JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

KrF stemte ned forslaget som kunne sikret jobben til 500 ansatte i Mantena og Trafikkservice

KrF gjorde som de hadde varslet: Å stemme mot forslaget fra SV, som ville sikre virksomhetsoverdragelse for renholderne og verkstedarbeiderne i henholdsvis Trafikkservice og Mantena.
Stortinget stemte ned forslaget som ville gitt ansatte i Mantena og Trafikkservice virksomhetsoverdragelse ved et tapt anbud.

Stortinget stemte ned forslaget som ville gitt ansatte i Mantena og Trafikkservice virksomhetsoverdragelse ved et tapt anbud.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

I slutten av mai sto verkstedarbeiderne i Mantena og renholderne i Trafikkservice foran Stortinget og krevde å bli behandlet på samme måte på de som jobber om bord i togene – å få såkalt virksomhetsoverdragelse ved et eventuelt tapt anbud, slik at de er sikret hos de som vinner anbudet.

Torsdag kveld var saken til behandling i Stortinget.

De ansatte i Mantena og Trafikkservice mener regjeringen begår løftebrudd, og viser til at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har stått i Stortinget og lovet at jernbanereformen ikke vil gå ut over ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

KrF vil ikke bidra til å sikre jobbene til 500 jernbaneansatte

Hvorfor?

Under debatten mente Arbeiderpartiets jernbanepolitiske talsperson, Sverre Myrli at det motsatte vil skje.

– Er det noe som er helt sikkert, er det at det går ut over lønns- ansettelses- og pensjonsforhold. Rutesystemet, billettsystemet og togmateriellet er eid av myndighetene. Da er det enkelt. Det eneste selskapene kan konkurrere om, er de ansattes lønns og ansettelsesforhold. Så enkelt er det, sa Myrli.

Han påpekte at blant annet statsråden og regjeringen har lovet at dette ikke ville skje.

– Jeg vil høre fra disse hvorfor det ikke kan være virksomhetsoverdragelser for de som jobber med vedlikehold og renhold av togmateriell.

Roald (61) har jobbet for norsk jernbane i 42 år. Nå er han bekymret for at privatiseringen skremmer de unge vekk

Tar ingen omkamp

– Det bør ikke være noen overraskelse at KrF ikke støtte forslaget, sa Hans Fredrik Grøvan, KrFs transportpolitiske talsperson.

Han mente forslaget var et forsøk på å få en omkamp om jernbanereformen. En reform som har partiets støtte.

– Nå som det gjøres reformarbeid er det viktig å ivareta de ansattes interesser på en god måte. Jeg har tillit til at Regjeringen tar ansvar, og sørger for ryddige prosesser gjennomfører stortingets vedtak på en god og skikkelig måte.

Det var ingen som i løpet av debatten ga et ordentlig svar på hvorfor de ansatte i Mantena og Transportservice ikke kunne få samme rett til virksomhetsoverdragelse som de som jobber om bord i togene får.

Forslaget fra SV falt med 49 mot 53 stemmer.

Også et forslag om å stanse privatisering av drift og vedlikehold på Østfoldbanen falt.

– Over 500 ansatte risikerer å miste jobben med vedlikehold og renhold av togene på grunn av jernbanereformen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse