirektør Kirsti L. Slotsvik.

Batteri mer egnet

Dermed går Jernbanedirektoratet mot anbefalingene SINTEF gjorde med i en rapport som ble framlagt våren 2016. Den gang uttalte forskningsdirektør Steffen Møller-Holst til Gemini.no:

– Fra midten av 2020-tallet er det hydrogen som i størst grad vil innfri de samlede kravene som vil gjelde for godstog i framtida.

ph

I Tyskland er teknologien allerede i bruk på skinnegangen. To tog er i passasjerdrift, og ytterlige togsett vil bli tatt i bruk de kommende årene.

– Vi skulle gjerne blitt kvitt dieselmotor som framdrift på tog, og ser på hvilke alternativer vi har. Vi avviser ikke hydrogen helt som et mulig drivstoff, men vi mener batteriteknologien kan virke mer egnet, sier Slottsvik.

Hun ser for seg en blanding av elektrifisering og batteriteknologi som en mulig løsning.

– Hvis man for eksempel kunne bruke elektrifiseringen der det er enkelt og billig å bygge kjøreledning, og bruke batteri på resten, er det mye å spare, slår Slotsvik fast.

Billigere jernbane

Hun konstaterer at kjøreledningene gjør at jernbanen blir mye dyrere enn uten. Derfor arbeider Jernbanedirektoratet med alternativer.

ph

– Det er dyrt å elektrifisere. Når vi ser hvor mange milliarder det koster bare å ta strekningen Trondheim til Steinkjer, hvor mye vil det ikke da koste å ta hele Nordlandsbanen? Derfor ser vi blant annet på om vi kan ha kjøreledning der det er enkelt, og ha batteri resten? Kan vi lade batteriene der det er strøm, og i nedoverbakkene? Dette er samme teknologien som er i dagens hybridbiler. Vi ønsker å løse utslippsproblematikken på en annen måte enn den gammeldagse måten, sier Slotsvik.

Enklere drift

Jernbanedirektøren påpeker at bruk av ny teknologi aller helst skal være kompatibelt med de togene som nå blir kjøpt inn.

ph

– Vi er i en situasjon hvor vi skal kjøpe nye tog. Vi har bestilt tog som er hybrid mellom elektrisk og diesel. Dieselaggregatet står i midten på toget. Kan vi tenke oss at dette kan byttes ut med batteri på sikt? Finner vi gode løsninger på disse spørsmålene blir det både billigere og enklere å drifte jernbanen i Norge, sier Slotsvik.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse