MER AV DETTE: Sverige inviterer Norge til samarbeid om bedre togforbindelser. Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo
Ole Palmstrøm
Svenskene har en plan for norske spor og inviterer Norge til samarbeid
Den svenske regjeringen vil styrke jernbaneforbindelsen til Norge, og ønsker den norske regjeringen med på laget.
Dette går fram av planen om å bruke 700 milliarder svenske kroner til å styrke infrastrukturen i Sverige frem mot 2029, som nå er framlagt.
– Regjeringen har til hensikt å ta et initiativ til en dialog med den norske regjeringen om utviklingen av de grenseoverskridende strekningene, heter det her.
Tre strekninger nevnes i den forbindelse:
• Stockholm-Oslo.
• Göteborg-Oslo.
• Malmbanen/Ofotbanen, som går mellom Kiruna og Narvik.
Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
– EU-finansiering
Dagsavisen har forsøkt å få utfyllende kommentarer fra den svenske infrastrukturministeren, Tomas Eneroth, som representerer Socialdemokraterna, om bakgrunnen for det nye initiativet.
«I dagsläget går det inte att säga mer än så», skriver pressesekretær Maria Soläng i et epostsvar til Dagsavisen.
Under pressekonferansen om den nye nasjonale infrastrukturplanen, lettet Eneroth likevel litt på sløret om den svenske regjeringens planer.
– Vi vil se på mulighetene for å utvikle de grenseoverskridende strekningene raskere. Det som delvis gjør dette mulig i større grad enn tidligere, er at vi fra svensk side har forslått overfor EU-kommisjonen at godskorridoren ScanMed, skal strekke seg enda lenger opp, til Haparanda (i Lappland nord i Sverige), og til Oslo, fortalte Eneroth.
En slik endring vil gjøre det mulig å søke om betydelig medfinansiering fra EU til viktige infrastruktursatsinger i hele Sverige, og også til «grenseoverskridende transporter til Norge», er hans oppfatning.
ScanMed (Scandinavian–Mediterranian Rail Freight Corridor), går i dag fra Palermo i Italia og videre nordover gjennom Østerrike, Tyskland, Danmark og Sverige, og også Norge er omfattet.
– Den norske delen av godskorridoren utgjøres av Østfoldbanen, og den skal bli bedre, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) under åpningen i 2016.
Går dette som svenskene håper, kan denne bedringen etter hvert også bli en realitet ved hjelp av EU-midler.
• Kinesere vil bygge lyntog fra Stockholm til Oslo
– Interessante strekninger
Mange aktører har lenge arbeidet for bedre jernbaneforbindelse mellom Sverige og Norge. Så sent som i april uttalte over 20 instanser seg positivt til dette under en høring i Stortinget. Blant dem var både NHO Logistikk og Transport, Østfold fylkeskommune, Akershus fylkeskommune, Samarbeidsalliansen Osloregionen, Samarbeidsrådet for Nedre Romerike og Grensekomiteen Värmland-Østfold.
Temaet for høringen var et forslag fra SV, Ap og Sp om å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) for å vurdere nye og raskere jernbanestrekninger mellom Oslo og Göteborg og Oslo og Stockholm.
– Dette er veldig interessante strekninger som kan ha positiv miljøeffekt, gi et bedre tilbud til passasjerene, få flypassasjerer over på tog og gods vekk fra veiene og over på skinner, argumenterte SVs Arne Nævra overfor Dagsavisen før avstemningen i Stortinget 29. mai.
Den endte likevel med at forslaget falt, i og med at både Høyre, Frp, Venstre og KrF stemte imot.
• Stortinget stemmer ned forslag om bedre togtilbud til Sverige
– Veldig viktig beskjed
Nå øyner flere av dem som vil reise raskere med tog mellom Oslo og Stockholm, nytt håp, etter Eneroths uttalelser.
– Dette er en veldig viktig beskjed fra den svenske regjeringen. Det er nå en unik mulighet for å få til Skandinavias mest lønnsomme jernbaneforbindelse, og knytte sammen Sverige og Norge. Med denne beskjeden tar arbeidet for Oslo-Stockholm et viktig skritt framover.
Det sier Jonas Karlsson, administrerende direktør i Oslo-Stockholm 2:55 AB, som eies av kommunene Karlstad og Örebro, regionene Värmland og Västmanland, Örebro län og Västerås by. Navnet på selskapet henspiller på ambisjonen det har om framtidig reisetid med tog mellom de to hovedstedene.
Også Alf S. Johansen, sekretariatsleder i Grensekomiteen Värmland-Østfold, har tro på raskere tog, men mener det er mer realistisk at det vil skje ved privat finansiering og utbygging, enn politiske vedtak.
– Det er alltid positivt at politikere snakker om bedre jernbaneforbindelser mellom Sverige og Norge, men dette sies stort sett hver gang en ny nasjonal transportplan legges fram, uten at skjer noe mer, påpeker Johansen.
Også når det gjelder Ofotbanen/Malmbanen vil en utbedring være velkommen. Torsdag skrev Dagsavisen at det allerede fraktes 200.000 tonn sjømat på denne strekningen årlig, og etterspørselen etter slik transport er økende, ifølge bransjeorganisasjonen Sjømat Norge.
Begeistret statsråd
– Vi registrerer med begeistring svenske myndigheters uttalelse om dialog.
Slik reagerer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på den svenske regjeringens ønske om et samarbeid om utviklingen av grensekryssende infrastruktur.
– Dette er blant annet et punkt i Jeløyaplattformen, og vi har hele tiden vært opptatt av grensekryssende infrastruktur og behovet for tett samarbeid med våre naboland, fortsetter Solvik-Olsen.
– Norske og svenske myndigheter har en lang og god historie om samarbeid for grensekryssende infrastruktur, tilføyer han.
Solvik-Olsen nevner i den sammenheng:
* I mai 2016 ferdigstilte det daværende Jernbaneverket og det svenske Trafikverket en rapport om utviklingen av strekningen Oslo-Göteborg.
* Jernbanedirektoratet har deltatt i den svenske åtgärdsvalsstudien (konseptvalgutredningen) om Oslo-Stockholm i februar 2017.
* Det pågår kontinuerlig koordinering av tiltak om utvikling av Ofotbanen/Malmbanen.
* Det er etablert et felles forum for å koordinere planleggingen av infrastrukturtiltak bedre, slik som utbygging av ERTMS og øvrig grensekryssende infrastruktur.
* Den pågående intercityutbyggingen er det første steget mot en raskere og bedre forbindelse mot Göteborg.
– I Nasjonal transportplan uttrykte regjeringen også at den vil sette i gang en konseptvalgutredning for Kongsvingerbanen, der grensekryssende trafikk, både for personer og gods, vil være et viktig element, tilføyer Solvik-Olsen.
– Vi kjenner også til flere private initiativ for utvikling av aksen Oslo-Stockholm, og ønsker slike initiativ velkommen. Vi er positive til å fortsette det tette og svært gode samarbeidet vi i lang tid har hatt med våre naboer i Sverige. Etter at regjeringen utvidet den norske NTP-perioden til 12 år, har Norge og Sverige nå sammenfallende planperioder. Dette kan gjøre det lettere å koordinere tiltak som ligger langt frem i tid.
• NSB vant anbud i Sverige. Kvalitet gikk foran pris
• Konkurransen om persontrafikken er i gang
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin