Lønnsforhandlingene i NSB går til mekling: Strid om bemanning og opplæring for konduktørene
LO Stat og Spekter har ikke klart å bli enige og bryter lønnsforhandlingene for ansatte i NSB.
Ole Palmstrøm (illustrasjonsfoto)
morten.hansen@lomedia.no
LO Stat og Spekter klarte ikke å bli enige om en avtale om konduktørenes kompetanse i NSB, for Norsk Jernbaneforbund (NJF). Nå er forhandlingene brutt, og det blir mekling.
– For to år siden streiket lokførerne for sin kompetanse og en trygg jernbane. Nå er konduktørenes kompetanse og bemanning i togene stridens kjerne, sier Øystein Gudbrands, LO Stats forhandlingsleder.
Sikkerhet er alfa og omega
Han får støtte fra de som jobber på togene.
– Sikkerheten er utrolig viktig. Det er alfa og omega, sier Jan Mykkeltveit.
Konduktøren har 44 år bak seg som konduktør i NSB. Litt mer om man tar med aspiranttiden. Han rister på hodet over at bemanning og opplæring er et tema man vil forhandle om.
– Det er viktig å ha en god bakgrunn og god opplæring, så man vet hva man holder på med, sier Mykkeltveit.
Da han begynte i NSB var det to års opplæring, i tillegg til at de nyutdannede jobbet med erfarne kollegaer i begynnelsen.
– Man må vite hva man skal gjøre i enhver situasjon. I tillegg handler det om at man kan føle seg trygge på dem man jobber sammen. At man kan stole på at de og vet hva de skal gjøre. Det er kjempeviktig å kjempe for, sier Mykkeltveit.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Konduktør Jan Mykkeltveit.
Morten Hansen
Vil ha regelverket i tariffavtalen
I dag er opplæringen og bemanningen regulert av en forskrift. På sikt vil denne forskriftene erstattes av EU-regler. Da får togoperatørene større frihet til å bestemme selv hvordan regelverket skal oppfylles.
– Vi vil ha den opplæringen og bemanningen, som vi har i dag, tariffestet, fastslår Audun Sør-Reime i Norsk Jernbaneforbund.
Han og resten av NJF mener det kommende regelverket ikke er godt nok.
– EU-reglene sier bare hva de som jobber om bord i togene skal kunne. Ikke hvordan opplæringen skal være. Hvordan de som jobber om bord skal bli i stand til å forstå, kunne og utføre oppgavene sine, sier Ove Sindre Lund, leder av Konduktørenes landsråd.
Jernbaneforbundet mener dagens opplæring bør være en mal.
– Det er derfor vi vil ha den inn i en tariffavtale. Vi mener det dessuten vil være et signal til det arbeidet med å implementere EU-regelverket, sier Lund.
• KrF stemte ned forslaget som kunne sikret jobben til 500 ansatte i Mantena og Trafikkservice
Vil ikke svekke sikkerheten
– Mindre opplæring og mindre bemanning vil gå ut over sikkerheten til kundene, sier Rolf Åge Smith, i NJF Gjøvikbanen.
– Man må jo anta at det er en grunn til at vi har den forskriften vi har i dag. Den ble faktisk skjerpet for ti år siden, legger Anita Lie til.
Hun er nesteleder i Konduktørenes landsråd.
– Vi mener intensjonen til NSB er å kutte i bemanning og opplæring. Det kommer i tillegg til reduksjonen vi gjorde for halvannet år siden. En reduksjon vi da var enige i – og var med på å gjennomføre. Vi kan ikke redusere noe mer, sier Lie.
Dagens opplæring er på snaut fem måneder.
– Det er utrolig at NSB ikke vil være med å sørge for at dagens regelverk ikke blir videreført. Slik at vi fortsatt kan ha en god og trygg jernbane. Det er skuffende av bedriften å behandle ombordpersonalet sitt på den måten, sier Sør-Reime
Partene i tariffoppgjøret i NSB møtes hos riksmekleren i slutten av august.
Fra venstre: Anita Lie, Rolf Åge Smith, Ove Sindre Lund og Audun Sør-Reime i Norsk Jernbaneforbund.
Morten Hansen
• Svenskene har en plan for norske spor og inviterer Norge til samarbeid
• Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.