KrF vil ikke bidra til å sikre jobbene til 500 jernbaneansatte
KrF vil ikke stemme for SVs forslag, og bidrar dermed ikke til å sikre jobbene til de ansatte i Mantena og NSB Trafikkservice.
Et hundretalls fagforeningsmedlemmer samlet seg foran Stortinget tirsdag, for å kreve at de ansatte i Mantena og Trafikkservice sikres lønns- og arbeidsvilkår om bedriften de jobber i taper anbud.
Ole Palmstrøm
– KrF står fast på jernbanereformen og de forpliktelsene som følger av den. Vi stemmer ikke for forslaget fra SV, sier partiets Hans Fredrik Grøvan til Dagsavisen.
Forslaget han sikter til ble fremmet av SV-leder Audun Lysbakken tidligere denne uka. I forslaget ber han Stortinget om å sikre at verkstedarbeidere og renholdere i Mantena og Trafikkservice får videreført jobbene sine i tilfelle trafikken på norske jernbanestrekninger blir overført andre selskaper enn NSB. Som Dagsavisen skrev i går, kan disse jobbene bli sikret ved såkalt virksomhetsoverdragelse.
– Virksomhetsoverdragelse må inn i anbudspapirene, krevde også Petter Trønnes, leder i Verkstedarbeidernes landsråd, under demonstrasjonen med et stort antall ansatte i Mantena og Trafikkservice, som ble avholdt utenfor Stortinget tirsdag.
• Stortinget skal avgjøre om 500 jernbaneansatte får beholde jobben
• Jernbaneansatte protesterte «mot regjeringens løftebrudd»
– Stemmer ikke for
En slik virksomhetsoverdragelse blir det nå trolig ikke noe av, etter som KrF nok enn gang er tungen på vektskålen i regjeringens favør.
– Vi stemmer ikke for forslag som i realiteten er en omkamp på en reform vi er for, sier Grøvan.
– Hvordan reagerer KrF på den bekymringen de ansatte i Mantena og Trafikkservice legger for dagen?
– Vi forstår at endringer skaper uro og vi er opptatt av at ansatte skal ivaretas godt i tråd med det som er signalisert i reformen, svarer Grøvan.
– Mener KrF fortsatt at jernbanereformen er en god reform?
– Ja, vi mener det er en god reform. Reformen legger grunnlaget for styrket satsing på toget, svarer Grøvan.
– De siste årene har vi satt mye penger inn i sektoren, og det skal vi fortsette med. Når vi satser massivt på jernbanen må vi samtidig sørge for at vi har organisert sektoren godt. Formålet med reformen er å skape tydeligere ansvarsforhold, bedre incentivordninger og mer jernbane for pengene. Det vil gi et bedre tilbud både for gods- og persontransporten, fortsetter han.
– Regjeringens ansvar
I Dagsavisen i går fortalte togelektriker Roald Kristensen (61) i Mantena at yngre kolleger hadde begynt å se seg om etter andre og tryggere jobber.
– Vi kan havne i samme situasjon som luftambulansen, advarte Kristensen.
Etter at Lufttransport mistet oppdraget med luftambulansetjenesten til Babcock, har som kjent en rekke piloter sluttet i Lufttransport, noe som har ført til at luftambulansetjenesten i Nord-Norge i perioder har vært tilnærmet lammet.
– Tror KrF at vi med konkurranseutsettingen av jernbanestrekninger kan komme til å oppleve noe tilsvarende som det som skjer med luftambulansetjenesten nå?
– Det er regjeringens ansvar å sørge for prosesser som gjennomfører Stortingets vedtak på en god måte, svarer Grøvan.
• Stortinget stemmer ned forslag om bedre togtilbud til Sverige
• Franske jernbaneansatte streiker for å redde SNCF fra privatisering
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.