Jernbaneforbundets landsmøte:
Mener Norge må ut av EØS: – LO må ta EØS-debatten
Motstand mot EUs jernbanepakke 4 har vært Jernbaneforbundets viktigste sak de siste årene. Forbundets avtroppende nestleder mener LO må revurdere sitt syn på EØS-avtalen.
EØS-NEI: Kjell Næss, NJFs avtroppende nestleder, håper LO tar en ny EØS-debatt på neste års kongress.
Eirik Dahl Viggen
morten@lomedia.no
EUs jernbanepakke 4 har vært sentral i Jernbaneforbundets politiske arbeid i inneværende landsmøteperiode. Avtroppende nestleder i Norsk Jernbaneforbund, Kjell Næss, mener LO må revurdere sitt syn på EØS-avtalen på neste års LO-kongress.
– De frie markedskreftene har fått for stor makt. Kongressen er nødt til å ta en debatt om vi skal gå vekk fra EØS, og gå over til en frihandelsavtale som vi har hatt tidligere, sa Næss.
Ufortjent dårlig rykte
Han fikk svar på tiltale av LO-leder Peggy Hessen Følsvik. Hun slår fast at EØS-avtalen er viktig for LO-medlemmene – blant annet de som jobber i industrien.
– Inntil LO-kongressen velger å mene noe annet, står vi bak avtalen, sa Følsvik
Hun mener EØS-avtalen har fått et ufortjent dårlig rykte.
– Den sittende regjeringen har drevet høyrepolitikk i åtte år, og de har dyttet EØS-avtalen foran seg. Av og til trekker vi EU og EØS fram som syndebukken – mens de sittende politikerne som har ansvaret slipper unna, mente Følsvik.
Anbud, anbud, anbud
Anbudsregimet – både i bussektoren og på jernbanen – fikk stor plass i den fagligpolitiske debatten.
– Anbud – som buss har hatt i 25 år – kan ikke fortsette som nå. Det ødelegger yrket, sa Finn Arne Solberg, forbundsstyret og leder av Bilpersonalets forening.
Janina Hortmann, forbundsstyret og leder av Elektropersonalets landsråd, vil stoppe anbudene av vedlikehold på jernbane og reversere oppsplittingen av Bane Nor
– Det kan vi gjøre fra dag én. Det er bare å stoppe anbudene og gjøre om på konstruksjonen med Spordrift. En ting er at det som er gjort og planlegges er dumt. Men det er også farlig, sa Hortmann.
Også Nils O Bull fra Statsbanens Verkstedarbeiderforening vil ha slutt på anbudene. Han fastslo at det ikke er nok at samferdselsministerens kontordører er åpen for fagbevegelsen. Verkstedarbeiderne har tidligere demonstrert foran Stortinget for å hindre anbudene på renhold og vedlikehold av togene.
– Vi kan love at om det ikke blir slutt på anbudene, blir det ikke slutt på demonstrasjonene utenfor Stortinget, sa Bull.
– Får frysninger
Arne Nævra, som forlot Stortinget og Transportkomiteen etter årets valg, var eneste politiker i den fagligpolitiske debatten. Han slo fast at det trengs en gjennomgang av anbudsregimet.
– Det er noe vi må se på. Ordnede lønns- og arbeidsvilkår er en selvfølge. Når det gjelder bussbransjen får jeg frysninger. Her er man nødt å se på organiseringen, blant annet hvordan fylkesselskapene er organisert, sa Nævra.
Sosial dumping
Også Peggy Hessen Følsvik konstaterte at bussjåførene har kjent følgene av anbudene mest på kroppen.
– Den avtroppende regjeringen har ikke nevnt sosial dumping. Det håper jeg endrer seg med den nye regjeringa – at de setter det på dagsordenen. Jeg håper at vi kan trekke erfaringer fra arbeidet mot sosial dumping i blant annet bygg- og anleggsbransjen, sa Følsvik.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.