JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MER AV DETTE: Sverige inviterer Norge til samarbeid om bedre togforbindelser. Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

MER AV DETTE: Sverige inviterer Norge til samarbeid om bedre togforbindelser. Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

Ole Palmstrøm

Svenskene har en plan for norske spor og inviterer Norge til samarbeid

Den svenske regjeringen vil styrke jernbaneforbindelsen til Norge, og ønsker den norske regjeringen med på laget.


13.06.2018
10:14
21.08.2023 17:14

Dette går fram av planen om å bruke 700 milliarder svenske kroner til å styrke infrastrukturen i Sverige frem mot 2029, som nå er framlagt.

– Regjeringen har til hensikt å ta et initiativ til en dialog med den norske regjeringen om utviklingen av de grenseoverskridende strekningene, heter det her.

Tre strekninger nevnes i den forbindelse:

• Stockholm-Oslo.
• Göteborg-Oslo.
• Malmbanen/Ofotbanen, som går mellom Kiruna og Narvik.

Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned

– EU-finansiering

Dagsavisen har forsøkt å få utfyllende kommentarer fra den svenske infrastrukturministeren, Tomas Eneroth, som representerer Socialdemokraterna, om bakgrunnen for det nye initiativet.

«I dagsläget går det inte att säga mer än så», skriver pressesekretær Maria Soläng i et epostsvar til Dagsavisen.

Under pressekonferansen om den nye nasjonale infrastrukturplanen, lettet Eneroth likevel litt på sløret om den svenske regjeringens planer.

– Vi vil se på mulighetene for å utvikle de grenseoverskridende strekningene raskere. Det som delvis gjør dette mulig i større grad enn tidligere, er at vi fra svensk side har forslått overfor EU-kommisjonen at godskorridoren ScanMed, skal strekke seg enda lenger opp, til Haparanda (i Lappland nord i Sverige), og til Oslo, fortalte Eneroth.

En slik endring vil gjøre det mulig å søke om betydelig medfinansiering fra EU til viktige infrastruktursatsinger i hele Sverige, og også til «grenseoverskridende transporter til Norge», er hans oppfatning.

ScanMed (Scandinavian–Mediterranian Rail Freight Corridor), går i dag fra Palermo i Italia og videre nordover gjennom Østerrike, Tyskland, Danmark og Sverige, og også Norge er omfattet.

– Den norske delen av godskorridoren utgjøres av Østfoldbanen, og den skal bli bedre, uttalte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) under åpningen i 2016.

Går dette som svenskene håper, kan denne bedringen etter hvert også bli en realitet ved hjelp av EU-midler.

Kinesere vil bygge lyntog fra Stockholm til Oslo

– Interessante strekninger

Mange aktører har lenge arbeidet for bedre jernbaneforbindelse mellom Sverige og Norge. Så sent som i april uttalte over 20 instanser seg positivt til dette under en høring i Stortinget. Blant dem var både NHO Logistikk og Transport, Østfold fylkeskommune, Akershus fylkeskommune, Samarbeidsalliansen Osloregionen, Samarbeidsrådet for Nedre Romerike og Grensekomiteen Värmland-Østfold.

Temaet for høringen var et forslag fra SV, Ap og Sp om å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) for å vurdere nye og raskere jernbanestrekninger mellom Oslo og Göteborg og Oslo og Stockholm.

– Dette er veldig interessante strekninger som kan ha positiv miljøeffekt, gi et bedre tilbud til passasjerene, få flypassasjerer over på tog og gods vekk fra veiene og over på skinner, argumenterte SVs Arne Nævra overfor Dagsavisen før avstemningen i Stortinget 29. mai.

Den endte likevel med at forslaget falt, i og med at både Høyre, Frp, Venstre og KrF stemte imot.

Stortinget stemmer ned forslag om bedre togtilbud til Sverige

– Veldig viktig beskjed

Nå øyner flere av dem som vil reise raskere med tog mellom Oslo og Stockholm, nytt håp, etter Eneroths uttalelser.

– Dette er en veldig viktig beskjed fra den svenske regjeringen. Det er nå en unik mulighet for å få til Skandinavias mest lønnsomme jernbaneforbindelse, og knytte sammen Sverige og Norge. Med denne beskjeden tar arbeidet for Oslo-Stockholm et viktig skritt framover.

Det sier Jonas Karlsson, administrerende direktør i Oslo-Stockholm 2:55 AB, som eies av kommunene Karlstad og Örebro, regionene Värmland og Västmanland, Örebro län og Västerås by. Navnet på selskapet henspiller på ambisjonen det har om framtidig reisetid med tog mellom de to hovedstedene.

Også Alf S. Johansen, sekretariatsleder i Grensekomiteen Värmland-Østfold, har tro på raskere tog, men mener det er mer realistisk at det vil skje ved privat finansiering og utbygging, enn politiske vedtak.

– Det er alltid positivt at politikere snakker om bedre jernbaneforbindelser mellom Sverige og Norge, men dette sies stort sett hver gang en ny nasjonal transportplan legges fram, uten at skjer noe mer, påpeker Johansen.

Også når det gjelder Ofotbanen/Malmbanen vil en utbedring være velkommen. Torsdag skrev Dagsavisen at det allerede fraktes 200.000 tonn sjømat på denne strekningen årlig, og etterspørselen etter slik transport er økende, ifølge bransjeorganisasjonen Sjømat Norge.

Begeistret statsråd

– Vi registrerer med begeistring svenske myndigheters uttalelse om dialog.

Slik reagerer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på den svenske regjeringens ønske om et samarbeid om utviklingen av grensekryssende infrastruktur.

– Dette er blant annet et punkt i Jeløyaplattformen, og vi har hele tiden vært opptatt av grensekryssende infrastruktur og behovet for tett samarbeid med våre naboland, fortsetter Solvik-Olsen.

– Norske og svenske myndigheter har en lang og god historie om samarbeid for grensekryssende infrastruktur, tilføyer han.

Solvik-Olsen nevner i den sammenheng:

* I mai 2016 ferdigstilte det daværende Jernbaneverket og det svenske Trafikverket en rapport om utviklingen av strekningen Oslo-Göteborg.
* Jernbanedirektoratet har deltatt i den svenske åtgärdsvalsstudien (konseptvalgutredningen) om Oslo-Stockholm i februar 2017.
* Det pågår kontinuerlig koordinering av tiltak om utvikling av Ofotbanen/Malmbanen.
* Det er etablert et felles forum for å koordinere planleggingen av infrastrukturtiltak bedre, slik som utbygging av ERTMS og øvrig grensekryssende infrastruktur.
* Den pågående intercityutbyggingen er det første steget mot en raskere og bedre forbindelse mot Göteborg.

– I Nasjonal transportplan uttrykte regjeringen også at den vil sette i gang en konseptvalgutredning for Kongsvingerbanen, der grensekryssende trafikk, både for personer og gods, vil være et viktig element, tilføyer Solvik-Olsen.

– Vi kjenner også til flere private initiativ for utvikling av aksen Oslo-Stockholm, og ønsker slike initiativ velkommen. Vi er positive til å fortsette det tette og svært gode samarbeidet vi i lang tid har hatt med våre naboer i Sverige. Etter at regjeringen utvidet den norske NTP-perioden til 12 år, har Norge og Sverige nå sammenfallende planperioder. Dette kan gjøre det lettere å koordinere tiltak som ligger langt frem i tid.

NSB vant anbud i Sverige. Kvalitet gikk foran pris
Konkurransen om persontrafikken er i gang

13.06.2018
10:14
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker