Vy tapte for SJ om trafikkpakke Nord:
Konduktørene føler på usikkerheten, etter at svenske SJ vant anbudet om arbeidsplassen deres
David Rødland, konduktørleder ved Trondheim S, er ikke voldsomt begeistret over beslutningen om at det er svenske SJ som fra sommeren 2020 skal kjøre togene nord for Oslo.
USIKRE PÅ FRAMTIDEN: David Rødland har ansvaret for 110 av konduktørene som blir berørt av anbudet som SJ vant. – De føler på usikkerheten, sier Rødland.
Jan Are Hansen
njf-magasinet@lomedia.no
Fortsatt står det NSB på brystlomma på vesten til Rødland. Nye uniformer fra Vy er underveis. Disse kommer ikke til å oppleve mye slitasje før de allerede neste sommer blir byttet ut med SJ-logoen.
I dag signerer SJ og Jernbanedirektoratet avtalen om togstrekningene nord for Oslo
– Uniformer er én ting. Mye viktigere blir det å se hvilke arbeids- og lønnsvilkår vi kommer til å oppleve når svenskene tar over, sier Rødland mellom passasjerer og reisende inne i ventehallen på Trondheim Sentralstasjon.
Avventende og usikre
Han har ansvaret for 110 konduktører som har Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen som arbeidsplass.
– Hva tenker de?
– De er avventende. Men de føler på usikkerheten de også. Det er tross alt snakk om framtida til arbeidsplassen deres, legger han til.
– Uforutsigbarhet?
– Ja, absolutt. De aller fleste jeg har snakket med er skuffet over avgjørelsen.
Fragmentert
– Vi er glade for at det – også for denne trafikkpakken – var sterk og god konkurranse, selv om antall tilbydere var færre enn i pakke 1. Når vi nå inngår kontrakt med SJ, får vi en leverandør som allerede trafikkerer i Norge og som er kjent med nordiske trafikkforhold.
Ingen fikk se togdokumenter mens krangelen om jernbanereformen raste
Det sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik da det ble klart at det svenske togselskapet SJ hadde vunnet anbudet om å kjøre togene i Trafikkpakke Nord. Kampen om kontrakten sto i sluttfasen mellom SJ Norge og Vy Tog, og det var tett og jevnt, ifølge Slotsvik.
SJ lover å kjøre togene billigere enn Vy (NSB) har gjort. Konduktørlederen ved Trondheim S er skeptisk.
– Det virker som om man skal finne opp kruttet på nytt hele tiden. Togtilbudet i Norge har blitt voldsomt fragmentert på bare få år. For den jevne reisende er det i dag vrient å begripe hvem som gjør hva i jernbanen, sier Rødland.
– Det er uoversiktlig?
– Ja. Og nå blir det enda mer kaotisk. Det har ikke akkurat vært mangel på historier i media de siste årene om forvirrede reisende som ikke aner hvem de skal forholde seg til når de har spørsmål, klager eller henvendelser. Nå får vi ytterligere en aktør oppi alt dette, sier han.
Vil ha klare svar
Rødland er imidlertid opptatt av å ikke svartmale situasjonen helt.
– Beslutningen er tatt, og den må vi forholde oss til. Vi må se på mulighetene og ikke grave oss ned. Aller viktigst er det uansett å ha passasjerene i fokus. Det er fremdeles veldig tidlig i prosessen og vi vet ikke hvilke grep SJ vil ta organisasjonsmessig ennå, understreker han.
Vy opplyser at alle som jobber på de berørte strekningene vil få tilbud om å bli med over i SJ Norge, og at de vil beholde dagens lønns- og arbeidsvilkår.
ph
SJ skal nå møte fagforeningene.
– Hvilke tema blir viktigst i disse samtalene?
– Flere, men at lønns- og arbeidsvilkårene våre videreføres blir selvsagt helt sentralt. Kommer det nedbemanninger? Nedskjæringer? Det er mye som er i det blå ennå. SJ lover å kjøre togene billigere. Vil det gå utover kvaliteten på togtjenestene nord for Oslo? Spørsmålene er mange, og vi vil ha klare svar, fastslår han.
Lyspunkt
Ved spor 1 fylles perrongen med reisende som skal sørover med Rørosbanen. Toget til Oslo er fremdeles noen timer unna.
– En ting jeg har merket meg er at stadig flere forretningsreisende velger toget framfor å fly. Det tar noen timer ekstra, men mange bruker turen til å jobbe godt i fred og ro. Når du flyr stresser du mye mer. Det er ikke mye arbeidsro å få, mener Rødland som har jobbet i NSB/Vy i 11 år, hvorav de siste seks som konduktørleder.
SJ får kontrakt for en periode på ti og et halvt år, og skal starte opp trafikken fra 7. juni 2020.
– Det er ett lyspunkt, bemerker han.
– Hva da?
– Britiske Go-Ahead som vant kampen om Sørlandsbanen, kom heldigvis til kort denne gangen. SJ er heleid av den svenske staten, og er etter mitt syn en langt mer forutsigbar aktør, avslutter han.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.